Byggahus.se

Standard

1. M
    Medlem Nivå 2
    Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra vad som menas med "hög standard", vilket många hustillverkare säger sig ha. Är det nån som har koll på om något av de stora "katalog-hus-företagen" (LB, Myresjö, Eksjö etc) har en högre standard än övriga eller om det är någon annan hustillverkare som ligger högt i utgångsstandard?

Dessutom, vad är i så fall skillnaden på dessa standarder...?

2. L
    Medlem Nivå 5

Re: Standard

"hög standard" är nog väldigt individuellt från person till person - Men om man ser på olika tillverkare, så har jo iallafall vissa tillverkare högre standard än andra:

Trivselhus som vi har byggt med tycker jag har "hög standard", och dår tänker jag på:
    • Helkaklade badrum
    • Parkett i hela huset (utöver våtutrymmen såklart)
    • Isolerade innerväggar
    • Hög kvalitet på kökssnickerier / vitvaror
    • Effektiv isolering i vägger/tak
    • Bra utbud att välja mellan för kakel, tapet etc.

Sen kan andra säkert lägga till massor med annat man anser hör med till "hög standard" - men punkterna över tycker jag täcker ganska bra

3. M
    Medlem Nivå 2

Jo, jag antog att det var just såna saker man menar med "hög standard".

Grejen är den att jag har pratat med en del husföretag och dom flesta verkar vilja "trycka på" sin höga standard och när man frågar vad dom menar så snackar dom om helkaklade badrum, 2 duschar, parkett i hela huset osv...men det verkar ju vara mer eller mindre standard hos de flesta tillverkare idag (i alla fall de vi pratat med) så därför känns det som det är mest snack...eller?

Men man kanske måste gå ner på en ännu lägre nivå och börja jämföra vad för slags parkett, kakel, klinkers etc för att få en uppfatnning om skillnaderna?

Vad gäller vitvaror så verkar det ju vara de kända märkena som dominerar hos de större tillverkarna så även där känns det svårt att avgöra vad som är bäst kvalité.

Snackade dock med ett "mindre" husföretag häromdan och killen där var faktiskt "stor" nog att berätta vilka han ansåg hade en lite bättre standard än övriga. Kändes som att han inte hade något att vinna på att ranka andra företag så jag går lite på hans ord...

4. K
    Medlem Nivå 4

Jag tror att generellt sett så stämmer "man får vad man betalar för" bra. Det är inte troligt att ni hittar en leverantör där ni för samma summa pengar får en väsentligt högre "standard" än hos andra.
    Det känns också galet att välja hustillverkare baserat på vilket vitvarufabrikat dom har som standard, hur snygg parkett dom erbjuder etc.
    De flesta vettiga hustillverkare låter dig som köpare lägga till (inklusive egna inköp) och dra ifrån prylar ganska friskt. Välj därför hellre hustillverkare baserat på vilket rykte dom har lokalt där du ska bygga, att dom har husmodeller ni gillar och att grundkonstruktionen känns gedigen. Sen kan ni skapa er egen "standard" allt efter smak och plånbok.

mvh /Håkan

5. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Bara ett litet tillägg, att en husleverantör erbjuder helkaklade badrum säger egentligen ingenting, för tittar man lite närmre på just den punkten så ser man att husleverantören erbjuder just helkaklat badrum till en viss peng och det är den som är intressant. Det skiljer mkt mellan olika husleverantörer hur mkt man får köpa kakel och klinker för. Hos vissa kan man få beställa kakel för 100 kr andra 300kr och det är ju rätt stor skillnad så var noga med att fråga vad det är för kakel och klinker som ingår.

6. M
    Medlem Nivå 1

Hej Ja det skiljer sig mellan företagen vi tog ut 5 företa ett budget och sen jämnförde vi ......Som det vi bygger med ingår det kvm pris på klinker tror att det låg på 250 kr och en annan som bygger med ett annat företag där ingick det 70 kr/kvm Det finns saker man kan gemföra lika köken vad det är för märke tex köksluckor och vitvaror....

Lycka till

7. L
    Medlem Nivå 1

Hos LB-hus ingår Kakel och klinker för 200kr/m2. Vet ej vad andra erbjuder. Där får man golvvärme och platta på mark, vilket vi ville ha.

Älvsbyhus har den lägsta standarden som jag har kollat på, där var det plastmattor på golven och våtrumstapet i badrummet. Ville man ha något extra så fick man ta det separat med snickarna. Vanlig "gammaldax" spis, inget som var inbyggt dvs.

Hjältevads hade inte golvvärme, men i övrigt rättså bra standard om jag minns rätt.

Men LB-hus och Hjältevads blir man iallafall "tvungen" att hosta upp lite slantar för att få det man tycker borde vara standard...