Byggahus.se

Prutmån

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Är i startgroparna att plocka in lite offerter för husbyggnad, undrar om det är någon som vet hur mycket det går att pruta på hustillvekarnas grund offerter.

Känslan att att göra en bra affär är som ni vet viktig.

2. L
    Medlem Nivå 5

Re: Prutmån

Hej Linnea, och välkommen på forummet!
    Jag kan rekommendera att använda forumets sökfunktion, om du gör det på "Prutmån", så får du många träffar där detta diskuteras :)

För att uppsummera det vanliga resonemanget:
    Just nu är det säljers marknad i byggbranschen, och det gör det svårt att pruta på priset.
    Men vist går det att pruta litegrann hos de flesta tillverkarna. I regeln handlar det om att du kan få tillval för x tusinde kr extra. Hur mycket beror helt på hur dyktig du är, och hur attraktiv du är som kund.

Om du tex. köper ett av tillverkarens mer "speciella" hus, och är villig att ställe upp som referens/visningshus, så kan det vare en lite att tjäna. Om du däremot köper ett färdigt standardpaket utan något extra, så tror jag att det är riktigt svårt.

Igen, om ni har en egen tomt och kan välja fritt mellan de olika tillverkarna, så står ni mycket bättra än om ni skall köpa tomt och hus av samma tillverkare.

Oavsett hur ni har tänkt, så tror jag dock inte att du skall hoppas för mycket på rabatt.

Lycka till, ni har en riktigt kul resa fram för Er... Själv är man nästan sugen på att börja om igen! :cool:

/Jan

3. K
    Medlem Nivå 1

Hej.

Angående det där med säljarens marknad, är det inte säljarens marknad så länge som vi konsumenter tillåter det att vara säljarens marknad? Att bara acceptera de offerter vi får utan att ifrågasätta som, varför är er offert på grunden x-antal tusen dyrare än er konkurrent för samma typ av jobb? Varför är din konkurrent billigare på detta osv.

Detta är nog något man ska försöka få ut så mycket som möjligt av för oftast är det ju så att den lokale säljaren man pratar med är egenföretagare, han får inte del av vinst på hus som säljs/byggs utanför hans distrikt vilket gör han då ändå ganska beroende av att hus som byggs i hans region byggs med hans leverantör. Vilket gör att, har man två olika offerter från olika säljare så tycker jag man borde fråga dom, varför ska jag välja just dig och inte din konkurrent och då ha priset som ganska stor påverkningsfaktor. De kommer förmodligen börja prata om att dom helt enkelt är bättre än om att göra något på priset, ja om så är fallet får man väl ifrågasätta, är dom verkligen det? får jag verkligen mer för samma peng hos leverantör x mot leverantör y?

Genom att vi konsumenter gör detta blir det inte lika mycket säljarens marknad, det är vi som måste ställa kraven och inte tvärtom.

4. H
    Moderator · Nivå 25

Problemet är väl att när det är en överhettad marknad som det förefaller vara just nu, så riskerar du att säljaren svarar: Varför skall jag välja att sälja till just dig som ställer så mycket frågor. kanske inte fullt så tydligt uttryckt.

En teori som jag har är att det bör vara enklare att lyckas pruta ganska sent i processen, när säljaren redan har investerat avsevärd tid på ditt projekt, så bör han vara mer känslig för risken att förlora projektet.

Samtidigt så gäller det att komma ihåg att de konkurerande husföretagen har ett visst samarbete, de "stjäl" inte varandras kunder. Så har du en lång gången process med ett företag så kan det vara svårt att få ett annat företag intresserat. Har för mig att det tom. är reglerat i deras "etiska regler", som alltså mer handlar om etik mellan konkurrenter än etik mot kunderna.

5. K
    Medlem Nivå 1

Problemet med det omvända tankesättet är ju ändå att det är ju jag som ska betala deras levebröd, de är beroende av mig inte tvärtom, men det är ju det jag menar att det är ju konsumenterna som avgör hur länge och hur mycket det ska vara säljarens marknad, men visst så länge det finns folk som inte vill/kan eller bryr sig inte om att ifrågasätta offerter så kan dom till en större grad själva välja sina kunder och inte vara beroende av oss.

Så frågan är, bara för att det är billigt just nu att låna pengar för oss konsumenter, ska vi då bli slarvigare i att ställa krav på vad det är vi köper och bara acceptera?