Byggahus.se

Bortval av vitvaror LB-Hus?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi har några veckor kvar innan vårt LB-Hus Sparvhöken är inflyttningsredo
    Total Entreprenad
    Men en oklar sak har uppstått
    Vi har valt bort vitvarorna som ingick och köpt egna
    Nu påstår LB-Hus att montage utgått när vi valt bort vitvarorna
    Läser tillvalslistan, där står tydligt "Kredit vitvaror , Kund levererar egna"
    Inget står om att montage utgår eller likanande

Vi har även valt bort golv och ersatt med eget
    Mitt minne säger mig tydligt att golv montage skulle ingå om vi bara såg till att golvet skulle komma dit, enligt tidigare samtal
    Men nu är sången annorlunda och även här vill de ha extra betalt

Känns som de försöker kräma ut lite extra pengar för montage
    Vad gör jag?

Hur vet jag värdet på montage?
    Skall montage utgår stå med i pappren?

Med Vänlig Hälsning

Johan

2. saturnus
    Medlem Nivå 11

Re: Bortval av vitvaror LB-Hus?

Du får finna dig i LB-HUS uppfattning och tillvägagångsätt i frågan. Deras pris är räknat efter det material som normalt ingår i satsen. Du kan t ex komma med maskiner och golvplattor som fordrar ett betydligt merarbete. Och vem skall stå för garantin, om något strular med det du tillfört byggsatsen. En annan kanske inte gillar det badkar som ingår, utan vill ha ett med jetstrålar och telefon ;D, så du förstår nog att det får finnas gränser....även för LB-HUS ;)

3. G
    Medlem Nivå 1

Jo , det är jag med på
    Men den enda skillnaden är att vi bytat till aluminium istället för de vita som är standard
    Annars är det precis samma mått & storlek på vitvarorna,
    Ballingslövköket är ju anpassat efter standard vitvarorna, så de vi köpt till är ju inte annorlunda

4. B
    Medlem Nivå 2

Vi håller på och bygger (dock inte med LB utan Tivselhus). Vi har delad entreprenad och vi har valt bort standardleverentörerna till kök (stommar & luckor) och badrumsinredning. I vårat entreprenadkontrakt står det "Montering badruminredning + kök enligt TH std ingår, Platta paket regleras separat." så vi kommer att få betala extra för åtminstånde montage av badrumsinredningarna.

Det känns som den mängd arbete som normalt åtgår borde ingå och om alla mått och liknande är samma borde det rimligtvis ingå utan extra kostnad, men vad vet jag det här är en ibland lite märklig branch.

5. T
    Medlem Nivå 1

Men LB-hus har väl aluminium vitvaro som man kan "uppgraderade" till ? Vi har nämligen gjort så och då ingick montering, vi bytte dock all inredning i bad och toalett och det medförde en extra kostnad eftersom det inte var LB-hus levererat så du får nog infinna dig i att betala extra.