Hustillverkare
Lars_och_Maria: Är det någon som har byggt Ahus Sandhamn, som har info om hur det gick och kanske bilder? Även prisinformation är intressant. Tack!
Bearcat: Vårt pågående: www.kallekarr.com kategori "Husbygget" Uppdateras oftare nu när det börjar bli klart.
Mällösa gård: Aaaaahhaaa!! *tänds en liten lampa ovanför huvudet* Tack för svaret snailman!
stigendal: Strålande, tack för informationen! Jag ringde till snickeriet och här är priserna för björkluckorna. Jag vill ju allstå ha fler grytskåp (tre lådor istället för en dörr..) Översta lådan kostar 120 kr. + moms De två övriga kostar 700 kr / styck + moms. Intressant var också att det går att få även 400 mm bredd på lådorna. Dvs vill man så går det att byta ut de 5 lådorna
lbg: Det där med takhöjd är ett viktigt lyxproblem! ;) Vi har ju också ett sluttningshus, men med entrè i övervåningen (där kök och de flesta sällskapytor ligger, precis som hos Stockvik). Vi valde 2.70 i övre plan, men 2.40 där nere. Det ångrar jag lite idag. De 35000 (ca?) det skulle ha kostat hade varit värt det! Det är visserligen helt OK med 2.40, men jag hade nog gjort
perkele: Vad är det för speciellt med Älvsbyhus takkonstruktion, eller vad skiljer mot en "vanlig" takkonstruktion?
Cliff: Nån som har byggt skiss 529 från Trivselhus? Skulle gärna vilja höra lite tankar och idéer samt få tag på lite bilder exteriört och interiört!
Enebyberg: Hej Vi bor idag i en 1-plans villa och har tillsammans med en arkitekt ritat en mycket fin övervåning om ca 95kvm. Nu funderar vi på att bygga på plats eller anlita en prefab firma. Var jag än söker kan jag bara hitta åtvidabergshus. Är det någon som vet andra firmor som bygger prefab efter arkitektritningar? Mycket tacksam för svar/funderingar :) /Mats
Sus: Vi har valt bort dem, till stor de pga att de inte verkar intresserade av nya kunder. Sedan har de byggt ett hus på vår gata och det gav faktiskt inte något vidare intryck (det tog bl a väldigt lång tid innan takpannorna lades på huset, långt efter att det hade kommit snö).
fiddeli: Hej! Man kan även fundera på vilka skador som skulle kunna inträffa och vad det kan kosta att få detta iordningställt. Tar försäkringsbolaget (del av) smällen om tvättrumsgolvet visade sig ha sprickor i fuktspärren och det är uppruttet i bjälklaget, pga om man lagt klinkers och inte haft cc30? På försäkringsbolagen har de "tekniker" som brukar uppskatta att man ringer och frågar
Barea: Någon som känner till företaget Sköna Hus? I så fall; vad vet ni? Är särskilt intresserad av Villa Söderberg.
mfransso: Hej Vi var i exakt samma situation som ni nu är i för några år sedan. Vi kom över en tomt i Lilleby som vi ville bebygga
Det finns en uppsjö hustillverkare av typen, "kom till oss med era drömmar så förverkligar vi dom", så här gjorde vi: Tillsammans med en arkitekt tog vi fram ett ritningsunderlag för bygglovsansökan och som innehöll en rumsbeskrivning och ansökte om bygglov.
makrill: Har uppgifter på Ugglan121: 300mm cellplast i plattan 230mm isolering i yttervägg (innervägg oisolerade, enkel gips) 400mm lösull i tak "Gammla" ugglor 2005 och bakåt hade 250mm cellplast i plattan, och endast 170mm isolering i yttervägg. De har dock prishöjt ganska duktigt efter förbättringen, pris nu norr om kungälv, kustremsan= 1565000:- nyckelfärdig (inklusive plattan och 6 m
willsen: Jag fick "planlösning" och "tecknad bild på 2 nya hus hos FH. Det ena heter Vråken och det andra Morkullan. Vråken nedre 86,8 kmv övreplan 66,9 kvm. Morkullan 87,2 kvm på båda. Hustypen är lik Tranan.
willsen: Vråken är 86,8 kvm på bottenplan och 66,9 på övre. Morkullan är 87,7 på båda planen. Morkullan är väldigt lik Tranan extriört. Men några saker kan jag se. Rakt framifrån är det 2 fönster på bottenvåningen på båda sidor om entren. Sen är det 2 fönster på var sida om dörren. Köket är större(18,9, sen ligger tvättstuga(med dörr ut på kortsidan), arbetsrum, wc i bakkant
Bearcat: Vi har precis byggt ett Lyckan 5 och det ingår ingenting om ni inte tar "färgpaketet" då ingår det tapeter för upp till 200:- /rullen. Väv ingår inte i detta pkt. OBS!!! Inga foder och lister runt genomgångar/fönster ingår!!!
fridasven: Vi hade precis samma sak i vår krypgrund på vår Smålandsvilla när maken var där nere o tittade för ett tag sedan, och det ska visst vara helt normalt enligt en fuktexpert på Anticimex som var här o tittade.. Som någon skrev innan, så länge det är på den sidan plasten så är det bra.. =)
lbg: Vi tänker båda KONSTANT på bygget! ;D :D Vad vi ska tala om när det är klart vet jag inte... ;). Fast man blir ju aldrig "klar" med sitt hus och trädgård, det är alltid något på gång, fast lika intensivt som det är just under byggprocessen blir det förstås inte.
Kosmos: "det går visst att ha dom öppna på vintern....enda gången vi har stängt till är när det varit ordentlig storm .då har det blåst rakt in." Mja det beror kanske lite på hur man bor vi bor vid havet på västkusten där det blåser en del, men man behöver inte ha dem helt öppna för att värmesystemet ska fungera. "Istället för att strypa ventilationen är det bättre att reglera ner
StarGate: [citat] Skönt att höra att det mesta ordnar sig med strulet. Trist bara att ni behöver öda tid på sådant (men det kanske är baksidan med engagemang/noggrannhet; att man inte köper allt rakt av). Vi har tomt i Åselstad Norrköping och har tittat på FH:s Berguven http://www.fiskarhedenvillan.se/index.asp?nyhetsid=887 . Kan bli riktigt bra bara slantarna räcker till...
Halmstad_hus: Vi har fått följande pris från Halmstadskontoret, beräknat NF: Vakteln 1959000 Svalan 2101000 Det är väl dessa hus som vi har fått pris på som kan sägas vara i "gammal" stil eller kan modifieras till gammalt. Övriga priser : Ejdern 1925100 Viggen 2167900 Ugglan 159 1870300 Ugglan 135 1627800 Ej haft något möte med LB-hus så har ingen erfarenhet av säljarna eller priser på
Sus: Vi har fått en prisuppgift på att bygga Gullranka, nyckelfärdigt, standardval, inkl grund, i Tyresö, på 1 888 200 kr, varav hus (materialsats) 1 022 000 kr. /Sus