marluc skrev:
Hej!
Hur lång tid tog det för er att få erat hus efter det att ni beställt det? Vi har hört 20 veckor, stämmer det?

//Håkan & Marica
I vårt fall var det 20 veckor från "avrop" (den formella husbeställningen man gör efter att man fått bygglov) till husleverans. Sedan är det, precis som Osten 3 skriver, ytterligare 16-18 veckor innan det är klart. Över sommaren är det 4 veckors semester och över jul två veckor, det ska läggas till dessa veckor!

Lycka till!
:)

Kirre skrev:
Vi funderar på att bygga Göthene hus. Varit och pratat med en säljare nästa steg till en arkitekt. Vad tycker Ni att man ska tänka på som man lätt kan glömma bort? Är helt novis !! Tackar på förhand !  :)
Hej!
Ja, visst är det mycket att tänka på, men det är roligt! :). Jag kommer gärna med tips och råd, men just nu är klockan mycket, så om jag får lov att återkomma lovar jag att skriva lite. Vill du, kan ni också PM:a eller mejla mig direkt.

Har ni kontakt med Stockholmskontoret? Vilken säljare har ni i så fall? Vi har John Leijdström, han är mycket bra, tycker vi.

:)

Hej igen, alla! :)

Det har varit en mycket låååång process.
Vi skrev kontrakt med GH Stockholmskontor 2/1 2006.
Sedan var det dags för att ta fram ritningarna med vissa smärre ändringar (inga stora ändringar).
Avropet genomfördes före semestern, i juni.
Stomleveransen fick vi reda på cirka 4 månader i förväg.
Stommen kom V 42.
Nu är det full gas på insidan av huset. Snickarna räknar med att vara klara i slutet av december. Elektrikern samt rörmakaren ramlar in i nästa vecka samt veckan därpå.
Sedan är det tid för målaren samt klinker/kakel sättaren att ta sig in.

De olika tiderna som vi fått från GH är ca 16 veckor (+ 2 veckort för jul-uppehållet) från att stommen är levererad kan vi räkna med inflytt, mellan tummen och pekfingret.
Förra veckan fick vi ett svar av dem när vi frågade att V 11 2007 är det slutbesiktning av huset.
Detta ger från stomresning ca 21-22 veckor.

Det är mycket att tänka på i hela den här processen trotts att vi tagit en hel entreprenad.
Fördelen är att det bara är en som vi behöver gå på om något går snett.
Vi är trotts alla mycket aktiva mot alla entreprenörer. Det är inte ofta man bygger ett nytt hus!!! :D
Vi är nöjda så här långt trotts att vi aldrig fram till skrivande stund, fortfarande inte träffat vår Projekt ledare. >:(
Försäljaren har fått ta mycket av hans roll.

Hälsn

/Mikael//

Till Mikael66!

Det är kul att höra hur det avlöper i hustillverkningen, vi följer det med stort intresse.

Vi undrar när ni bytte pannan, fick ni göra det själva eller ordnade Götenehus det, vad fick ni lägga i mellanskillnad?
Det blir många frågor.... ;D

//Håkan och Marica

Hej!

Det går långsamt men säkert.
Skämt och sidor, snickarn i huset jobbar oerhört bra. :)

Vi behöll IVT 490 pannan.
Det var för mycket som GH ville ha i mellan skillnad för att uppdatera till
en IVT 495.
Vi kör 490 till den rasar med stötning av täljstens kaminen, sedan blir det bergvärme för hela slanten.

Mellanskillnaden skulle bli ca 130 000:- inklusive allt för bergvärmen,
men då tog dom 490 i retur!!!

Hälsn

/Mikael//

Hej alla GH diggare!

Vi ska bygga ett stockvik med största sannolikhet, byggstart ca april 07, vet någon något om detta hus, och hur det upplevs i "verkligheten". Vi är mycket nöjda med deras säljare i bohuslän, undrar bara om det finns erfarenheter kring detta huset eller andra sutteränghus från GH?

:-?

Fantastiska bilder, det känns jättekul att se huset växa fram så i detalj som ni har dokumenterat det. Vi har tänkt oss plåttak på huset men jag ser att ni kör på papp. Har ni övervägt plåt eller vilka är skälen till att ní byggt med papptak? Det kostar ju skapligt mycket mer (ca80000.) Har ni mycket tillval, och är trappan i ek eller är den bara laserad?

Har ni ändrat mycket på planlösningen, det såg ut som att klädkammaren nere var förstorad på bekostnad av bastun, smart!

Ungefär hur mycket kostade Ert hus färdigt? och valde ni totalentrepenad?

Jag svämmar över av frågor, hoppas du orkar svara på några av dem.

Jättetacksam för all info vi kan få innan vi skriver.

mvh Jonte :)

Otroligt snyggt hus, inte minst i svart!! :o

Vi är på gång med att bygga ett GH Stenvik, och skall på avrop nästa vecka, kul!!
Än så länge är vi klart nöjda med säljaren och arkitekten. Fortsättning följer...

Vi söker fortfarande med ljus & lykta efter ett uppfört Stenvik, så om någon vet var det byggts ett sådant hör då gärna av er...

//Mvh Johan

Ja det kan se ut som svart men det är mörkgrått i verkligheten. Tog en stund att hitta rätt nyans varmgrått så att husfärgen blev neutralgrått när det blev målat och klart....

Jag tror att vi byggde det 1:a "Stockvik" och då hade vi bra hjälp av vår säljare på
Götenehus med att ändra planlösningen som passade oss bäst.
(Om jag kommer ihåg rätt på de första ritningarna så var bl.a. muggen på övervåningen "gömd" bakom garderoben i sovrummet)
Vi spegelvände huset, flyttade entren, ändrade på fönsterplaceringar, flyttade väggar och ändrade i köket och det fixade Götenehus utmärkt.

Varför vi har papptak är nog en av de frågor som inte vi tog ställning till, jag tror att det då var en "Stockvik" standard. Det är nu över 2 år sedan vi började med offerter/tillval och skriva papper, så det skiljer säkert en del på vad som är standard och säkert på vad huset kostar...(kanske huset nu är 80.000 billigare i standard?)

Trappen är ett tillval i ek, bastun är borta och vi valde "totalentrepenad", (ej kakelarbete)

Är ni helt nöjda med huset eller finns det några, så skulle vi ju haft det...
Hur ser er planlösning ut, är det ett sovrum uppe eller 2? Vet du om ni fick med något på köpet eller om det gick att pruta på något speciellt?
O förresten, hur har ni gjort med luftvärmepumpen, är det en twin eller en vanlig 490?
tack för svaret!

Vi är mycket nöjda med huset/planlösningen.
Vi har ett stort sovrum uppe, arbetsrummet blev badrum och hall. Hall/Entren nere är nu ett stort allrum med altandörr.
Tänk på att fixa ett öppningsbart fönster i vardagsrum då det blir Varmt :P på sommaren. Tänk på/lägg till fler eluttag både inne och ute.
takhöjd i bottenvåning kanske 2.70?,golvärme i övervåning för att slippa elementen.

Hej Tompa!

tack för tipsen, du skriver 2,70 i källaren, vad menar du? Är takhöjden i entren OK (2,30 BARA). Höll GH kalkylen rakt igenom eller kom det till kostnader som ni inte tänkt på när ni skrev?

Jag hoppas du inte tycker jag blir tjatig, detta är den största affär jag gör i livet så det känns ju bra att ha täppt igen alla ????? innan det är försent.

TACK :)

Ok detta är kanske ett lyxproblem! Vad jag menade är att vi vuxna är mest på övervåningen och då man går ner till undervåningen så känner man skillnad på att takhöjden är lägre (2.40).
Åk och känn efter i visningshuset och bilda en egen uppfattning...
Vi var rätt noga med att budgeten skulle hålla och den stämde till slut mycket väl med slutsumman. Den enda summan i budgeten som var oklar var tomtarbetet som ingen kunde riktigt förutspå kostnaden på. typ sprängning osv....
Om du vill så kanske jag har någon pdf på våra planritningar kvar i datorn.
Kontakta mig då på IM...

Det där med takhöjd är ett viktigt lyxproblem!  ;) Vi har ju också ett sluttningshus, men med entrè i övervåningen (där kök och de flesta sällskapytor ligger, precis som hos Stockvik). Vi valde 2.70 i övre plan, men 2.40 där nere. Det ångrar jag lite idag. De 35000 (ca?) det skulle ha kostat hade varit värt det! Det är visserligen helt OK med 2.40, men jag hade nog gjort annorlunda idag.

Det enda som är positivt med att ha 2.40 på nedervåningen är att trappan inte blir lika brant...  ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.