3 742 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Älvsbyhus i blåsväder - i Danmark
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Här står det på svenska: http://www.expressen.se/index.jsp?a=767335
Det är väl samma hus som de bygger i Sverige antar jag? De skriver att fönster och dörrar inte håller mer än fem år (enl vad jag förstår) Det är väl inte bättre klimat i Sverige antar jag, så jag antar att de pratar i nattmössan till stor del?
De ska givetvis följa de byggnormer som gäller i Danmark, men jag tycker det låter som om, de inte tycker att de svenska taken inte duger åt Danskarna, och att det inte har med några byggnormer att göra, utan att de danska kontrollanterna inte vill godkänna denna konstruktion, och det är ju ganska klart att det inte är den konstruktion som ligger högst på kvalitetsskalan.
Om det bara är en bedömningssak tycker jag det är riktigt att Älsvsbyhus tar det till rätten.
Angående badrummen, så verkar det ju ha med byggnormerna att göra, och då borde de ju göra om.
Undrar vad det är för fel på badrummen, det borde ju vara något som inte syns på en ritning, för jag antar att de måste söka nån sorts bygglov i danmark oxå?
Det är väl samma hus som de bygger i Sverige antar jag? De skriver att fönster och dörrar inte håller mer än fem år (enl vad jag förstår) Det är väl inte bättre klimat i Sverige antar jag, så jag antar att de pratar i nattmössan till stor del?
De ska givetvis följa de byggnormer som gäller i Danmark, men jag tycker det låter som om, de inte tycker att de svenska taken inte duger åt Danskarna, och att det inte har med några byggnormer att göra, utan att de danska kontrollanterna inte vill godkänna denna konstruktion, och det är ju ganska klart att det inte är den konstruktion som ligger högst på kvalitetsskalan.
Om det bara är en bedömningssak tycker jag det är riktigt att Älsvsbyhus tar det till rätten.
Angående badrummen, så verkar det ju ha med byggnormerna att göra, och då borde de ju göra om.
Undrar vad det är för fel på badrummen, det borde ju vara något som inte syns på en ritning, för jag antar att de måste söka nån sorts bygglov i danmark oxå?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
De har ju en husfabrik i Skåne oxå, har lite svårt att tro att de verkligen bygger hus som inte tål klimatet i Skåne/Danmark... men vad vet jag, det jag reagerar för är att om det inte hänger på någon norm, utan med konstruktionen, så bör ju alla hus i sverige med fel kontruktion oxå åtgärdas isåfall och inte bara de i danmark?
Är det felaktigheter gjorda av älvsbyhus byggare, eller lokala hantverkare så ska ju givetvis detta åtgärdas.
Är det felaktigheter gjorda av älvsbyhus byggare, eller lokala hantverkare så ska ju givetvis detta åtgärdas.
opc skrev:
Vad jag kan tyda så är det de hus som levereras till Danmark som ändringarna har gjorts på då Danmark har annorlunda krav gällande badrum.
Alltså är badrummen de samma som innan här i Sverige.
Jaja!!!! jag litar iallafall till 100% på att dom har fullt fungerande hus som inte har dessa problem som står i artikeln.
Jag är väl "blåögd" då...
Men jag tror faktiskt att dom redan skulle ha åtgärda ett sådant problem, speciellt när dom fått reda på problemet för flera år sen. Eller?
Det står ju ingenstans att det även gäller de hus som tillverkas nu.
Jag är väl "blåögd" då...
Men jag tror faktiskt att dom redan skulle ha åtgärda ett sådant problem, speciellt när dom fått reda på problemet för flera år sen. Eller?
Det står ju ingenstans att det även gäller de hus som tillverkas nu.
Förstår inte det nuvarande problemet???
Allt detta handlar ju om 2003 och tidigare.
Det är ju klart att om Älvsbyhus har gjort förbättringar i konstruktionen så har man gjort det överlag oavsett till vilket land huset ska.
Jag menar dom har ju inte en speciell linje i fabriken som bygger dåliga svenska hus och en annan linje som bygger bra danska/norska hus ;D.
Allt detta handlar ju om 2003 och tidigare.
Det är ju klart att om Älvsbyhus har gjort förbättringar i konstruktionen så har man gjort det överlag oavsett till vilket land huset ska.
Jag menar dom har ju inte en speciell linje i fabriken som bygger dåliga svenska hus och en annan linje som bygger bra danska/norska hus ;D.
Varför är det klart? Man får ju vad man betalar för (tro inget annat). Om Ä-hus kan bygga billigt enligt svenska normer så finns det väl ingen anledning för dem att fördyra processen genom att bygga bättre än de behöver? Varför skulle de göra det?opc skrev:
opc skrev:Jobbar själv inom produktionsindustrin och jag kan nästan garantera att dom skulle förlora på att ha olika moment i tillverkningen för att göra samma sak.
Att dom skulle spara pengar på att bygga sämmre konstruktioner på svenska hus o inte på andra?? Svårt att tro det....
Ska ringa min säljare imorgon o fråga, så slipper vi spekulera. Hör av mig här efter.
Nja, för att bla bara byta ut tjocklek på våtrumsmattan och ev byta ut delar av takkonstruktionen sinkar nog knappast...
Klicka här för att svara