Hustillverkare
JonJen: Ja du har så rätt så Pege.... Nu verkar vi få ändra oss lite. Det svåra verkar vara att få tag i en tomt i dessa trakter. Trodde Gudrun skulle hjälpa till men icke... Så vi har fått börja titta på andra husföretag som köpt upp mark om vi skall få någonting tydligen... Mvh J
Sara_Ullstorp: Erfarenheter när det gäller priser och kvalitet?
anderton_swe: [citat] Vi bygger i Borlänge och fick priset 1,6 på NF totalentreprenad och då ingår golvvärme. Sedan har vi gjort lite extra tillval, så vi landa på 1,9 mille. Men då har vi carport och förråd som tillval, nedsänkt vardagsrumsgolv, ryggåstak, takfönster i vardagsrum, annan frontespis, kamin, klinker i entré, en massa ändringar i köket. och lite små saker till =)
Blekinge: Hej! Hej funderar på att bygga ett Älvsbyhus modell Höner. Är det någon här som redan byggt ett sådant och vill dela med sig av bilder på huset skulle jag bli jätteglad! :)
Skyflakes: Det var mycket funderingar och uttalanden men ytterst lite vetenskap i denna slinga.
cian: Hmmmmmmmmmmm............ hemsidan gjorde mig inte mer informerad :o Finns det någon som vet var man kan se bilder på deras hus?
ClaJe: Onekligen är det en dyr affär att bygga nytt... men förhoppningsvis så lönar det sig i längden tänker jag. Man får som man vill ha det och ingen fastighetsskatt i 10 år. Jag är inte mycket för sk glädjekalkyler men det här med att kalkyleringarna brister är nog många gånger pga folk okunskap. Människor som är uppvuxna i lägenheter och som ser de här tramsiga kalkylerna på
Micki: :D Ett bra tips i mellanläge verkar vara Trivselhus el. Götenehus för att de verkar ha mycket bra standard och folk som byggt med dem verkar mycket nöjda. ( Kolla upp referensfamiljer ) Jag tror mer på att lägga lite extra pengar/kvm än att snåla med de billiga och sedan ångra sig. Det lär väl för de flesta bara bli en gång i livet man bygger eget hus. !!
Ritarn: Man får vad man betar för. Köper ni det billigaste huset på marknaden, så kan man inte räkna med att få någon vidare std. Så är det med mesta här i livet. Om Älvsbyhus skulle öka på sin std, så skulle de inte kunna hålla det låga priset. Vill ni påverka planlösning och std. så välj vad som helst utan Älvsbyhus och Smålandsvillan,
Anders_S: Hej Ska man betala för 2-års besiktningen?? Det fick jag för mig att Hj hus stod för och rättade till ev fel och brister den uppfattningen har jag fått när vi köpte vårt Björken!! Intressant Återkom gärna i ärendet! Anders Vilket hus har Du?
LEO74: Hej! Om jag kommer ihåg rätt när vi tittade på Rörvikshus så tittade vi på huset Sten(154m2). Detta hus ville man ha 2,2 för i standardutförande inkl grund. Lycka till! :) //LEO
Constructum Domus: Vårt hus är byggt på en 90 kvm platta och har en fullhöjds (2,50m) källare samt en våning. Jag gjorde en budget på: 0,5 miljoner för markarbeten, sprängning, platta och källareväggar. 0,5 miljoner för huset (det blev från Arvidssons). 0,5 miljoner för montering, el, värmesystem, kök, badrum etc.. De två första posterna blev enligt budget. Antagligen för att de är ganska lätt
lier: Tack Jessica & Danne! :) Jo jag önskar inte ens min värsta fiende allt elände vi varit med om, :'( och jag hoppas verkligen att det vi varit med om kan vara en lärdom för andra så att ingen mer behöver hamna i denna sitts.. Jo huset är fint trotts allt, men tyvärr så har vi nog inte råd att bo kvar som det ser ut nu iaf.. Får hoppas att hur det än går att det löser sig till det
Robert_Maria: Det kunde man nästan ana. Tur att man backade ur affären för ett tag sedan. Ett nytt firmanamn ska man nog kunna skaka fram. Hemsidan finns inte längre BTW.
Robert_Maria: Vi började med att skissa själva på hur vi ville att huset skulle se ut in- och utvändigt. Vi lade många timmar på det och med att jämföra med andra hus (både skisser och befintliga). Vi jämförde och anpassade våra skisser allt efter vi gjorde våra jämförelser. Den biten kostade inget. Vi använde oss av arkitekter för att renrita våra skisser, för att se om vi följer lagar,
Patrik_H: Vi har byggt med skidstahus och flyttade in i vårt nya hus i november. Måste säga att jag är mkt nöjd med hur skidstahus har skött sina åtaganden. Vi har haft mycket bra entreprenörer som har byggt vårat hus. Entreprenörerna driver egna företag och jag kan inte gå i god för alla entreprenörer. Kan bara konstatera att vi i alla fall är nöjda. Det är inte många problem som har
OlleC: Hej! Vi byggde Björken för ca 1 år sedan och är helnöjda med allt. Vid besiktningen hade vi 3-4 anmärkningar-bara småsaker. Kontakten och servicen (bor i Landvetter utanför Göteborg) har varit över förväntan. Vad gäller kvalitet så tittade vi mycket på Husknuten i Gbg och jämförde. I många fall så har jag nu sett (visste inte det från början) att flera dyrare husleverantörer
markusz: Det ska finnas en variant av GH:s Skogås där köket är lite annorlunda disponerat än i den skiss som finns i katalogen. I den den eftersökta skissen är kökbänk mm placerad mot någon av ytterväggarna. Är det någon som har någon skiss eller ritning på detta?
peoe: Min gissning är att beteendet skiljer mer än vad förbrukningen faktiskt gör på ett modernt och relativt välbyggt hus. Jag arbetar bland annat med mätvärdesinsamling där man debiterar pengar efter vad man gör av med, främst i hyreshus. I ett projekt där man gick från kollektiv el (du betalar ett fast pris oavsett vad du gör av med eftersom det bara finns en mätare för hela
salma: vi ska bygga lommen från fiskarhedenvillan i uppsala trakten. är det flera som tänker bygga det huset? jag undrar om dom som har byggt det här huset kan lägga in bilder på huset är nyfiken på hur det set ut färdigt.
duell: Kanon, den bildsidan hade jag lyckats missa helt. =) Att ha en stödvägg är väl egentligen tänkt ändå, 81kvm garage är onödigt stort även för en bil-dåre som jag. =) Fast jag bör ju kunna ha lika stor spännvidd som Ni har, dvs ca 6,5m... Har du koll på vilken klass som ni använde på kantelementen och cellplasten (S200/300)?
monsing: [citat] Hej Kan väl säga att materialet gick på ca 40000+vedspis ca 8000 en gammal renoverad med båda luckparen till. Sen tillkommer murarens arbete och det beror på lite hur öppna spisen resp vedspis ska se ut vi murade en ganska rejäl öppen spis + att vi gjorde en stor spiskåpa ovanför vedspisen lite extra utrymme för ved mm lite svårt att förklara så här. Sen tror jag det beror
2an: [citat] Varför inte en Ctc ecoflex pelletspanna o en luft/vatten vp o ftx ventilation.. Pannan finns för 41000:- på lundbergs värme Såg en annan internetbutik som sålde luft/vatten vp för 30000:-, Det är den minsta mod som ger 3,9 kW vid -10° o 50° framledningstemp med ett cop på 2,4.. Pannan är klar för styrning av pumpen bara att koppla o köra, Du väljer vid vilken ute temp som
Daniel_A: Jag funderar på att köpa Sjöängen av Eksjöhus. Några som har några erfareneter av det huset att dela med sig av? :) Gärna bilder både inne och ute ;)
Thomas_Stina: Hej! Priset vi fick på Mästergården innan senaste prishöjningen var 2.077.000 nyckelfärdigt i standardutförande... Som anderton_swe skrev så finns det en lång ganska färsk tråd om just Mästergården. Där finns även lite bilder... 8-) //Stina
Constructum Domus: Vi byggde med källare från Lättklinkerbetong och är väldigt nöjda med hur och vad de levererade. Se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=33075#4
Anders_S: Hej Har inte byggt Staffansgården men Jo "våra" snickare har skött sig bra och gjort ett bra arbete med våran Björken Anders