Hustillverkare
familjenoskarsson: Hej Vi är nya här på forumet och nu är vår fåga om det är någon som hört eller upplevt något negativt om dessa ovanstånde hustillverkare.:confused: tack på förhand. blivande nybyggare.:cool:
cian: Finns det någon av alla som verkar ha byggt Duett som har några bilder att dela med sig av? Det ser ju jättefint ut på MH-hemsidan men de verkar ha fotat med vidvinkel i vardagsrummet så man får ingen riktig bild av hur högt ryggåstaket är. Gillar inte för höga tak! Särskilt kul om någon som har byggt den modernare versionen med nästan hel fönstervägg ivardagsrum/kök-delen har
ejbyggproffs: [citat] Det hette melodi då (1,5 år sedan) har i stort sammma planlösning som tenor.
Stellemark: Sitter och kikar på att bygga nytt hus (eller ja drömmer kanske). Har fastnat för just dessa 2 hustyper av Myresjöhus då de verkar vara extremt privärda. MEN de går tydligen bara att få med 27 graders taklutning. Ni som har byggt dessa, vad säger ni... Ger det begärnsningar?? Mitt största problem som jag ser är att jag vill inreda ett biorum/musikrum på ovanvåningen. I samband med
tupas: Jag är lite osäker på vilken summa som de räknar med 10% extra kostnad för totalentreprenad? Är det på totala huskostnaden med allt material och arbete eller är det bara på arbetskostnaderna? Är det någon som är insatt i detta ämne ?
cian: Kolla under Altan & Uteplats. Där finns det en tråd som heter ungefär "Altanräcken som inte skymmer" där en person som ska bygga just detta hus ställer en fråga.
bonnier: Nu var det ett antal år sedan som jag bläddrade i huskataloger typ Myresjöhus (vilket vi senare byggde förresten) men jag kan väl anta att dom gärna vill få med i sina kataloger hur flexibla deras lösningar är, med utrymme för egna förändringar. Förhoppningsvis så innehåller katalogen en mix av standard och anpassade lösningar.
Byletomten: Såg er dubbeltråd http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/33019-slutbesiktning-vad-haender-sen.html Sorry.
cian: Fick mail från Jonas Lindström på Hem1 i går och de har inga kontakter med entrepenörer här i Uppsala :( Hoppas de fått det när vi har tomten i hamn, om vi någonsin får det. Vi var välkomna tillbaka med en förfrågan då. Lite trist att gå i byggtaankar samtidigt som hela Sverige börjat bygga. Såg på en hemsida Hemma hos ... Sara & Björn att all mineralull var slut!. Verkar
Alain: Håller helt med er, men det känns för dj-ligt att inte hustillverkaren kan stå för detta. Det är ju småpengar i sammanhanget för att få en glad och nöjd kund som redan har betalat flera miljoner till hustillverkaren för sitt hus. Det är inte pengarna det handlar om utan det är principen att man köper ett nytt hus med ett "inbyggt fel" och sen ska man själv behöva stå för
danny_falun: [citat] Hej! Jag har en bekant som byggt orren! Men han bor utanför stan och jag skulle kunna åka dit o ta lite kort om du vill! Men som sagt, han bor ju ca 2 mil härifrån enkel resa så ev om vi kan åka förbi där i helgen då!
snackan68: Nu har vi äntligen fått internet i huset och uppdaterat vår hemsida! Läs om allt efter flytten!
frazz: [citat] Vad gäller standarden så är den hög, dock är jag ju ingen expert.
Viktoria: Kolla under länkar på byggahus.se. Många hustillverkare har hus som liknar Sundborn.
neo1: Hej Vi har beställt vårat i januari och ska få leverans v.19 så 20 veckors leveranstid verkar stämma rätt bra.
mightythor: [citat] Har för mig att leveranstiden är 38-39 veckor efter att alla papper är klara (bygglov och liknande).
JD: Ett par exempel: 1. På slutbesiktningen så upptäcks skador på tapeten. Någon av hantverkarna har gjort detta, men ingen vill ta på sig det. Och målaren vill ha betalt om han skall tapetsera om. 2. Snickaren har inte satt upp dörrfoder när det skall kaklas i badrummet (vilket kanske var rätt iof.). Men sedan vill inte kakelkillen åka 10 mil enbart för att lägga mjukfog mot dörrfodret
Ceril: Vi flyttade in i vårt nybyggda hus i somras och eftersom vi köpte det med en oinredd övervåning så har vi sedan dess jobbat med att få den i ordning. Några tankar efter våra erfarenheter: * Försök att få en helentreprenad, dvs inklusive markarbeten. Vi fick det och det har sparat oss mycket bekymmer. Vi fick problem med dräneringen så entreprenören kom snällt och grävde upp allt
karolinam: Hej. Såg att du var intresserad av att bygga Ripan. Jag har letat febrilt efter någon som vill det. Jag och min pojkvän är nämligen oxå intresserade av det. Det enda vi har gjort hittills är att vi har beställt deras katalog och prislista. Och vi fastnade direkt för Ripan och det billiga priset. Om vi nu kommer bygga detta hus så kommer vi göra allt själv. Min pojkvän är
elinb: Här är en länk till skogsliden på vårgårdahus hemsida. http://www.vargardahus.se/hustyper/typhus/curry/s173c.asp
Snailman: Jag är ingen expert på detta, men om man bygger hus med krypgrund så ska man normalt gräva mycket djupare än man gör för platta på mark, så jag antar att det i vissa fall, kan vara ekonomiskt vettigare att om grunden blir för dyr, byta till en husleverantör med platta på mark i stället, och då är det ju dumt om man är låst till en en hustillverkare som bara gör krypgrund. Har
Evil_Ed: Nu har vi uppdaterat våran hemsida med lite nya bilder... www.munken20.se Där kan ni följa vårat nybygge från start till färdigt hus.
Putte_och_Karin: Hej. Är det någon som har byggt eller bygger hus genom Besta Block? Hur har det fungerat i så fall och har ni kommit billigare undan än om ni skulle ha byggt med något annat husföretag? //Patrik och Karin
Diz: Eftersom man hört mycket om hur viktigt det är med att få ett bra bygglag så tänkte jag att man kunde upprätta en lista så de som är nya kan få en uppfattning. Har bygglaget fått bra "betyg" så kanske man kan slappna av lite, har det fått sämre "betyg" kan man få en liten "heads-up". Jag skulle alltså vilja att ni skriver vilket bygglag ni hade (nummer alltså) och vad ni tyckte
Vi-i-villa: Kolla på www.villabyggaren.se De är agent för Eksjöhus och har mkt foto på sin hemsida!
ejbyggproffs: Sök i forumet för att skaffa dig en uppfattning om vad torpar/kryp -grund är och vad riskerna är med dom. Värdera sen detta mot platta på mark med dagens byggsätt och bestäm därefter är mitt råd. (och nej, jag är ingen förespråkare för just platta men vill upplysa om den info som finns här på forumet om de olika alternativen)
KarolinaA: Vi har fått bygglov och ska bygga ut. Det är tänkt 1 rum + badrum i 2 våningar i vinkel ut från huset (tillkommer även källare, men den ska muras) . Är det någon som vet om en "vanlig" husleverantör kan göra väggelement till detta? Isåfall om dom kan göra detta, vem gör detta och vad kan det ungefär kosta??? Kan tillägas att det är i Uppsala trakten
saturnus: [citat] själva centraldammsugarenheten (motorn) är ingen större kostnad, så den behöver du inte oro dig för. Det är nog mer en installationen i efterhand som kan bli bökig. Köpte själv en Beam, och den har funkat utan problem i 13 år nu, däremot har locken till vägganslutningen smällt av några gånger (plast), och strömbrytaren i handtaget har haft glappkontakt nästan från