16 282 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Fiskarheden villan
Sida 1 av 2
Vi är intresserade av att bygga en Fiskarheden Villan. Huset vi funderar på är Tranan. Vi skulle vilja ha deras åtagande 1,2 och 3.
Nu undrar vi om det är någon som byggt en FH villa? Har ni varit nöjda? Ungefär, vad kostar deras olika åtagande? (behöver ju inte var just Tranan, det skulle var roligt att få en liten fingervisning om vad det kostar) Hur mycket har ni gjort själva, och vad har den totala kostanaden blivit?
De har ju lite mindre isolering i yttervägg (145+45) än vad många andra hustillverkare har, men de vi har pratat med har tyckt att det inte spelar så stor roll, vad har ni för erfarenhet?
// Sanna & Mathias
Nu undrar vi om det är någon som byggt en FH villa? Har ni varit nöjda? Ungefär, vad kostar deras olika åtagande? (behöver ju inte var just Tranan, det skulle var roligt att få en liten fingervisning om vad det kostar) Hur mycket har ni gjort själva, och vad har den totala kostanaden blivit?
De har ju lite mindre isolering i yttervägg (145+45) än vad många andra hustillverkare har, men de vi har pratat med har tyckt att det inte spelar så stor roll, vad har ni för erfarenhet?
// Sanna & Mathias
Nyckelfärdigt hus med platta. Tillkommer gör sen tomt vatten/avlopp och andra tråkiga avgifter.
Vi har klartecken från komunen på en tomt vi vill ha, och vi har träffat en säljare från fiskarheden och spånat lite om Tranan. Vi ska imorrn få en visning av en tranan. Ska bli Mkt intressant.
Kan även tipsa om deras nya villor Vråken och Morkullan, som ännu inte finns med på hemsidan. Dom har liknade stil som tranan.
Vi har klartecken från komunen på en tomt vi vill ha, och vi har träffat en säljare från fiskarheden och spånat lite om Tranan. Vi ska imorrn få en visning av en tranan. Ska bli Mkt intressant.
Kan även tipsa om deras nya villor Vråken och Morkullan, som ännu inte finns med på hemsidan. Dom har liknade stil som tranan.
Detta med isolering har jag kollat upp. Finns en masa bud åt alla håll men det viktigaste är att det är bra isolerat under grund samt vind. Alltså neråt och uppåt.
I mina öron så låter det som lite i underkant. Åtminstonde 195 + 45 kan jag tycka. Det viktiga är dock totala uppvärmningskostnanden för huset och att det uppfyller nya kraven enligt energideklarationen. Energimyndigheten har ju ställt upp rekommendationer i U-värden på väggar och tak osv. Bl.a. minst 500 mm lösull i yttertak om jag inte missminner. Finns en del bra trådar under ämnet isolering.SaT skrev:
Här har jag lagt ut en tråd :
http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/60221-val-av-isoleringstjocklek.html
http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/60221-val-av-isoleringstjocklek.html
Jag har en granne som byggt Fiskarheden Spoven tog 5 veckor innan tak var på och fönster och dörrar och dörrar satt i innan taket. Under tiden passerade 5 kraftiga regnväder.
Man undrar hur den stommen kommer att fungera i framtiden...
Man undrar hur den stommen kommer att fungera i framtiden...
Oj, det lät ju inte så bra. Vet du om de har haft några probelm sen?teddybear11 skrev:
Men har det igentligen så mycket med FH att göra? Det låter mer som att snickarna har hållt på o slarvat o tagit tid på sig! Jag skulle bli tokig om det skulle stå öppet och det var busväder!teddybear11 skrev:
Vi har valt att bygga ett Lövsångaren, först var vi inne på ett Tranan men det blev lite för stort "och dyrt". Husleverans V 25. Vi har valt till 45 mm extra isolering drygt 15000 kr extra, det tycker inte jag är så mycket med tanke på vad andra hustillverkare tar för detta.
Du som köpare kanske bor i södra Sverige och behöver inte samma isolering som i mellan och norra Sverige så jag tycker att alternativet med att komplettera isoleringen är bra.
MVH Birpa
Du som köpare kanske bor i södra Sverige och behöver inte samma isolering som i mellan och norra Sverige så jag tycker att alternativet med att komplettera isoleringen är bra.
MVH Birpa
Vi bygger en väldigt modiferad Tranan, köpte åtagande 1-3 av den firma FH samarbetar med här. Är väldigt nöjda med både fiskarheden och snickarna.
De små problem som uppstått har lösts snabbt och utan tjafs.
Vår hussats kostar ca 800 000 och åtagande 1-3 gick på ca 300 000.
Grunden har vi gjutit själva. VVS åtagandet för oss går på ca 300 000, men då ingår borrning för bergvärme och vatten m.m.
På G just nu är innertaket, salningar och lister.
Mvh / Louise
Grunden har vi gjutit själva. VVS åtagandet för oss går på ca 300 000, men då ingår borrning för bergvärme och vatten m.m.
Mvh / Louise
Hej.Lollo skrev:Vi bygger en väldigt modiferad Tranan, köpte åtagande 1-3 av den firma FH samarbetar med här. Är väldigt nöjda med både fiskarheden och snickarna.
Mvh / Louise
Jag har funderar också på Tranan. Hur mycket kostade det att gjuta plattan?
Mvh. Mike