Hustillverkare
Deralte: Om man bygger och använder sig av kontraksformen ABS 05 som är en bra kontraktsform är det säkerligen bra att tillämpa para 7 i detta avtal, som säger "Beställaren utövar den kontroll över entreprenaden som han anser lämplig. Sådan kontroll medför inte någon inskränkning i entreprenörens kontraktsenliga ansvar" Jag utövade en hel del kontroll över mitt husbygge och förhindrade
pema: [citat] Kan bara instämma, vi har själva drabbats av detta totalt oseriösa företag. Pedra Stenhus behagade gå i konkurs i juli 2008 men hade naturligtvis redan förberätt genom att bilda ett nytt redan i februari ,ARISTO STENHUS, samma gäng och numera även med den nämda kvalitetsansvariga som delägare Konkursen I PEDRA är under utredning på grund av oegentligheter i bland annat
Hide 75: Hej! Vi har flyttat in i Jubileumsvillan som blev klar i maj. Vi tog totalentreprenad nere och skall nu fixa övervåningen själva. Finns det någon som har en klar övervåning? Gäller ju även Sjögården och Aria. Skulle vara kul att se bilder i sådana fall.
zessan: Ingen som har flera bilder på fiskarheden Domherren. Vårt hus kommer på onsdag??
fsn: Trodde att jag hade sett det men det var fel. Kolla bildgallerit på http://www.arvidssonssnickeri.se/Levereradeobjekt.htm Likheten finns där.
pawwe: Anebyhus, Villa "Mansardvagen" 4.3mil inkl tomt à 850.000 + VA 220.000
kungkokos: Tja, det handlar nog mer om att skapa sig olika profiler och täcka in ett brett kundsegment för att öka försäljningen. Men visst är det förvirrande att som konsument skaffa sig bra koll på marknanden.
mdredfox8: Är det någon som har samma fasad belysning som på bilden? Är på jakt efter någon som har gjort detta på sitt Villa Västervik. Skulle vilja veta hur ni har byggt..
swesim: Jag har ganska nyligen skrivit kontrakt på ett Kungshus och har mycket goda erfarenheter av säljaren i Stockholm. Vi har inte hunnit börja med något på allvar ännu, bara skrivit köpekontraktet, men hittills upplever jag ett helt annat bemötande och betydligt billigare hus än t ex LB-hus som var närmaste konkurrent i affären. Jag upplever Kungshus som seriösa och säljaren har inte
milroy: Ska bygga till vårt hus och var ute o kollade lite info på nätet, jag hamnade hos ett företag som hette Byggatill och som håller hus i Bandhagen. De kommer o kollar hur man har tänkt sig, skissar, bygger och sen kommer det i färdiga sektioner, är det någon som har någon erfarenhet av denna firma?
annamika: hej. Vi tittar också på kaptensgården och hart än så länge bra erfarenheter men man vill ju veta mer?!
JK: Att besiktningmannen inte var nöjd var inte min poäng, utan att husföretaget tyckte var nöjda men sin insats - medan jag inte alls häll med. Sedan bygge vi på naturtomt och har behållt delar av denna som inte alls skulle täckas med jord. .
apanap: Det enda entrepenadfirman gick med på för oss var att flytta toastolen 10cm mer åt duschen så man iaf får in en 80 cm kommod. Och det var just handikappkraven som var problemet.
impossible: Hej! Nedanstående tråd finns att läsa under "Referenser hustillverkare". Om du använder sökfunktionen kommer du förmodligen hitta både nöjda och missnöjda husbyggare. Väldigt missnöjd med Smålandsvillan //Impossible
impossible: Hej! Här är familjen Elbrands blogg om bygget av en Villa Västervik. //Impossible
beachhouse: Vad kul med så snabb inflyttning! Vi har också köpt en tomt där, men kommer nog inte bygga förren till våren. Vretagården låter som ett kanonhus som vi också har funderat på.
kungkokos: Det beror på hur bjärklaget är utformat i dagsläget. Kolla med Eksjöhus - de borde kunna svara.
TorOdd: Vill också kunna bygga, ha grova rabatter och ett stort byggkunnigt kontaktnät... Någon som kan låna ut till mig detta på obestämbar tid ;-)
Jenny och Mikael: Hej! Vi undrar om det finns någon skulle vilja dela med sig av hur säljaren i Skövde och Trollhättan är för Älvsbyhus? Läste en gammal insändare från 2006 och höll på att tappa hakan av förskräckelse. Det var bara en massa negativa saker skrivna om dessa säljare och bygglaget. Förstår ju att alla har ju inte råkat ut för samma saker, men skulle ändå vara intressant att höra.
Fabrikör Stava: Vi skall bygga hus i Stockholm och som alla andra vill man ha det säkerställt att hustillverkarna sköter sig. Det finns många tidigare "trådar" i detta men jag vill gärna få aktuell respons och från er som byggt i Stockholm. En röd tråd tycks vara att säljare o företag är trevliga att ha att göra med men att hantverkare på plats tycks ställa till det? Det viktiga är att saker o
aasaca: Har försökt söka på Anebyhus självklara villor, men hittar nästan ingenting här på forumet. Kanske är de ganska nya? Säljaren verkar ha semester fortfarande också, så jag kastar in lite frågor här. Nån som har byggt, eller har tänkt bygga, ett av deras självklara villor? Kanske nån liten hint om prisläget? Standard på grundutförandet etc?
Jennsan79: Kök: ingen aning Badrum: Ifö Innedörr: swedoor, Ytterdörr: Polardörren Tapeter: Boråstapeter och Eco Vitvaror: Bosch Hoppas du fick lite hjälp!
Jenny och Mikael: Till Adde k. kan jag bara säga att nog vet vi att Älvsbyhus inte gör några ändringar så det hade vi tänkt att fixa själva med hjälp av en byggnadssnickare som vi känner. I och med att Älvsbyhus har hafr samma modell på hus i alla år så är det ju klart att de känns lite föråldrade ibland, men å andra sidan så kan de ju hålla ner sina priser rejält mot andra husföretag. Till
Anonymiserad 10051: Tror att det kan vara en lagom storlek på tomt. Vi har 1067 kvm och vår platta är ca 120 kvm + dubbelgaraget på 50 kvm. Vi har tomt över runt huset och det känns som att mindre tomt inte hade fungerat, men vi vill inte heller ha större... Lagom med andra ord. :)
drgregur: Vi byggde ett Norrgården med modulenthus, vi är nöjda med huset. säljkåren kunde vara snäppet bättre. Kalkylen höll hela vägen. Blev tillochmed billigare än kalkylen. Bygglaget var av normal kvalitet, grund/tomt grävaren var av mycket hög kvalitet. Huset blev klart i tid efter mycket påtryckningar. När huset kom på plats var det klart efter 6veckor. Tips: kontrollera bygget
AndreasK: Intressant artikel, jag har nog haft lite tur att vi byggde innan kvaliten gick ner men de andra två som har byggt har gjort det under det senaste året och visst de har haft lite fel på huset men säljaren har rett ut det så att de har blivit nöjda, Jag vet att säjaren har fått lite på tafsen av Bollebygdshus pga att de (VDn) inte har hållt med om kompensationen eller förändringen. Det