Nu måste jag lägga in ett snabbt inlägg. Ett utförligare kommer när jag fått mer information från övriga som byggt med Natura Stenhus i Malmö och vi kan ge en samlad bild.

Innan ni bygger med dem be att få prata med någon som de byggt åt tidigare. Det ska till dags dato röra sig om minst 5 kunder. Ingen av dessa har mig veterligt bra erfarenheter av Natura Stenhus. Jag antar att om ni frågar Natura Stenhus om referenser säger de något i stil med att vi inte vill ha besök utan bo i fred. Något vi råkade ut för när vi ville se på ett hus de byggt.

Företaget har ekonomiska problem, både företaget och huvudpersonen i företaget har lägsta möjliga kreditrating. Detta har gett flera problem.
1. De har svårt att få seriösa samarbetspartners vilket gör att deras underleverantörer verkar ha problem att leverera kvalitativa arbeten.
2. De har vid fler än ett tillfälle i princip lurat sina kunder på pengar. Beteendet gränsar till det bedrägliga.

Utöver detta saknar man kompetens kring sitt kärnområde och flera av husen har betydligt större energiförluster än man kan kräva av ett stenhus det första året. Minst två av husen har även fått problem med fuktskador som visserligen går att åtgärda men till en kostnad och frustration.

För mer information går det naturligtvis att skicka mig ett PM.

VI återkommer i ämnet.

Har du själv byggt med dom?

ja och nej. Vi skrev kontrakt med dem i maj 2007 (efter att de verkat förtroendegivande fram till dess) men sen började helvetet. Vi hade dock tur att de pga deras dåliga ekonomi inte fick tag i underleverantörer i samband med byggstart och de var därför tvungna att skriva över kontraktet till en riktig byggare. Efter det har det dock gått som smort. Denna byggare (THBygg AB) kan jag starkt rekommendera och huskonstruktionen (tanken) är fortfarande bra. Mao kontakta en lämplig arkitekt (kanske våran kvalitetssäkrare Lauri Mandorf som är bra och betydligt billigare än Natura Stennhus) och bygg sen med THBygg AB så blir ni garanterat nöjda. Men undvik för guds skull Natura Stenhus och deras nedvärderande attityder till kunderna.

Vi letar själva efter någon som kan göra en tillbyggnad åt oss, så jag gick in och tittade lite extra på THByggs hemsida. De verkar jobba åt både Natura Stenhus och Roxi stenhus. Fick du tag på dem via Natura Stenhus?

Så bra kan inte THBygg vara. De har gått med förlust både under 2006 och 2007.

Deras ekonomi skiljer sig inte så mycket åt.

visserligen kanske THByggs ekonomi inte är bra, jag har faktiskt inte kollat upp den så noga eftersom vi var glada att bli av med Natura Stenhus. Vi har under tiden med Natura Stenhus vid upprepade tillfällen upplevt att de försökt tjäna pengar de inte har rätt till och att de i efterhand har kommit med orimliga priser och sen tjänat pengar på att vi då inte velat ha just den saken. De har tom tjänat extra på deras kommunikationsmiss med kommunen. Vi har med THBygg aldrig upplevt såna problem utan vi har löst eventuella frågetecken på ett bra sätt och upplever THBygg som väldigt rättvisa och justa.

Vi fick tag på THBygg via Natura Stenhus. De skulle starta vårt bygge och fick inte tag i byggare/underleverantörer och för att kunna leva upp till kontraktet med oss blev de tvungen att skriva över hela kontraktet.

Fick precis ett mail från Natura Stenhus:

"Hej Jan,

Är du medveten om att du kan bli stämd för förtal, när du skriver osanningar om Natura Stenhus på Internet?"

Jag har bett de förtydliga vad som är felaktigt och jag väntar nu på svar.

Jo du,

Man kan inte förtala ett företag, däremot en person.
Ett forum som detta skulle inte funnits om så vore fallet.

MVH
/MF

Visst kan de polisanmäla dig för förtal, men sannolikheten att en åklagare skulle väcka åtal mot dig är ganska liten. Den enda gången en åklagare väcker åtal mot en privatperson är om det finns ett allmänintresse, vilket i det här fallet inte finns.

Vi ska inte heller glömma att vi har yttrandefrihet i Sverige som är en utav våra viktiga grundlagar. De måste istället själva stämma dig för förtal och med deras dåliga ekonomi, lär de inte ha råd med detta. Det är en lång och kostsam procedur.

Jag är däremot intresserad utav var du byggt samt vad som egentligen hänt i din relation med Natura Stenhus.

loddesandskog skrev:
Fick precis ett mail från Natura Stenhus:

"Hej Jan,

Är du medveten om att du kan bli stämd för förtal, när du skriver osanningar om Natura Stenhus på Internet?"

Jag har bett de förtydliga vad som är felaktigt och jag väntar nu på svar.
Ja, visst är det jobbigt. Men som sagt, någon jurist får rätta mig om det är fel men förtal är enbart person inte företag. Men det är ju viktigt att ändå skriva sanningen, fast i detta fall antar jag att sanningen är så jobbig för företaget att de vill trixa till den lite. Jag känner igen symptomen.....

Inlägget kommer, jag måste tyvärr lägga lite tid på att det ska bli korrekt och inte för lång/oläsligt. Väldigt kort så är deras största problem attityden. I säljfasen säger de ofta att kunden ska få det hus de vill ha men det är inte ovanligt att de efter detta behandlar sina kunder rent ut sagt riktigt dåligt. Tyvärr finns bara en bråkdel i mail och i dialoger med mer än en person inblandad men vid ett av våra första möten efter kontraktsskrivningen ville vi berätta för NS varför vi valt dem som leverantör. Syftet med det var att vi vill att de skulle förstå vilka förväntningar vi hade och vad som var viktigt för oss. Enligt all erfarenhet är detta kunskap som ett företag jublar över att få för att kunna justera sitt agerande mot den kunden samt veta hur man kan få mer kunder. Deras svar var i princip ordagrant att det bryr vi oss inte om och att det inte är viktigt. Detta vid ett möte som syftade till att få igång dialogen igen som blivit ansträngd nästan direkt efter kontraktsskrivning beroende på missförstånd, ovilja att samarbeta samt vissa saker från vår sida som vi kunde gjort bättre. Vi upptäckte allteftersom att hon i valet av detaljer inte lyssnat på sådant som var viktigt som oss som att huset skulle passa för barn och att vi vill hålla nere kostnaderna. Det var en hel del onödigt dyra detaljer samt en färg på väggarna som inte tålde handpåläggning. Som tur var hann vi byta färg innan målning. Ställ gärna mer specifika frågor. Det finns många fler exempel men det får räcka för idag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.