D
Danishman: Hej. Jag har tidigare jobbat åt ett företag som byggde Willa Nordic-hus, och det är inga att rekomendera. Dryga säljare som inte kan ett dugg om hus eller bygge, de kan sälja och inget annat!
7 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Hur lyckades du hitta det med isolering.
15 svar · 4,4k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Folket på alsikebolaget borde ha koll på detta. http://www.alsikebolaget.se Egentligen skulle expot bara pågå Mars-Oktober förra året men jag tror det blev förlängt och forfarande ser iallafall några av husen ut att stå tomma.
3 svar · 1,9k läst
Z
zombra79: Vad är den stora skillnaden mellan Eksjöhus och Sjödalshus? Förutom att Sjödalshus har ek som standard i köket, mer avancerade vitvaror och att materialet till den vattenburna värmen ingår? Ska det göra över 200 000 på liknande hus?
0 svar · 723 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Alla har kontaktats men alla ville inte vara med - Älvsbyhus var en av dem som avstod. Vi listar alltså bara de som frivilligt har lämnat ifrån sig uppgifter. Länkguiden kommer du åt från startsidan. Dåligt jag vet. Vi ska göra navigeringen bättre vad det lider.
5 svar · 2,0k läst
volvo
volvo: [citat] Det finns bara i ett läge som detta förenklade sätt fungerar och det är om husen ligger i samma beräkningszon, ligger i exakt samma orientering i förhållande till väderstrecken och har exakt samma konstruktion och utförande (grund, väggar yttertak, fönstertyp och storlek, dörrtyp etc) Om någon av dessa parametrar är annorlunda, faller idén.
5 svar · 1,1k läst
O
orstigsnybro: [citat] Utan att veta hur det funkar på riktigt så har detta sagts: Den lufttäta grundkonstruktionen har ingen tilluft - bara ett frånlufts"hål" och vid det hålet finns en fläkt som driver ut luften som finns inne i grunden. Då skapas undertrycket och därmed kan inte fukten ta sig in. Ungefär så har jag förstått det hela.
49 svar · 22,6k läst
flindra
flindra: Det ska tydligen gå att göra om (nästan) alla deras hus till passivhus, kostar 15% mera än att bygga vanligt. Då är väl frågan om man tjänar på det...
1 svar · 1,2k läst
T
tomas1111: Jag tänkte rikta upp en 3 plans bostadsbyggnad med bärande stomme på prefab byggelement. Vet någon en bra länk på en sektion där man kan se hur det skall se ut, färdig ritat ? Det skall finnas med grundplatta, stomme, samt fönster och balkong. Med vänliga hälsningar: Tomas
0 svar · 1,5k läst
H
Hasti: Tjenare! Priser på sommargyllingen. SM: 1676100 NNF: 2154000 NF: 2464800 Over and out...
3 svar · 1,1k läst
M
malinwi: Vi hade kontakt med Anders på Sjödalshus i Göteborg o jag kände stort förtroende för honom. Tyvärr funkade inte bygge på den tomt vi var intresserade av pga detaljplan. Huset är inte helt omöjligt att anpassa ngt för den familj det byggs åt. Jättefina hus, det har varit ngt problem med takkonstruktion på ngt hus men det var inget som mörkades utan kunde förklaras. Om ni bara har
1 svar · 1,7k läst
H
hempularen: DEA: När du ger referenser (positiva eller negativa) så vill vi att du har en komplett profil ifylld. Personuppgifterna blir inte synliga för någon annan än oss moderatorer.
6 svar · 14,9k läst
Z
zombra79: Någon som har koll på vad Tidensborg ligger på i pris utan grund och entreprenad?
0 svar · 2,9k läst
J
Jece: I vår SMV har vi samma avstånd på dusch/toa/kommod som er. Var nyss in och mätte. Vi har en 60 cm kommod som vi köpte själva. För den finns det gott om utrymme. Ska du ha 80 cm så blir det 20 cm till alltså. Då gäller det att du inte har den närmre än 10 cm till in mot toastolen, för då blir det trångt. Har du 10 cm mot toastolen och 10 cm in mot väggen där dörren sitter finns
1 svar · 2,6k läst
H
Hasti: Såg i jämförelsen av hustillverkare att fiskarheden ska köra med 260mm som standard from 1/7 och det är ju kanon.
14 svar · 2,6k läst
F
fsn: Jag fick tiduppskattning på 375h invändigt samt ett fastpris som indikerade på ca450h utvändigt inklusive stomresning av färdiga väggar med fönster (inklusive plåtarbete). Det har tagit 940h (exklusive plåtarbete som kostat ytterligare 27000:-)och då har jag gjort en hel del själv tex monterat köksskåp, fixat all rördragning till centraldammsugaren, monterat 75% av alla garderober,
5 svar · 2,0k läst
Z
zombra79: Hur mycket har ni fått i visningsrabatt hos Vallsjöhus? Jag fick ett mail att jag kunde få en visningsrabatt eftersom de vill ha referenser i vårt område. Undrar bara hur mycket jag kan vänta mig.
0 svar · 1,0k läst
E
evhl956: Hej! Jag är i full gång och försöker hitta en bra trappkonstruktion, trappan bör vara en L-trappa som är bäst lämpad till den planlösning jag har. Någon som ha erfarenhet av att bygga, montera en L-trappa? //Erik
0 svar · 2,1k läst
M
Malmöbyggaren: Ett enkelt svar på frågan tycker jag är att Älvsbyhus är sämst i alla kategorier, absolut den hustillverkaren som producerar dom sämsta husen på marknaden. Sedan Hjältevadshus eller Smålandsvillan kan ju vara hugget som stucket tycker jag...Köp det du gillar bäst!
61 svar · 27,4k läst
M
Malmöbyggaren: Någon som har koll på vad ett sånt hus kostar helt färdigt?
1 svar · 1,0k läst
F
FriscoJoones: Standardtaklutningen är 38 grader, 45 grader kostar ca 50 000 kr extra. Jag tycker din planlösning ser jätte bra ut med undantag av att badrummet troligtvis får för låg takhöjd och enligt min uppfattning då blir för litet. Om du köper övervåningen genom Björklidenhus tycker jag du skall ställa som krav att få den precis som du vill. Vi köpte övervåningen från Björklidenhus,
5 svar · 2,6k läst
·
F
Fridus: 2 175 000:- i grundutförande, totalentreprenad, exkl markarbeten och invändig målning
4 svar · 3,2k läst
K
Kimman: Av en händelse kom jag i kontakt med Nordhus ägare idag och har också fått varit iväg och titta på deras olika byggen. Jag personligen kan bara dementera att förekomsten av ett oseriöst företag skulle vara i farten. Jag fick också ytterligare upplysningar om bakgrunden till företaget som ej är relevant för stunden. Observera nu att jag är en potentiell köpare av deras hus och vill
0 svar · 1,1k läst
Z
zombra79: Okej. Då borde det i alla fall inte ta längre tid med ett Lyckan.
2 svar · 1,6k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Hur positivt det än må vara att få information direkt från företaget, så är det inte tillåtet för företag att diskutera i den här allmänna delen av forumet. Därför är användaren Nordhus avstängd och inlägget raderat. Vi har en allmän policy att bara konsumenter diskuterar i forumet. Företag är hänvisade till att annonsera på sajten.
10 svar · 4,3k läst
·
A
Anna333: Hej! Vi håller på att bygga villa Kalmar från SMV. Nu undrar vi om vi kan få plats med en badrumskomod med storleken 80 cm, eller är det bara 60 cm som får plats? Mvh, Anna
0 svar · 2,6k läst
5.2 racing
5.2 racing: Passa er bara för ett sk lagerhus. Var med och byggde ett sånt och gud vet vart det har stått under tiden mellan köparna. 90% av alla gipsskarvar sprack (även där det satt riktig väv). Såhär efteråt kändes det som om det var rejält fuktiga väggblock från början.
5 svar · 1,7k läst
N
nybyggd: det är jätte svårt att jämföra pris via hemsidor eller lösblad. en del tillverkar färdiga hus typ smv,en del levererar nyckelfärdigt en del i byggsats,så hur ska en köpare då kunna räkna ut vad det färdiga huset kostar ???
6 svar · 4,1k läst
B
Blåtummen: [citat] Det är jättesvårt att säga eftersom det finns många faktorer som kan avgöra vad som är acceptabel nivå. Soliditet brukar kallas företagets betalningsförmåga på lång sikt och mäts genom att man tar företagets egna kapital delat med totala skulder och eget kapital (ibland räknar man med sk justerat eget kapital vilket innebär att man tar hänsyn till, numer, 73,7% av
10 svar · 1,1k läst
J
JBa: Entreprenadformen är viktigast ur ett juridiskt perspektiv. För själva byggandet handlar det alltid att vara en aktiv byggherre som är uppmärksam, påläst och frågvis. Jag skulle nog vilja påstå att om man lyckas få till en totalentreprenad måste man som byggherre vara än mer aktiv under byggtiden eftersom du då oftast pratar detaljerna med en samordnande part (projektledare,
12 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.