L
Louie: Hej, vi tittar runt på olika kataloghus som vi ska bygga på en tomt i södra Skåne. Vi har fastnat på Götenehus Horisont, har någon här byggt det huset? Har någon fått prisuppgifter? ( vill gärna jämföra mot de priser och rabatter vi fått:)) Vilka tillval bör man göra om man vill ha ett riktigt bra hus? Alla input om Götenehus välkomnas! Tack:) L
0 svar · 1,6k läst
M
maggan9: Trevligt intiativ, men ska inte tråden ligga i socialt och projekt istället? Här är det väl tänkt att man ska ge referenser om färdiga byggen.
1 svar · 2,3k läst
kungkokos
kungkokos: [citat] Tvärt om! - Välj först och främst ett hus efter en konstruktion som du är nöjd med. Planlösningen kan man fixa mycket lättare än att byta grunden/ytterväggen. De flesta företagen erbjuder omritning - vissa helt gratis.
23 svar · 4,9k läst
C
chokladmoose: Mitt råd är att be att få träffa byggledaren från varje företag. Det är trots den personen som kommer att sätta stor prägel på ert bygge. Var även bered på att det blir strul oavsett vilken tillverkare ni väljer och hur försiktiga ni än är. Lycka till!
7 svar · 6,9k läst
Z
zebster: Kan varna lite för att förtillfället så håller Hjältevadshus inte 15v leverans tid. 5 veckor före vårt leverans så sköt de den med 5 veckor. De verkar ha problem i produktionen med deras nya byggsystem. Känns sådär när man har sålt lägenheten. Vi bygger ett Björken med Alen38 planlösning. Om intresse finnes så har vi en liten bildblogg http://ekstigen.dudra.se
35 svar · 14,2k läst
H
hempularen: Jga roade mig med att ta en snabbtitt på huspriserna i Dalby på hemnet. Det dyraste som finns att köpa just nu ligger på drygt 3 miljoner, visserligen lite mindre boyta. Men 5 miljoners bygge låter dyrt där tycker jag (som inte kan något om marknaden där).
9 svar · 2,6k läst
A
Annwes: vad spännande, ska genast kika in den bloggen, tack för tipset!
8 svar · 2,0k läst
kungkokos
kungkokos: Hittade en beskrivning av KA'ns uppdrag. Jag vet att vi gjorde några tillägg till detta med ytterligare besök som jag tyckte var viktigt. Bla. tätskikten i badrummet, fotografering av plattan före grund och lite till. Men detta är iaf en bra början: 1. Skriva en kontrollplan. 2. Delta i byggsamrådet. 3. Vänta in papper på dokumenterade kontroller enligt kontrollplanen. 4. När (om) till
31 svar · 7,9k läst
N
Zelmilainen: sambon gillar dock ej kimstad så jag får nog inte ut henne dit... eksund, åby och ev svärtinge... typ. =)
9 svar · 3,3k läst
TorOdd
TorOdd: [citat] Hur långt är ett snöre då ? ;-) Nej, skämt åsido, vad jag funderar på är att i kalkylerna vi fått från ett antal tillverkare så står det "hus, materialsats" och en rejäl summa (puh) och vad som egentligen ingår i denna materialsats i stort. Men det är väl, som du skriver, bäst att få spec från varje tillverkare...
4 svar · 2,8k läst
N
nybyggd: har t-h sålts ???har jag inte hört. men betalnings ansmärkningar får dom var och varannan vecka varje fall. hoppas det löser sig varje fall dom har rätt snygga men ack så överdyra hus.
1 svar · 2,3k läst
flindra
flindra: [citat] Ja, så är det. Därför har jag kommit fram till att skillnaden i pris mellan en Smålandsvilla och ett LB-hus Classic trots allt inte är så stor. Visst skiljer det lite, men man får ju MYCKET mer för pengarna: Gjuten platta med golvvärme, bättre isolering och superbra fönster. Och sen är standarden på allt i hela huset mycket bättre, till exempel är det kakel och klinkers
17 svar · 3,0k läst
F
Familjen Sjögren: Hej Kan säga att han är omåttligt intresserad. När vi träffade honom sat than bara med armarna i kors och till slut frågade jag rakt ut om han var intresserad eller inte. Jo allt är möjligt får jag till svar. Men sen har han inte visat intresse så de missade oss som köpare.
15 svar · 3,6k läst
M
Mane: Lite bilder finns på: http://villabyggaren.se/?page_id=14
1 svar · 2,5k läst
volvo
volvo: [citat] SMV har ett träbjälklag i bottenvåningen eftersom det behövs för att kunna transportera modulerna. Att lägga ett träbjälklag mot en betongplatta är aldrig en bra lösning. Även om man lägger mellanlägg så riskerar men framtida fuktskador. Det är nog bara att "bita i det sura äpplet" och leta efter en leverantör som gör hus som är avsedda att placeras på platta. Det
14 svar · 7,7k läst
Vispen74
Vispen74: Låter som vi tog det bästa när de bara fick leverera byggsatsen, men inga byggare då. För jag har då genomgående positiva erfarenheter av detta husföretag, med då bara haft kontakt med Mälarvillan själva, och inga av deras entreprenörer med andra ord. Byggsatsen levererades oktober 2008.
1 svar · 1,4k läst
kungkokos
kungkokos: May the Force be with you :)
19 svar · 5,5k läst
H
Havsutsikt: Ja de är billiga, man får precis vad man betalar för...... Vill man ha mer är det i förhållande mycket dyrare med det lilla extra. Jämför en lyxbil med en basutrustad skoda, båda funkar.
3 svar · 1,0k läst
flindra
flindra: Kanske skulle Box-serien från Trivselhus kunna vara något? Tror de är ungefär i den prisklassen. Väldigt strama och moderna hus, jag gillar dem! Man kan ju beställa katalog från Trivselhus. http://trivselhus.se/ConceptSeries.aspx
2 svar · 1,1k läst
Z
Zelmilainen: jag fick det iaf till summan jag skrev ovan, med reservation för att jag räknade fel. hehe. Sedan fick jag även en noggran beskrivning av materialsatsen samt en leveransdeklaration också.
16 svar · 8,5k läst
flindra
flindra: Ja, jag håller med dig Henrik om hur ni resonerar, låter klart vettigt! Och Smålandsvillans krypgrund är väl den enda som är riktigt bra. Fast jag måste ändå säga att om man inte tänkt inreda övervåningen själv så blir det dyrt även med en smålandsvilla. Husen låter så billiga när man tittar på hemsidan, men övervåningen är ju helt oinredd och grunden och markarbeten
12 svar · 1,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Om man läser denna tråden så inser man att det vore bra att förhandla sig till ett par extra brandvarnare... www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html Skämt åsido, men man måste vara extremt dålig på att hantera fel eller ha en extremt oduglig elektriker om det går så långt att Elsäkerhetsverket måste ge ett föreläggande.
1 svar · 1,4k läst
B
Budski: Hej , Vi bygger med rörvikshus. Hitintills är vi nöjda men vi har just börjat, de gjuter plattan denna vecka. återkommer med en egen tråd så snart bygget kommer gång under Juni. Om du har frågor kan du skicka ett PM.
2 svar · 1,9k läst
M
magnus82: Hej. Jag går i doppingtankar när jag ska välja hus och har fått en offert från dom på NF 1.8 milj. ungefär men sen tillkommer ju tomt, alla anslutningar, lagfart, pantbrev m.m. Men 1.8 för själva huset inkl. grund
3 svar · 1,9k läst
A
Andreas & Jenny: Hej Sodastream44 Vi är inne på samma tankar och ska ha en säljare här nästa vecka annars verkar det inte som någon har byggt detta hus. Konstigt tycker jag!!!!!!!
1 svar · 1,0k läst
B
Brandspec: Har i princip bara positiva saker att säga om Götenehus (i Sthlm). Och då menar jag från första kontakt till slutbesiktning, vilket i vårt fall rör sig om en täta kontakter mellan oss och Götenehus under ca två års tid. Det som kändes riktigt bra var att de kör med totalentreprenad. Funkigt (skrivarmamma), dig känner jag nog till ;-)) Jag är ganska säker på att Svart Hus i
6 svar · 2,7k läst
TorOdd
TorOdd: http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/156872 Vi blev väldigt förtjusta i Pinchouse´s visningshus Sport som stod på gamla husexpo för ett antal år sedan. Jag kan fortfarande känna känslan jag fick (knockad ;-) ) när jag klev in i huset och hoppas att jag kan få in något av den i vårt egna. För nu när vi ska till att bygga inspireras vi av det huset och delar av PH´s design i
2 svar · 1,4k läst
R
Rotorp: Vi har aldrig frågat om vitvarorna, köket eller annat. Jag har samma priser för miele som de har genom företaget som jag jobbar för. Man kan säga att det är bra kvalitét men dyrt också. Vitvarorna tänkte vi köpa på gränsbygdens köpcentrum. Köket köper vi på Ikea, vi har redan offert på det. Jag har lagt 40 000 på kök och lika mycket på vitvaror. Det som kan sticka iväg när
8 svar · 4,0k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Varför skulle du inte förbereda dig och tänka lite längre? Fortsätt gärna i min tråd istället så slipper vi ta det i denna tråd som handlar om något annat. Klart som korvspad och man ska förbereda sig i fall något händer. Så otroligt skönt att så mycket som möjligt är klart redan sedan tidigare. Jag är beredd på att jag ska dö en dag, att kanske vi separerar en dag,
13 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.