Hustillverkare
injonil: [citat] Jo, det är här jag anser att board har sina klara nackdelar. Board är inte platt som råspont och tar därför plats som minskar isoleringen. Hur mkt boarden hänger kan variera och det är därför svårt att få en bra luftspalt överallt. Boarden kan också komma att hänga mer med åren och därmed minska luftspalten. Det går inte heller att spika/skruva underifrån i boarden
dmee7680: Mölle är ett av dom nya husen som Myresjö lanserade i våras så det finns nog inte uppbyggt ännu, tyvärr.. Men priset lät fasligt högt! Vi ska bygga Skanör o med tillval på nästan 200 000 hamnar vi med på 2,4.. Men andra ord kostade det "bara" 2,2 egentligen och det är på hela 180 kvm!! Vi har fått 30 000 kr i rabatt o ett rejält avdrag på kaminen så vi är nöjda med det =)!
KnockOnWood: Takluckor = råspontluckor = färdiga, sammansatta "sjok" av råspontbrädor, som går snabbare att montera än vanlig enkel råspont. Googla på råspontluckor så får du tex http://www.derometimber.se/web/Raspontluckor_3.aspx //KoW
Zelmilainen: [citat] jag har som sagt var inte läst allting själv utan kollade mest summorna då jag hörde från dem. men var osäker på vad folk ville veta. hehe.
JBa: Jag räknar med att ni delger ert arbete här på byggahus.se sedan också!
sandhall: [citat] Är snarare en ledningsfråga. Antingen ger man byggarna de ekonomiska förutsättningar som behövs för ett kvalitetsbygge. Eller så är man bara är ute efter att komma så billigt undan, på alla områden. Resultatet blir naturligtvis därefter.
squalus: Vårt utgångspris landade på 2.2M (egen invändig målning) sedan håller vi på att göra tillval och är uppe i nästan 400k för dem inkl. puts.
TEGE: Bl a skrev Dagens Industri om detta i morse. Vad som kan vara värt att veta är att vinsten om 43 Mkr avser 2007, inte 2008. Den årsredovsiningen är inte offentlig ännu (d v s inlämnad till Bolagsverket)
Rotorp: Gränsdragningslista skall upprättas omgående. Tack för tipset. Snickaren har samordningsansvaret. Snickaren har tipsat om elfirman, de har jobbat ihop i flera år. VVS killen sysslar tydligen endast med nybygge. Jag försöker så gott som möjligt köra säkert. Dock är jag medveten att vill de strula så är det inte så lätt att ordna saker och ting. Å andra sidan är de duktiga och
Jece: Det är förmodligenen en inkopplingsavgift, och grävning fram till huset som kostar, och sen själva modulen som sitter i huset.
kungkokos: LB-Hus har bra konstruktion. Tycker att man skall göra följade tillval om det inte ingår: Råspont i tak Isolerade innerväggar Träskiva bakom gips i innerväggar Steljudisolering i mellanbjälklaget om det är 2 våningar Aluminium-fönster 300 mm isolering i plattan (har LB-hus) Radonslang i grunden om inte plattan är "radonsäker" Tilluft till braskamin genom plattan. Tilluftsventiler som
caro: Jag tycker man ska tänka i det korta perspektivet också, man vet aldrig vad som händer. Antag att man bygger väldigt lyxigt och dyrt, något man själv skulle trivas med i tjugo år, men knappast få ut pengarna för om man säljer om ett år. Man vet aldrig vad som händer, man kanske tvingas sälja inom några år av olika orsaker, och då är det bra om man får igen pengarna för det. Att
FieroGT: Är det någon som har lite bilder på Trend Valm samt Trend med Sadeltak från Eksjöhus? Man blir lite påverkad av den fina omgivningen och allt på Eksjöhus hemsida. Har hittat lite bilder på en Trend med sadeltak men det var på en byggarbetsplats och omålad. Det blir lite svårt att jämföra med bilden på Eksjöhus hemsida.
flindra: Jag kan tipsa om LB-hus Classic 154. Där kan ni ju få in ett sovrum till varje barn! Om ni gör det extra sovrummet i vardagsrummet och gör om allrummet på övervåningen till sovrum så får ni ju fem sovrum, ett till varje barn. Sedan när barnen flyttat kan ni ha föräldrasovrum på bottenvåningen. Classic 154 har liten byggyta också eftersom det är 2-vånings. [bild] [bild]
Pixboman: Hej! Jag funderar på att bygga ett trivselhus iRonneby, Blekinge. Det är dock några bitar jag vill ha avklarat innan jag bestämmer mig. Hoppas ni vill hjälpa till :) 1. Vad tror bi om ekonomin i Trivselhus? Itturkoncernen och Rörvik ligger ju risigt till 2. Hur är man försäkrat om bolaget går i KK? 3. totalentreprenad känns säkrare än generalentreprenad, vad skall man tänka på vid
Suhagg: [citat] Alltid pengar med i bilden tyvärr. Går inte alltid att välja det man vill. Ska vara enkelt att bygga och praktiskt då jag kommer sköta det mesta själv.
2:a: villan: De frågorna ställer du nog enklast direkt till Eksjöhus säljare. Vår erfarenhet av Eksjöhus är att när det gäller hus ur Egnahemserien finns inte mycket utrymme för ändringar av planlösning och annat "stort". Man kan göra i princip allt annat, men inte flytta väggar mm. Att byta plats på köket så att det hamnar tillsammans med vardagsrummet är inga problem eftersom det finns med
5.2 racing: Kan vara det iofs. Men jag har för mig att jag sett det nån annanstans. Expressen gick ut med pris och storlek och dessutom var det i ett bildspel med 27 andra kataloghus. edit: http://www.expressen.se/levabo/1.1537146/hitta-ditt-dromhus
Hus_Tomten: Jag tror vi kommer köra på 640p också... fast nu är jag full iofs :D
Carles: Är det någon som byggt eller ska bygga något utav detta hus? Vad har Ni fått för pris på totalentreprenad?
det ordnar sig: Vi är på väg att bygga ett fritidshus som en arkitekt ritat enl. våra önskemål och ska börja förhandla om priset med husleverantören. Ett litet problem är att vi är så gott som låsta till en enda leverantör som vår arkitekt samarbetar med. Offerten verkar dock vara inom ramen för normalt men vi har ingen som helst referens. Så min fråga är om någon här på forumet har någon
Druvan: [citat] Vårt pris var inklusive grund men utan tomt. Vi får se hur det blir med det verkliga priset, vår Lycka kommer nu på måndag :)
volvo: Eftersom lagen kräver en mista takhöjd på 2.40m så är det rimligt att detta är den takhöjd man kommer att få om inget annat framgår av information. Om man gör en högre takhöjd innebär detta ett högre pris och detta är inget försäljare brukar missa att påtala för att kunna motivera en högre kostnad.
Hasti: Verkar inte vara många som byggt med Värsåsvillan inte.... :cool:
snysop: Vi brukar säga så här för att förenkla det för kompisar som planerar att bygga nytt = 1 miljon hus, 1 miljon tomt, 1 miljon resten (grund, markarbete osv). Så att de får ett hum om att hus och tomt inte är de enda stora kostnaderna som kommer. :)
Berrakovic: Japp. lappli.se ær samma, men informationen om fritidshusen står på finska :( Men har fått kontakt med represetant før lappli så det ordnar sig. Men tar gærna emot erfarenheter och åsikter om lappli generellt.
Engström: Hej, Här finns en tråd om Villa Växa http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/87659-villa-vaexa-myresjoehus.html
liljebo: hej jag är ute efter att få tagi i gips plank runt 3,5 -4 meter långa vart kan jag få tag i det.ska sitta i björkliden hus med rygg ås tak. // andreas
volvo: Byggsatsen är jättefin och kvalitén kanon. Dock blir det aldrig bättre än den som skall utföra montaget. Det är därför lika viktigt att ta reda på vilken entreprenör som är tänkt att utföra montaget. Prisklassen är väl inte den billigaste men min erfarenhet var att man fick valuta för pengarna.
Malmöbyggaren: Läs denna tråd, säger en del tycker jag. http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/114298-next-house.html