7 917 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Dags att bygga och vi kolla ALLA!
Hittade en beskrivning av KA'ns uppdrag. Jag vet att vi gjorde några tillägg till detta med ytterligare besök som jag tyckte var viktigt. Bla. tätskikten i badrummet, fotografering av plattan före grund och lite till. Men detta är iaf en bra början:
1. Skriva en kontrollplan.
2. Delta i byggsamrådet.
3. Vänta in papper på dokumenterade kontroller enligt kontrollplanen.
4. När (om) till slut alla papper kommit: Ansöka om slutbevis.
Nej, lite mer brukar VI göra, nämligen :
0. Vi lägger upp uppdraget, gör en pärm med 30 flikar o.s.v. enligt vårt eget kvalitetssystem. Vi fyller på pärmen löpande.
1. Telefonkontakt med dig/er.
2. Ta reda på vilka entreprenörer m.fl. som blir inblandade. Upprätta en adresslista.
3. Besök på tomten innan.
4. Granska bygglovshandlingar.
5. Kontakta er och/eller Götenehus vid frågor och eventuellt upptäckta fel.
7. Skriva en kontrollplan med hänsyn till vilka som är inblandade i projektet, hur tomten och huset/husen ser ut, o.s.v.
8. Göra och bifoga c:a 2-3 kontrollblad till entreprenörerna.
9. Skriva ut kontrollplanen med bilagor i 3 ex till byggsamrådet; till er, byggnadsinspektören och mig.
10. Träffa er en stund före byggsamrådet och en stund efter. Föredra och motivera kontrollplanen under samrådet.
11. Revidera kontrollplanen efter synpunkter på byggsamrådet.
12. Skickar ut kontrollplanen till alla berörda, med hjälp av adresslistan.
13. Med överstrykningspenna markerar på varje utskickad kontrollplan, vilka kontrollpunkter som avser den adressaten.
14. Bifoga adresserade returkuvert.
15. Besök vid schaktnings/fyllningsarbeten, helst när man är nere på schaktbotten.
16. Om jag är osäker; kontakta geotekniker om inte markentreprenören gör det.
17. Kolla att arbetena görs fackmannamässigt och efter ritningar (gäller alla arbeten). Påtala och följa upp eventuella avvikelser jag ser.
18. Kolla att arbetsmiljöplan finns på plats (hela entreprenadtiden).
19. Besök innan gjutning. Nu har jag börjat kolla att entreprenörerna sköter sin egenkontroll.
20. Besök under stomresning.
21. Ett par besök under "snickarjobben".
23. Svara på era frågor på telefon.
24. Delta i slutbesiktning och eventuellt andra besiktningar.
25. Skriver och/eller ringer och påminner dem som inte lämnat in sina egenkontroller.
26. Kontakta sotaren, lantmätaren, ventilationsinjusteraren o.s.v. för att få in protokoll.
27. Kollar om alla kontroller gjorts och är OK.
28. Oftast är något otillfredsställande och det går någon vända till...
29. Men till slut är allt tillfyllest och jag författar en ansökan om slutbevis som vi skickar till kommunen.
30. Jag bifogar en komplett ifylld kontrollplan, men oftast utan bilagor. De sitter hos oss.
31. Kommunen har oftast ingen erinran utan skickar ganska snart slutbeviset till er och en kopia till mig.
32. Vi arkiverar kopia på slutbevis och komplett kontrollplan och ev. andra värdefulla handlingar.
34. Det förekommer förstås avvikelser och problem som medför merarbete för oss
1. Skriva en kontrollplan.
2. Delta i byggsamrådet.
3. Vänta in papper på dokumenterade kontroller enligt kontrollplanen.
4. När (om) till slut alla papper kommit: Ansöka om slutbevis.
Nej, lite mer brukar VI göra, nämligen :
0. Vi lägger upp uppdraget, gör en pärm med 30 flikar o.s.v. enligt vårt eget kvalitetssystem. Vi fyller på pärmen löpande.
1. Telefonkontakt med dig/er.
2. Ta reda på vilka entreprenörer m.fl. som blir inblandade. Upprätta en adresslista.
3. Besök på tomten innan.
4. Granska bygglovshandlingar.
5. Kontakta er och/eller Götenehus vid frågor och eventuellt upptäckta fel.
7. Skriva en kontrollplan med hänsyn till vilka som är inblandade i projektet, hur tomten och huset/husen ser ut, o.s.v.
8. Göra och bifoga c:a 2-3 kontrollblad till entreprenörerna.
9. Skriva ut kontrollplanen med bilagor i 3 ex till byggsamrådet; till er, byggnadsinspektören och mig.
10. Träffa er en stund före byggsamrådet och en stund efter. Föredra och motivera kontrollplanen under samrådet.
11. Revidera kontrollplanen efter synpunkter på byggsamrådet.
12. Skickar ut kontrollplanen till alla berörda, med hjälp av adresslistan.
13. Med överstrykningspenna markerar på varje utskickad kontrollplan, vilka kontrollpunkter som avser den adressaten.
14. Bifoga adresserade returkuvert.
15. Besök vid schaktnings/fyllningsarbeten, helst när man är nere på schaktbotten.
16. Om jag är osäker; kontakta geotekniker om inte markentreprenören gör det.
17. Kolla att arbetena görs fackmannamässigt och efter ritningar (gäller alla arbeten). Påtala och följa upp eventuella avvikelser jag ser.
18. Kolla att arbetsmiljöplan finns på plats (hela entreprenadtiden).
19. Besök innan gjutning. Nu har jag börjat kolla att entreprenörerna sköter sin egenkontroll.
20. Besök under stomresning.
21. Ett par besök under "snickarjobben".
23. Svara på era frågor på telefon.
24. Delta i slutbesiktning och eventuellt andra besiktningar.
25. Skriver och/eller ringer och påminner dem som inte lämnat in sina egenkontroller.
26. Kontakta sotaren, lantmätaren, ventilationsinjusteraren o.s.v. för att få in protokoll.
27. Kollar om alla kontroller gjorts och är OK.
28. Oftast är något otillfredsställande och det går någon vända till...
29. Men till slut är allt tillfyllest och jag författar en ansökan om slutbevis som vi skickar till kommunen.
30. Jag bifogar en komplett ifylld kontrollplan, men oftast utan bilagor. De sitter hos oss.
31. Kommunen har oftast ingen erinran utan skickar ganska snart slutbeviset till er och en kopia till mig.
32. Vi arkiverar kopia på slutbevis och komplett kontrollplan och ev. andra värdefulla handlingar.
34. Det förekommer förstås avvikelser och problem som medför merarbete för oss
Klicka här för att svara