14 201 läst ·
35 svar
14k läst
35 svar
Hjältevadshus
Sida 1 av 3
Gör mitt första inlägg här på Byggahus.se och undrar ifall ngn har ngt att dela med sig om Hjältevadshus?
Jag och min sambo är just nu riktigt sugna på ett Alen 38 med diverse tillval.
Tycker deras hus ser riktigt trevliga ut!
Jag och min sambo är just nu riktigt sugna på ett Alen 38 med diverse tillval.
Tycker deras hus ser riktigt trevliga ut!
Jag har byggt med hjältevadshus i Stockholm och allt har rullat på bra. Alla tider har hållits och kalkylen stämde på öret.
Däremot så bör ni tänka igenom valet att köpa ett rött paket, då de plockat bort några saker som jag personligen tycker är bra att ha med från början. Vet inte om man kan lägga till allt som tillval då det är begränsat i detta paket. Till expempel så verkar det som att det inte ingår fönster till övervåningen. Har ingen aning om det är lätt att sätta in fönster i ett senare skede?
Varför inte träffa en säljare och titta på en ritning på ett hus från den "vanliga" serien och försöka plocka bort och lägga till saker själva och se vart ni landar prismässig? Det gjorde vi och det fungerade jättebra. Och jämför det med det Röda paketet.
Lycka till med er spännande resa i valet av hus och tillval!
Däremot så bör ni tänka igenom valet att köpa ett rött paket, då de plockat bort några saker som jag personligen tycker är bra att ha med från början. Vet inte om man kan lägga till allt som tillval då det är begränsat i detta paket. Till expempel så verkar det som att det inte ingår fönster till övervåningen. Har ingen aning om det är lätt att sätta in fönster i ett senare skede?
Varför inte träffa en säljare och titta på en ritning på ett hus från den "vanliga" serien och försöka plocka bort och lägga till saker själva och se vart ni landar prismässig? Det gjorde vi och det fungerade jättebra. Och jämför det med det Röda paketet.
Lycka till med er spännande resa i valet av hus och tillval!
Hjältevadshus är det väl inga jättestora fel på, Hjältevadshus har inte varit uppe så mycket på detta forum, vad jag sett ialafall, och det brukar ju vara bra betyg. (folk tenderar att skriva när det är dåligt och vara tysta när allt går bra.)
Tänk bara över om du vill ha krypgrund eller finndomogrund som hjältevadshus har valt att kalla det för....
Tänk bara över om du vill ha krypgrund eller finndomogrund som hjältevadshus har valt att kalla det för....
Tror att de har en ny typ av grund som man nästan kan kalla för platta på mark, måste kolla upp det.Malmöbyggaren skrev:Hjältevadshus är det väl inga jättestora fel på, Hjältevadshus har inte varit uppe så mycket på detta forum, vad jag sett ialafall, och det brukar ju vara bra betyg. (folk tenderar att skriva när det är dåligt och vara tysta när allt går bra.)
Mina föräldrar byggde ett Hjältevadshus 2004.. Jag ser på deras hemsida att huset har nytt namn sedan dess, nu heter det Sjögården. Allt gick enligt tidschemat och säljarna var oerhört tillmötesgående! Bodde fortfarande hemma när huset stod klart och jag trivdes utmärkt! Dock vet jag att när krypgrunden kontrollerades hösten 2006 så var den mögelangripen, till den grad att avfuktare var tvungen att installeras konstant.. Annars väldigt fina och mysiga hus!!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Dom har en tät krypgrund med avfuktare. Det är alltså en variant av en krypgrund som dom har förädlat. Anledningen att dem bygger med krypgrund är helt enkelt för att det är billigare. Husen byggs på fabrik i delar liknande byggbodar, sedan skruvas bodarna ihop på plats och ställs ovanpå krypgrunden.Xanadu skrev:
Att montera en avfuktare i grunden är för att kompensera för en riskfylld konstruktion, det är så jag ser på det ialafall.
Ok, men hur är den grunden konstruerad då? har dom fyllt igen krypgrunden med någonting eller har dom förändrat hela huskonstruktionen och börjat bygga i block istället för moduler?easter02 skrev:
Berätta gärna då jag vill veta !!
Här är en länk till Hjältevadshus hemsida där det står lite om vissa produktförbättringar. Står tyvärr inte så mycket om den nya grunden, men ny grund har de i alla fall.
http://www.hjaltevadshus.se/kontakt/office.asp?office=13001
http://www.hjaltevadshus.se/kontakt/office.asp?office=13001
patrik659 skrev:
Det är alltså en fylld krypgrund? Men varför skriver då Hjältevadshus "platta på mark" ?
Är det en krypgrund eller platta på mark? Någon som vet??
Det är en balkram som förut, men fylld med cellplast, och slutligen tätad med butylgummi ?
Kvar blir ett utrymme som motsvarar syllen, dvs 28 mm.
Grunden ser alltså färdig ut som en platta på mark,, men tar upp lasterna ungefär som förut.
Modulerna kommer att vara i stort sett lika som förut, fast förstärkt golv, då Z-balken utgår,
Dom (finndomo) har ett eller två testhus, där dom hade mätt fukthalten i bottenbjälklaget till 8% ?? och fått en hyfsad golvtemp av spillvärmen från radiatorledningarna..
Allt lät väldigt bra, och jag gick nog på snacket,, den som lever får se...
Grunden ser alltså färdig ut som en platta på mark,, men tar upp lasterna ungefär som förut.
Modulerna kommer att vara i stort sett lika som förut, fast förstärkt golv, då Z-balken utgår,
Dom (finndomo) har ett eller två testhus, där dom hade mätt fukthalten i bottenbjälklaget till 8% ?? och fått en hyfsad golvtemp av spillvärmen från radiatorledningarna..
Redigerat:
Mäster skrev:Det är en balkram som förut, men fylld med cellplast, och slutligen tätad med butylgummi ?
Då är det ju en fylld krypgrund, är det verkligen ok att Hjältevadshus kallar det för platta på mark då?
Jag vet inte vad de kallar det, men står man bredvid och ser den färdig, så ser den ut som platta på mark, skillnaden är att den är "varm", och att bjälklaget inte har kontakt med den, endast syllen,
Och en platta på mark är ju på sätt och vis också en fylld krypgrund, om man tänker så, fast den är fylld med betong,
Sen vet jag att de hade lite frågetecken om vad den skulle kallas...
Och en platta på mark är ju på sätt och vis också en fylld krypgrund, om man tänker så, fast den är fylld med betong,
Sen vet jag att de hade lite frågetecken om vad den skulle kallas...
Har ett Staffansgården, klart 05. Är i stort sett nöjd med huset, kalkyler tider etc höll exakt trots en del strul på vägen som ite gick att förutse.
Finns en del saker som jag klagat på och som i senare modeller är standard, tyvärr fick inte jag det men nån anan har fått det bättre.
Kanonbra säljare. De i servicebilen mfl som har varit här och fixat saker är bra att ha att göra med.
Tyvärr är jag inte särskilt imponerad av kundtjänsten eller vad man ska kalla dem för som har hand om en när huset är färdigt. Rent otrevilga i vissa fall. Men de har ju fått sina pengar, då behöver man ju inte vara trevlig längre, eller? /:
Finns en del saker som jag klagat på och som i senare modeller är standard, tyvärr fick inte jag det men nån anan har fått det bättre.
Kanonbra säljare. De i servicebilen mfl som har varit här och fixat saker är bra att ha att göra med.
Tyvärr är jag inte särskilt imponerad av kundtjänsten eller vad man ska kalla dem för som har hand om en när huset är färdigt. Rent otrevilga i vissa fall. Men de har ju fått sina pengar, då behöver man ju inte vara trevlig längre, eller? /: