4 946 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Några råd om husleverantörer önskas
Vad kostar ett Classic 154?
Jag har fått ett pris på i runda slängar 1.8 här i trakterna. Det tycker jag är riktigt billigt med tanke på att det ju är tvåvånings, inget snedtak på övervåningen! Har räknat mycket på olika hus och kommit fram till att det är ett av de absolut prisvärdaste. Ska man bygga enplans och inreda övervåning verkar det jämt dra iväg massor i pris...5.2 racing skrev:
Räknade till exempel lite på Smålandsvillan Kalmar. 1.1 för huset låter ju billigt, men om grunden kostar 250' och inredning av övervåning går på 300', då är man ju plötsligt uppe i nästan 1.7 för ett hus med torpargrund och sämre standard... Känns som att man ska göra en hel del själv för att det ska löna sig med oinredd övervåning.
Känns faktiskt prisvärt. Skall ni välja till något vid ev köp?
1,8 vad är inräknat i det?flindra skrev:Jag har fått ett pris på i runda slängar 1.8 här i trakterna. Det tycker jag är riktigt billigt med tanke på att det ju är tvåvånings, inget snedtak på övervåningen! Har räknat mycket på olika hus och kommit fram till att det är ett av de absolut prisvärdaste. Ska man bygga enplans och inreda övervåning verkar det jämt dra iväg massor i pris...
Räknade till exempel lite på Smålandsvillan Kalmar. 1.1 för huset låter ju billigt, men om grunden kostar 250' och inredning av övervåning går på 300', då är man ju plötsligt uppe i nästan 1.7 för ett hus med torpargrund och sämre standard... Känns som att man ska göra en hel del själv för att det ska löna sig med oinredd övervåning.
Ja det är ju på totalentreprenad, allting ingår inklusive grunden. Kanske attnettan0 skrev:
man kan behöva köpa till mera markarbeten om man har otur, priset är för
en "perfekt" tomt som inte behöver extra markarbeten. Huset blir nyckelfärdigt
och man gör inget själv, mer än att betala...
Vi vill nog försöka hålla nere kostnaderna så mycket det går. Kanske att vi väljer5.2 racing skrev:
till en duschvägg i ett badrum, kanske badkar eller ångbastu som vi köper själva
på typ Importfabriken. Annars verkar standarden helt OK tycker jag, tidlösa val
i badrummen (inte dessa fyrkantiga toastolar man ser överallt just nu och som är
omoderna om fem år i alla fall), enkla vattenkranar och så vidare. Att köket är
från Ballingslöv verkar bra också. Vi nöjer oss med standardluckor!
Något som jag tycker är VÄLDIGT bra med just Classic 154 är att det finns TVÅ
klädkammare! Jag har knappast sett något enda hus som har två klädkammare,
särskilt inte i denna prisklass. Tänk så smidigt att enkelt få undan alla skridskor,
tält, trangiakök, skidor och så vidare.
Vi har funderingar på att bygga garage, men det kan mycket väl bli att vi avvaktar
med det. Husföretagen verkar ta rejält betalt för garagen och det är ju inte så svårt
att anlita någon senare för att bygga ett garage. Vi vill inte ha oinredd övervåning
eftersom man då ska ha in hantverkare i huset när man väl bor där, känns jobbigt.
Vi vill ha själva huset klart på en gång har vi kommit fram till. Sen om ett garage
byggs ute på tomten så är ju inte det hela världen...
Medlem
· Västra Götalandslän
· 3 inlägg
Välj först och främst efter vilket hus ni vill ha. Sen ska ni träffa byggledaren från företagen efetrsom den personen kommer att ha stor påverkan på ert bygge. Oavsett vilket företag ni väljer var beredda på att det kommer att uppstå problem och att man aldrig rä tillräckligt förberedd.
Men välj efter planritning i första hand. Inget byggföretag är egentligen bättre än ngt annat. Det är byggaren som avgör mycket på plats om det inte är ett komplett modulhus så som Smålandsvillan. Då är säljaren och byggledaren a och o.
Lycka till!
Men välj efter planritning i första hand. Inget byggföretag är egentligen bättre än ngt annat. Det är byggaren som avgör mycket på plats om det inte är ett komplett modulhus så som Smålandsvillan. Då är säljaren och byggledaren a och o.
Lycka till!
Så du tycker inte att byggmetod spelar någon roll? Gjuten platta vs krypgrund till exempel. (Nu är ju Smålandsvillans krypgrund godkänd, men det finns andra företag som fortfarande bygger med icke godkänd krypgrund.)
Tvärt om! - Välj först och främst ett hus efter en konstruktion som du är nöjd med. Planlösningen kan man fixa mycket lättare än att byta grunden/ytterväggen. De flesta företagen erbjuder omritning - vissa helt gratis.chokladmoose skrev:Välj först och främst efter vilket hus ni vill ha. Sen ska ni träffa byggledaren från företagen efetrsom den personen kommer att ha stor påverkan på ert bygge. Oavsett vilket företag ni väljer var beredda på att det kommer att uppstå problem och att man aldrig rä tillräckligt förberedd.
Lycka till!
Klicka här för att svara