Har fått in några prod.kalkyler från de två i rubriken och är intresserad av publikens synpunkter på de båda.

Det lilla jag kan utläsa av konstruktioner, materialval och så vidare så framstår de som ganska likvärdiga.

Även om husvarianterna vi kikat på är lite olika ligger Myresjö högre i pris, skillnaden ger oss garage, fixad tomt samt en början till övervåningen. Mao, mer totalt på tomten... :)

Så, får man ett "bättre" hus om man köper det dyrare?

Tack på förhand

Vi tittar också på dessa två. Classic serien hos LB hus verkar definitivt billigare än Myresjöhus. Antar att det är smålandsvillan man skall jämföra med om man vill komma ner i pris med Myresjöhus (eftersom de är samma koncern). Då förefaller LB hus ligga bra mycket bättre i kvalitet och verkar vara mer prisvärt...

Har dock inte priser på så många Myresjöhus. Försöker få en kalkyl på "Villa Växa". "Kornett" har jag tidigare postat en kalkyl vi fick där man hamnar närmare 3 millar (utan tomt).

Vilka hus är det ni har tittat på och har du lust att posta priserna exkl tomt på dem?

Hus_tomten, du har ett PM.

Redigerat:
...

Redigerat:
Vi funderar starkt på antingen Classic 154 eller Ängsby från Myresjö. Vi har dock inte fått nåt pris på nya Ängsby ännu, har väntat i flera veckor nu men det verkar vara på G (de har gjort om husen så det är väl därför det tar tid).

Standarden på LB verkar jättebra, priset likaså. Det blir nog troligtvis LB-hus. Sen är det väldigt lätt att få kontakt med säljaren också, jag tycker det är jättejobbigt att alla andra husföretag verkar ha så himla svårt att höra av sig med svar på frågor. När man har en fråga behöver man ju få svar på den snabbt. Jag vill helst maila eftersom jag avskyr att sitta och passa på en telefon dagarna i ända, dessutom hör mina arbetskamrater allt jag pratar om i telefon och det känns inte bra att ringa en massa privatsamtal på jobbet. När ska husföretagen förstå att mail är det nya sättet att kontakta sina kunder?

Jaja, Myresjö bygger säkert också jättebra hus. LB känns dock mer prisvärt. Väggen hos Myresjö lär vara bättre isolerad, men å andra sidan är fönstren tätare hos LB. Antagligen spelar fönstren större roll än om väggen är några centimeter tjockare eller tunnare.

På de energideklarationer jag har fått så uppfyller Classic 154 de nya energireglerna som kommer i januari 2010, om man sätter in en kraftfullare Nibe Fighter. Det är väl värt pengarna för det sparar man in på ett år i energiförbrukning!

Har fått ett pris på Classic 154 på 1.850.000, men priserna kan ju variera i landet.

Redigerat:
Myresjösäljaren hänvisade till en ny kommande prislista när vi var i kontakt med dem. Den är tydligen försenad.

Känns allmänt bra med LB-hus för oss, svarar villigt på korkade frågor :o och mycket hjälpsamma. Ska träffa dem nu senare i veckan.

Berätta gärna mera om de nya energireglerna, måste jag alltså uppgradera panna för att kunna bygga?

Vi ska absolut installera den bättre pannan eftersom man sparar in den kostnaden på ett år! Det blir ju dyrare med en billig panna så varför då sätta in den billigare? Bättre att lägga 12k (har jag för mig att det kostade) ibörjan och få lägre energiförbrukning i långa loppet. Pannan lär ju hålla i minst 20 år så det innebär att man tjänar pengar på pannan i 19 av de 20 åren.

Jag vet inte om man MÅSTE hålla sig inom energireglerna eller om det är rekommendationer. I alla fall går de nya reglerna ut på att husen får förbruka max 55 kWh / m2 och år. Det finns dock olika klimatzoner också, så det varierar lite med vart i landet man bor.

Om man är lite nitisk kan man säkert söka fram informationen på Boverkets hemsida, jag vet att jag gjorde det för ett tag sen men nu hittar jag inte dit.

eran
Tycker absolut du ska uppgradera panna, det är väl investerade pengar och det blir en mer optimal energiförbrukning! Har pratat med andra än LB-hus om just uppgraderingen och de jag pratat med är ense om att det är en investering som betalar av sig relativt snabbt.

Zappaholic skrev:
eran
Tycker absolut du ska uppgradera panna, det är väl investerade pengar och det blir en mer optimal energiförbrukning! Har pratat med andra än LB-hus om just uppgraderingen och de jag pratat med är ense om att det är en investering som betalar av sig relativt snabbt.
Vilken panna ska man ha?

Kikade lite på nätet och NIBEs större 640p kostar enl "listpriset" 7000:- mer.
Nu genererar det säkerligen en större merkostnad, inte hunnit fråga säljaren.

Är det en vettig uppgradering?

eran skrev:
Kikade lite på nätet och NIBEs större 640p kostar enl "listpriset" 7000:- mer.
Nu genererar det säkerligen en större merkostnad, inte hunnit fråga säljaren.

Är det en vettig uppgradering?
Uppgradera till 640p skulle kosta 11.260 kronor för oss. Klart värt det med tanke på den lägre energiförbrukningen!

Jag tycker att det är väl inget att fundera över ens, klart man ska ha den bästa pannan! Man sparar ju in kostnaden på ett år, max två. Bättre att välja bort flashiga köksluckor, bubblebad eller nån annan lyxpryl i så fall.

Tänk långsiktigt!

Jag tror vi kommer köra på 640p också... fast nu är jag full iofs :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.