1 730 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
1-plan vs 1.5-plan om man bygger mycket själv?
Har tänkt göra grund själv och få en stomme rest av något lämpligt prefab hus. Resten fixar jag själv samt med lite kontakter och kompisar.
Rent praktiskt och ekonomisk känns ett 1-plans hus givet???
Både när det gäller byggprocess samt att bo i.
Det jag jämnför är 140m² 1-plan
mot
Kanske ett 1.5 plans hus som har en
boyta 100 m² samt 73 m² vind som jag samtidigt inreder. Är det likvärdigt?
Rent praktiskt och ekonomisk känns ett 1-plans hus givet???
Både när det gäller byggprocess samt att bo i.
Det jag jämnför är 140m² 1-plan
mot
Kanske ett 1.5 plans hus som har en
boyta 100 m² samt 73 m² vind som jag samtidigt inreder. Är det likvärdigt?
Kompisen byggde 1 plan med lite drygt 100 kvm byggyta.
Gissar att det är 27gr taklutn och aningens höjt väggliv.
Knappt halva bottenvåningen har mycket högt i tak, andra halvan har ett sovloft, perfekt för förvaring, gästsovplatser, hembiorum, eller vad man nu vill ha det till. Ståhöjd mitt i loftet.
Knappt halva bottenvåningen har mycket högt i tak, andra halvan har ett sovloft, perfekt för förvaring, gästsovplatser, hembiorum, eller vad man nu vill ha det till. Ståhöjd mitt i loftet.
Du har inte några bilder eller ritningar på din kompis hus. Vi funderar själva på att bygga ett 1-plan med loft och vill gärna ha så lite taklutning som möjligt men ändå så de går att röra sig på loftetMikael_L skrev:Kompisen byggde 1 plan med lite drygt 100 kvm byggyta.
Du kanske vet hur mycket förhöjt hans väggliv är?
Mvh
Jo det vet jag. Områdesbestämelserna håller ner husen till enplans så han har höjt så mycket det går, och det är väl 70cm golv ÖV -> ovansida tak där förlängda fasadlinjen bryter taket som vägglivet är höjt.SirSteve skrev:
Sen är jag lite osäker på takvinkeln, vill minnas den var max 27grader.
Alltid pengar med i bilden tyvärr. Går inte alltid att välja det man vill.Mikael_L skrev:
Ska vara enkelt att bygga och praktiskt då jag kommer sköta det mesta själv.
Klicka här för att svara