Hustillverkare
Automan: Ursäkta mig. Det handlar inte om Varför vissa _inte_ har det eller att priset inte kan sättas inom rimliga gränser, utan bara rakt upp och ner: " Vilka har priset utsatt" . Det är så enkelt Alla vet att priserna är svåra att sätta ut och att det är flera faktorer som påverkar det slutgiltiga priset. Denna tråd var till för en ren listning av företag som har priset utsatt på sina
Krydda: @ Dutchviking, Beklagar att du inte har fått någon respons, men jag har först nu sett ditt inlägg. Jag delar administrators nyfikenhet, varför skall jag kontakta dig???:blushing: @ Storpotaten, du har säkert rätt, vi var tålmodiga, :wow:men vi såg det som fördel att kunna få stall och hus från samma leverantör, men man blir klokare....:P hälsning Martin
byggtjejerna: Är det någon som har haft problem med Lappli hus? Jag har en kompis som köpte ett hus av dem och hade stora problem med entreprenörerna som de rekommenderade och bemötandet från Lappli hus var jättedåligt. Vill mest kolla om hon är ensam om detta eller om det finns fler... Hör gärna av dig isf!
danielssons: Det låter bra... LB är ju ett prisvärt hus, verkar det som, men jag fick inget större förtroende för säljaren och det får mej att tveka...
Luring: [citat] Men tack! Verkligen glada nyheter. Bygglovet lämnas in denna vecka så nu är vi lite närmare ett Lundsbrunn 137. Vi hade tankar på att ha klädkammaren stängd utåt hallen och istället ha en skjutdörr inåt föräldrasovrummet till. Väggen mellan hall och kök känner vi för att korta ner så den blir lika lång som köksbordet för att öka rymden i köket lite. Att sovrummen
danielssons: Säljaren där verkar bra, nu ska vi bara göra sista jämförelserna innan vi kan bestämma oss!:-)
danielssons: LBhus (classic 119 alt 121) är några av de husen vi vill titta närmare på och få en uppfattning om inför vårt husbygge. De andra två alernativen är eksjöhus Västanvind och värsåsvillan lundsbrunn 137. Har någon erfarenhet av LBhus i Hässleholm? Tillhör väl Kristianstadskontoret, tror jag... Har nån byggt med LB? Positivt? Negativt? Tacksam för svar!:-)
Storpotaten: Mail, telefon eller besök på husleverantörens kontor? Oavsett metod skall man som kund naturligtvis få svar. Har man formulerat sig dåligt, jaha, fråga då vad kunden menar. Personligen har jag prövat alla tre metoderna inför vårt husbygge med en mängd husleverantörer. Och det är skrämmande hur ointresserade en del är att få bygga hus, det är ju ändå säljare vi pratar om
v_skogh: Fick ett ungefärligt pris på 2,9 på ett NF Tranan med garage på 30-40 kvm.
Fredrik Steigård: Ngn som har referens för denna husleverantör eller erfarenhet av att bygga med dem? /Fredrik
KumlaEkeby: Jupp störst investering dom flesta gör, lycka till med erat bygge också blizzet. Hoppas nån dyker upp här i tråden också som har byggt ett Harmony 123 eller 178 och kan dela med sig kanske lite foton....
Nilla_gbg: Jag gjorde nyligen som du tänker göra. För att göra det enkelt så letar du först upp en hustillverkares hus som är mest likt det du föreslår. Säg att du har ett hus som utgår från det och vill att de skall räkna på din lösning. Enklast är att säga att de kan räkna på det med den grundstandard som deras kataloghus har. Skaffa leveransdeklaration så ser du detaljerna. Olika
rickard1: Hej , har hittat en bra tomt i Stockholms området och vill bygga 3 våningshus ,suterräng kan någon tipsa mig om en bra byggfirma i Stockholm som kan klara av jobbet. har kollat med SBN vi får bygga drygt 7 meter högt . Tack på förhand /R
jhenrikj: Vi hade en väldigt lättgrävd tomt...den tog 20 timmar att gräva och lägga ut fyllning....
erjoh: Hej! Jag och min sambo funderar på att bygga ett Classic 140 ifrån LB hus och undrar om någon kan ge några referenser? Det känns som att vi tittat på så många hus att man nästan blandar ihop dem men det verkar som att det mesta ingår i LB hus totalentrepenad, förutom tomt och iordningställande av den det vill säga. Är det något man lätt kan missa?
JennieMagnusson: Pratade med en släkting igår som jobbar tillsammans med en snickare. Vi kollade på Fiskarhedens hus och han sa att det skulle bli billigare att hyra in en snickare som byggde upp stommen och vi själva gjorde insidan. (Vilket vi tänkt göra hela tiden för att spara pengar).
Grantoppen: Hej alla hus-kännare! Jag har ett relativt nybyggt hus som är väldigt likt Kungshus Kungsholmen som min familj stortrivs i. http://www.ekeforshus.se/se/Startsida/Kungshus/hus/Kungsholmen Huset köptes som byggsats inkl. stomresning och min man har slitet hårt för att få allt på plats. Nu till mitt tråkiga dilemma. Ev. måste vi flytta till Sthlm pga jobbrist där vi bor. Om möjlighet
Fredrik Steigård: Eller annan erfarenhet av Bohus Villan som ni vill dela med er av.
berg_: Jag undrar om någon/några i Gävleborg och Dalarna har erfarenhet från Björklidenhus med tot.entr. Hur upplevde ni samarbetet m företaget och hur är kvalitén på husen, mm.? Är tacksam för alla möjliga svar. Har även tittat lite på Fiskarhedenvillan och Smålandsvillan så om någon har några erfarenheter från dessa så får ni gärna nämna det med. Mvh Frida
Gyttorp-65: Jag lever i ett enplanshus byggt på platta. Huset har 3graders vallmat tak med tjärpapp, Jag förstärker värmen med vedspis och vedeldat bastuaggregat. Eryl-pannan i original har jag kört med pellets i flera år med många knepiga problem att lösa, dock inte på själva pannan, som verkar vara utvecklad för att motstå krig. :D Jag fick stopp i cirkulationen pga elbortfall under en
Glufsglufs: Kan nog bli svårt, om det är ett nyckelfärdigt hus där husförsäljaren i regel levererar allt så har inte byggaren så fruktansvärt mycket prutmån(det har man inte som UE i vilket fall), det ni däremot kan spara in/tjäna på är ju på extra grejer av byggare eller underentrepenörer som ska köpas in om ni går ihop med grannen och disskuterar med dom och sen byggaren/UE. Tex altan
always_black: Det handlar som vanligt om att man inte kan förklara vad man säljer och sedan attityden att kunden är jobbig. Ta hand om kunden och ge dem vettiga svar på en gång, så hade detta förmodligen inte blivit ett problem. De flesta tar vettiga förklaringar. Sedan kan man nog undra om svensk byggstandard..dyra lägenheter av låg kvalitet och fulla av mögel. Jag vet inte om det är en bra
felleberga: Hej! Är en ny medlem på forumet som har fått ett pris på en tomt + totalentrepenad på en arkitektritad villa.Tomten är på 8000 m2 säljaren på tomten står för urgrävning för huset och hårdgöring av gårdsplan el vvs avlopp anslutningar inkopplingsavg.Även väg fram till huset med belysning för tomten ink allt betalar vi 750 000. Huset vi ska bygga är ett 1,5 plan 150 m2
Malmöbyggaren: Du skriver att ni kan få mycket hjälp av släktingar, så då kanske det kan vara ett alternativ att köpa ett stomrest/tätt hus och sedan göra resten själv. Gör ni så kan ni få ett riktigt fint hus för 1,45 miljoner....
Howlindano: Hej, Finns det någon som byggt A hus modell Villa Lummelunda? Har nyligen fått en offert och skulle gärna vilja höra era erfarenheter kring kostnader för bygget.
swebichon: [citat] Ja, vi gick på den öppna planlösningen. Ifall man av någon anledning skulle ändra sig så är det en lätt sak att smälla upp en innervägg med ev. innerdörr mot vardagsrummet. Om man däremot väljer det motsatta så är det svårare att slå ut den väggen eftersom mycket köksutrustning är placerad där. Dessutom är den väggen bärande och jag tror bara man lägger en
DrKassler: Hej! Vi ska bygga ut vårt hus och har börjat titta på prefab-stommar. Utbyggnaden kommer bestå av ett rektangulärt garage som sitter ihop med ett lite mindre allrum som i sin tur sitter ihop med det befintliga huset. Utbyggnaden är i 1-plan och kommer att ha ett "Funkis-tak" med en takhöjd på 4.30 i framkant och 2.35 i bakkant (invändiga mått) med en 12-gradig taklutning. Fasaden ska