Vi har köpt Domherren som vi har ritat om så att den mer liknar Eksjöhus Lyckan funkis i planlösningen. Samt att vi har 3 meter utbyggnad på baksidan och ingenting på framsidan (istället för 1,8 bak och 1,2 fram som är standard).

Vårt pris för själva byggsatsen landade på ca 775 000. Då har vi en del tillval med 2,6 i tak, grundmålad panel och vitmålade lister. Sedan så tillkommer ca 20 000 för köket + 20 000 för andra vitvaror.

Åtagande 1 (stomresning) betalar vi 150 000 för och för åtagande 3 (regling av innerväggar och gips på ena sidan) 98 000.
Grund och markarbete kostade 500 000. Men det är inkl. grovplanering av tomt, schaktning och grusning för uppfart och garage (sammanlagt ca 110 kvm) och 350 ton extra grus. Vi trodde det kanske skulle behöva sprängas eftersom att det är berg i dagen på tomten, men det var en grop i berget precis där vi bygger så vi fick visst fylla en del.

Totalt räknar vi med att hus inkl. markarbetena går på ca 2 milj, + tomt 1,7 + avgifter ca 500 000. Sedan tillkommer garage, murspis, finplanering av tomt, altan, utespa och sådant innan allt är klart men det tar vi sen.

Vi bygger en Morkullan och har betalat ca 800 000 kr för byggsatsen inklusive uppgraderad trappa och 120 kvm parkettgolv. sen tillkommer nästan 40 000 för att få lådor i stället för hyllor och lite annat i kök.
Då har vi valt bort vitvaror och två fönster.
Detta är innan dom kom med tjockare väggar.

Tomten är "bergig" skall se om jag får med nån bild.
Grunden (schaktning av tomt inklusive en del sprängning) inklusive material och betong (+ betonggubbar) till plattorna för garage och hus har gått på ca 300 000 kr.

http://1.bp.blogspot.com/_sLlUFbEON...AAAs/3NhCBAl3vv8/s1600-h/IMG_5093+(Large).JPG

Fick inte in bilden direkt så det blev en länk istället, den visar en del av tomten iallafall.
/Dan

Redigerat:
byggankan skrev:
Min sambo ringde precis och sa att han får riva och göra om den panel han spikade igår...
Fan va surt.
Hörde av en kompis att grannen till hans föräldrar fick med en videokasset från husleverantören (många år sen) när dom byggde sitt hus där dom visade alla moment.
Tänk om Fiskarheden hade skickat med en dvd med tips och trix eller åtminstonde bilder på hur det skall se ut.

När jag påpekar att ritningarna är otydliga så brukar jag få svaret "det finns flera sätt att göra rätt på" av våran säljare.

/Dan

Har nån erfarenhet av Björklidenhus?
Är de lika i standard?

Vi tittade mycket på Björklidenhus. Hade det gått att få högre takhöjd och ryggåstak där så hade vi köpt deras hus. Tycker man verkar få väldigt mycket för pengarna.

Jag har haft kontakt med flertalet säljare i Stockholm för många olika tillverkare, skrev nyss ett längre inlägg om det. Den enda säljare jag tyckte var hopplös var en Kenneth på Myresjöhus. Annars har jag överlag varit väldigt positivt överraskad. Vi valde i slutändan Eksjöhus pga huset vi ville ha, men vi har absolut inget att invända mot våran säljare. Han har varit med oss och även själv varit runt och tittat på tomter runt om i Stockholm i över ett års tid, tagit fram offerter på ett antal olika modeller och gett råd om vad som är bra och dåligt med olika modeller, planlösningar m.m. Han har även alltid varit tillgänglig på telefon och via mail. (Mats på Eksjöhus i södra Stockholm!)

Min (högst personliga) uppfattning är att många som gnäller på säljare på detta forum är alldeles för otydliga i vad de är ute efter från sin kontakt med en säljare. Lägg ut texten lite och våga förklara vad det är ni är ute efter och i vilket skede av processen ni befinner er.

Inledningsvis hade jag ingen koll på nånting och förklarade även det, nu på sistone har jag däremot mycket bra koll och då förklarade jag det. Således har jag hela tiden alltid blivit bemött på rätt nivå.

timmelstad skrev:
Jag har haft kontakt med flertalet säljare i Stockholm för många olika tillverkare, skrev nyss ett längre inlägg om det. Den enda säljare jag tyckte var hopplös var en Kenneth på Myresjöhus.
Det visar ju verkligen att det är olika inom företaget också. Den säljare som jag tycker har gett bäst instryck är en från Myresjöhus.

byggankan skrev:
Det visar ju verkligen att det är olika inom företaget också. Den säljare som jag tycker har gett bäst instryck är en från Myresjöhus.
Jag är alldeles övertygad om att det är så, att koppla ihop ett företag med en enskild individ man haft kontakt med är sällan särskilt gångbart. När det är mindre orter och kanske bara finns en enskild representant kan det ju bli lite värre förstås...

Men vad jag ville lyfta fram överlag var att de flesta säljare är väldigt bra och vettiga att ha att göra med, och det känns som att det (i vanlig ordning) bara är gnället som kommer fram på forumet, och det gör bilden lite ensidig och negativ. Jag förstår att man vill klaga när man är missnöjd, men övriga som läser bör ha det i åtanke att det inte ger en representativ bild av verkligheten!

Hemmakatten
Ekberg skrev:
Tomten är "bergig" skall se om jag får med nån bild.
Grunden (schaktning av tomt inklusive en del sprängning) inklusive material och betong (+ betonggubbar) till plattorna för garage och hus har gått på ca 300 000 kr.

[länk]

Fick inte in bilden direkt så det blev en länk istället, den visar en del av tomten iallafall.
/Dan
Det är en vacker tomt du har. Hoppas du inte har behövt spränga bort för mycket utan kunnat behålla så mycket som möjligt av den vackra naturen.

Hemmakatten skrev:
Det är en vacker tomt du har. Hoppas du inte har behövt spränga bort för mycket utan kunnat behålla så mycket som möjligt av den vackra naturen.
Tack!
Men tyvärr är den bara på 760 kvm och huset och garaget tar upp ganska mycket plats + att det är ganska så kuperat (huset står betydligt högre än vad garageplattan) så det mesta är schaktat på tomten.
Och det krävdes en del sprängning. Det får jag "tacka" fritidspolitikerna i kommunen för.

Men omgivningarna består av fantastisk vacker natur ute i skärgården så för mig gör det inte så mycket att mina kvadrat mestadels tas upp av hus och sånt.

/Dan

Vi ska bygga med Staffanstorpkontoret i Skåne och är väldigt nöjda med säljarens bemötande änsålänge. Det har nästan varit att han har fått jaga oss till alla möten och vi tycker att engagemanget är på topp, även om vi för länge sedan har skrivit på. Något som jag tycker är fantastiskt trevligt är att han har direkta svar på alla våra frågor, från detaljerade priser till datum för ditten och datten. Och att han har hållit isär allt trots min gedigna tillvalslista (ja de har fin standard, men jag är ju tjej... ) :) och bara markerat sina personliga åsikter med en diskret suck ibland när jag har gått på för mycket :) Tummen upp!!!

Kul att höra!
Vilket hus ska ni bygga och var?
Får jag fråga vad ni har gjort för tillval? Vad slutar priset på för er del?
(finns det kostnader du inte räknat med i det priset)
jättenyttigt för oss att få ta del av!:-)
Vi ska till Staffanstorp på tisdag och snacka med säljaren:-)
han verkar kanon så här långt! Hoppas på att allt går vägen så vi kan få vårt Västanvind!

Säljaren där verkar bra, nu ska vi bara göra sista jämförelserna innan vi kan bestämma oss!:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.