Mina föräldrar har nyss flyttat in i en lägenhet byggs av JM. Dom marknadsför sej som ett företag som satsar på kvalitet. När jag ser spacklingsjobbet så är det rena skämtet. Stora bulor vid gipsskiveskarvarna , sprickor redan för inflyttning, sprickor mellan tak och vägg , inte snyggt pga att taklister saknas, taket har en stor synlig ränna i betongelementet. Väggarna är målade ,ej tapetserade så minsta defekt syns tydligare. Mäklaren hänvisar till JMs Projektansvarig som hänvisar till Besiktningsmannen som hänvisar till JM...

Det åtgärdar målaren efter besiktningen.

Stor produktion = 6mån besiktningsåtgärder.

anders67 skrev:
Mina föräldrar har nyss flyttat in i en lägenhet byggs av JM. Dom marknadsför sej som ett företag som satsar på kvalitet. När jag ser spacklingsjobbet så är det rena skämtet. Stora bulor vid gipsskiveskarvarna , sprickor redan för inflyttning, sprickor mellan tak och vägg , inte snyggt pga att taklister saknas, taket har en stor synlig ränna i betongelementet. Väggarna är målade ,ej tapetserade så minsta defekt syns tydligare. Mäklaren hänvisar till JMs Projektansvarig som hänvisar till Besiktningsmannen som hänvisar till JM...
Blev faktiskt medlem bara för att svara på ditt inlägg.
Jag jobbar inte på JM men på ett av de andra stora byggföretagen, så jag har inget att tjäna på att hålla JM bakom ryggen, tvärtom.
Vill bara klargöra några saker:
Målade väggar är en högre standard än tapetserade, pga att det kräver en bättre underbehandling. Visst blir väggen mer känslig för skador, men samtidigt lättare att laga när det väl blivit skada. Du kan ju även tapetsera direkt på en målad vägg, utan att spackla, men att måla direkt på en tapetserad vägg blir inte riktigt bra.

Den synliga rännan i taket beror med 99% sannolikhet på att valvet är uppbyggt med plattbärlag eller håldäck, då sätter man en trekantslist för att minska risken för skador på hörnen, samma brukar gälla för vägghörn osv. Det är alltså standard inom branschen att göra så. Visst kan man spackla igen rännorna men det blir sällan bra med tanke på släpljuset.

I min mening sätter man inga taklister om man inte misslyckats. Taklister är fult och helt onödigt. Att det spricker i takvinkeln på ett nybyggt hus är helt normalt och kommer fixas vid garantibesiktningen. De skulle kunna göra det nu men sannolikheten är stor att det spricker igen. Även detta är något som är generellt för branschen att göra.

Spacklingen kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte sett den, men är det så illa som du säger så ordnar säkert JM det om de får reda på det.

Återigen vill jag säga att jag tjänar inget på att försvara JM, men dom sakerna du påpekar är några av de vanligaste sakerna folk klagar på vid en besiktning, trots att det inte är "fel" enl. de normer som gäller i Sverige.

kan bara hålla med förra inlägget, taklister sätter man för att man ska dölja något som inte blev bra... och det är inte snyggt! och alla hörn spricker i nya hus, det kommer man aldrig ifrån.
sen däremot håller jag inte med om det där med att måla direkt på väggen, det är mer en smaksak än standard.. sätter man microlit/tunn målarväv så måste väggen vara perfekt ändå då den inte täcker något. men mot vanlig tapet är det stor skillnad på jobbet. jag gillar inte heller målning direkt på vägg... smaken som baken

Dannyboi skrev:
dom sakerna du påpekar är några av de vanligaste sakerna folk klagar på vid en besiktning, trots att det inte är "fel" enl. de normer som gäller i Sverige.
Frågan är vem som skapade de s.k. "normerna" - kan man gissa på byggbolagen själva ?
Och anledningen var .. vinst ?

tallmilan skrev:
Frågan är vem som skapade de s.k. "normerna" - kan man gissa på byggbolagen själva ?
Och anledningen var .. vinst ?
Naturligtvis är det så att det är branschen själva som satt reglerna, via svenska byggtjänst m.m.
Anledningen skulle jag säga är att underlätta för kunden att veta vad den köpt. När du köper ett nytt hus eller lgh så gör du ju det på vissa villkor. Genom att fullfölja köpet har du ju godtagit att "normerna", hade du inte gjort det så skulle du ju inte fulltöljt köpet.

Det jag menar är att i många fall är saker inte ett fel bara för att kunden tycker det. Ofta har kunden väldigt dålig kunskap om vad det är dom köpt.
Sen blir det ju naturligtvis fel ibland också, dom "fel" som TS beskrev är inga fel imo.

Det handlar som vanligt om att man inte kan förklara vad man säljer och sedan attityden att kunden är jobbig. Ta hand om kunden och ge dem vettiga svar på en gång, så hade detta förmodligen inte blivit ett problem. De flesta tar vettiga förklaringar.

Sedan kan man nog undra om svensk byggstandard..dyra lägenheter av låg kvalitet och fulla av mögel. Jag vet inte om det är en bra standard ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.