G
gräsmattan: Gammal tråd iof. Blev det ngn "Längtan" för er ??? :)
10 svar · 3,9k läst
S
suusanne: Hej! Vi funderar lite på att bygga ett LB-hus i Simrishamnsområdet. Är det någon som har info om eller effarenheter av försäljare av LB-hus i detta område?
0 svar · 1,2k läst
J
jesper_50: Vi bygger med Vallsjöhus. Dom har ritat om vårt hus som vi ville ha det. Bra pris har de också med väldigt hög standard. Vi jämförde med Anebyhus,A-hus,Eksjöhus med flera. Vi fick riktigt mycket för pengarna. Rekommenderas starkt.
5 svar · 3,5k läst
N
nybyggd: det är varje fall ett bolag som fått hela 5 betalnings anmärkningar i år.
1 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Om du läser tråden: http://www.byggahus.se/forum/juridik/137448-droemhuset-har-blivit-rena-rama-mardroemmen-snaella-vad-kan-vi-mer-goera.html Den gäller ett Borohus. Visserligen är problemen här i första hand med entrepenören och Borohus säljare, Men detta är ett flagrant fall av grovt byggfusk. Byggaren har genom ett direkt kriminellt beteende skapat livsfara för de boende. Borohus
3 svar · 2,0k läst
G
gaston: Företaget jag jobbar för (har inget med byggbranchen att göra) har till och med använt kronofogden som inköpskanal eftersom de är registrerade i betalningsregistret vilket företaget de köpte från tydligen inte var.
8 svar · 3,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Min erfarenhet säger: Fortsätt i en tråd istället för att göra en ny bara för att få in bilder. http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/155293-bygga-hus-pa-landet.html Som svar på frågan hade jag nog också valt nummer 2
8 svar · 2,7k läst
·
F
filleman: Hej! Vi har tagit beslutet att bygga villa Nybo med värsåsvillan, vi har fått en super kontakt som hjälper oss in i minsta detalj! Vi har fått produktionskalkyler och allt där till, och bokat möte om två veckor. Men innan dess tänkte jag kolla med er om ni kanske vet hur mycket avdrag det är på eget arbete i runda slängar? Måla utvändigt själv? Göra två badrum själv? alltså
0 svar · 1,4k läst
I
IFK-mannen: Varför inte ringa Bollebygdshus och fråga?
1 svar · 1,4k läst
N
nybyggd: [citat] har en del skador där tätningen mellan bjälklaget inte varit vindtätt,då blåser isoleringen bort eller blöts ner. i vissa fall har den inte heller lagts dit. då uppstår tydligen detta fenomen. om det är fusk från fabrik eller byggplats är nog fifty fifty
12 svar · 4,7k läst
floketurbin
floketurbin: förmodligen viktiga synpunkter, tack!
3 svar · 2,7k läst
J
JOW: Slamtömning -> det kommer en lastbil och suger ur trekammarbrunnen på det som går ner i toaletten... Ombyggnad av anläggning -> Infiltrationsdelen sätter igen och behöver grävas om för att kunna filtrera/släppa genom vatten...
5 svar · 1,7k läst
platon1980
platon1980: Ingen?
1 svar · 1,3k läst
platon1980
1 svar · 1,3k läst
G
gudden: Hej, nybörjare här på forumet som ska köpa fritidshus som ska stå i fjällen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av Variant www.varianthus.se (tydligen ett relativt nystartat företag) eller Finnbohus www.finnbohus.se (tillverkas numera av Arkos)? Har sökt på forumet men hittar inget om dem. MVH Gustaf
0 svar · 6,4k läst
M
MickeCeder: Bor i ett nysäter och trivs bra, det ända vi inte tänkte på var tvättstuga som är helt bortgömd enl mig i detta stora hus. Vi är en fam med 4 barn och djur så vi fick flytta in tvättstugan i det ena badrummet för det fungerade inte med att ha den i groventren... annars bara gott.. Lycka till
1 svar · 2,1k läst
L
Leffe_k: Men du vet ju hur mycket olja som behövs och en skattning på verkningsgraden av pannan så kommer man ganska nära. Har själv ett mockfjärds från -70 boyta 230 kvm och källare på 130 kvm ettrörsystem och ganska små element för högre temp men det funkar kanon, satte in ivt 14kW och har borrat 2x150m och uppskattning uppvärmning + varmvatten utan hushålls el. ca: 18-21.000 kwtim /år
2 svar · 2,4k läst
B
bjogum: Någon som vet var man kan hitta bra och kompletta guider för renovering och nybygnads guider på PDF eller liknande? GDS.se har ju bra guider men det krävs lång prenumeration för att komma åt alla dessa tyvärr. Tacksam för svar!
0 svar · 1,5k läst
D
danielssons: Ja, för avlopp. Jag tänker att det är bäst att koppla på sej på det kommunala, men jag har ingen kunskap om det, så jag tänkte ta den snabba vägen å kolla med er!;-) ( måste så klart kola upp detta riktigt när vi har kommit så långt!)
2 svar · 1,9k läst
M
Mane: [citat] Du skall inte snål in på sådant som är svårt att byta ut/göra om eller som har en lång livslängd, typ: * ytterdörr - lägg mer pengar och ta den dörr som du verkligen vill ha. * Kamin - dyrare/omständigare att installera i efterhand. * Kakel och klinkers. * El och närverksdragning. etc.
10 svar · 4,9k läst
kungkokos
kungkokos: Torpargrund skall alltid ventileras såvida det inte är en helt tät grund av den nyare sorten. Som ventilation kan man använda uteluft eller inomhusluft (ej aktuellt i friggebod). Om man har problem med fukt i en utomhusventilerad så skall man plasta botten för att slippa så mycket markfukt som möjligt. Markfukten är anledningen till att man ventilerar torpargrunder. Man bör också
13 svar · 3,1k läst
T
tynell: ...vi kollar för övrigt också på deras F4, riktigt fint hus :-) De ska bygga/bygger även ett område i Enköping, men där har jag ingen koll på hur långt man kommit...eller om man ens sålt nått: http://www.maklarhuset.se/ViewObjekt.aspx?objektid=490737 Längst ner på mäklarens sida finns även kostnadskalkyler för flera av deras husmodeller.
3 svar · 4,0k läst
T
tynell: Läste om ett av deras hus i senaste numret av Sköna Hem, och tyckte det var ett snyggt hus och lät som ett intressant och lite annorlunda huskoncept, är det någon som har någon erfarenhet av företaget och deras hus? Fick hela NOLL träffar här i forumet...men kanske någon sitter på lite info? Här finns artikeln:
0 svar · 2,2k läst
gbak
gbak: 540' för 90m2 + 44m2 platta m golvvärme både i hus + garage (Stockholm) Då var det bara grovplanering, finplaneringen kommer att hamna på 150-200' innan allt är klart. Sedan tillkom grävning för el till stolpen vid gatan, VA fanns redan vid tomtgränsen.
6 svar · 2,9k läst
J
JessieNo: Hej! Kan någon ge mig råd angående nedanstående: Vi har precis flyttat in i parhus byggt av Skanska. Vi fick besked av Skanskas säljare att det var bättre att installera kamin själva, då det var så dyrt via Skanska, och att det var förberett för braskamin på en viss placering (tilluften kommer också precis där). Vid den placeringen skulle vi inte behöva lasta av några bjälkar
0 svar · 1,3k läst
D
danielssons: Önskar oxå svar, kul om nån vill dela med sej om Mjölbäcksvillan! Nyfiken:-)
4 svar · 2,2k läst
D
danielssons: Jag e grymt nyfiken på vad deras hus kostar nyckelfärdigt och i standardutförande, nån som vet?
3 svar · 1,5k läst
D
degwahlstrom: Hej, Är det någon som har byggt en tillbyggd carport/garage på ett Classic 135 (LB-hus)? Letar efter ritningar och undrar ifall den är någon som redan har gjort detta? Tack på förhand!!!
0 svar · 1,2k läst
T
Tessan100: Ju mer plats man har desto mer saker spar man också på...Vi bygger nytt nu och flyttar från ett 60-tals hus med massor av förvaringsmöjligheter bla. tre klädkammare. Nya huset har , så som många andra nybyggda hus, nästan inga bra förvaringsmöjligheter. Vi har löst det med att bygga ett stort garage ( varmisolerat ) där vi kommer att förvara extrakläder etc. Men jag håller med
28 svar · 12,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.