Att köpa hus handlar mycket om känslor i alla fall i början av köpsprocessen. Man ser på olika möjligheter, talar med vänner och bekanta samt söker information på internet.
Vi hade genom arv fått tillgång till en större tomt där vi skall bygga hus och stall till hästar, då min fru driver avelsarbete.

Vi hittade ”vita huset” hos Vimmerby hus och kontaktade deras säljare i Skåne Lars-Erik Larsson eftersom vi hade några frågor omkring huset. Vimmerby hus producerar också stallbyggningar så vi hade också frågor omkring deras stall koncept.

Vi tog kontakt i maj månad 2010, men fick inget svar, trots flera skriftliga påminnelser, därför kontaktade vi Vimmerby hus försäljningschef Staffan Petersson. Det medförde att vi fick svar på några av våra frågor från säljaren, men inte alla.

Jag hade flera telefonsamtal med Staffan Petersson som ”lovade” att nu skulle säljaren svara och se till att vi kunde bygga vårt drömhus.

Men säljaren fortsatte på samma sätt, ingen respons, jo förutom att han menade vi skulle undgå att kontakta hans chef. Man kan bara spekulera i varför….:@

Vi följde inte denna uppmaning utan kontaktade igen försäljningschef, som igen skulle tala med säljaren.

Den 14 juni 2010 fick vi följande mail från säljaren: ”Jag har fått dina ändringar på Vita Huset,skall nu gå igenom dessa ihop med våran arkitekt. Återkommer så fort vi har kontrollerat.” – slut citat.

Det gav lite förhoppningar, även om förtroende till denna säljare kunde vara skrivit i stjärnorna. Några av våra frågor från den 7 maj 2010 var ännu inte besvarade.

Men, där kom inga svar! Den 1 juli skickade vi en förfrågan om status i ärendet. Inget svar, ingen respons, ingen autoreplay med semester eller liknande. Bara nonchalans och arrogans från säljaren.

6 juli 2010, ny påminnelse, ingen respons, bara säljarens enorma arrogans och nonchalans.
Därför igen kontakt till försäljningschefen, den 8 juli 2010. Kom svar han var på semester, men jag talade med honom i telefon den 9 juli 2010. Han kunde inte förstå varför säljaren inte ville svara och skulle igen kontakta säljaren. Ja, han berättade att man hade en ny anställning på gång för Skåne, så det kunde kanske vara en möjlighet.

Den 12 juli 2010, kom där så en något märkligt och lite oförskämt svar från säljaren, citat: ”Ring så vi får pratas vid och kanske träffas på tomten och se varandra i ögonen.”
Men vi skulle också presentera ”tomtkarta”

För det första om kravet för Vimmerby hus är möten, för att svara på frågor om deras produkter, borde man självklart upplysa detta på sin hemsida. q(;^;)p

Dessutom verkar det väldigt tidsspill när man har tillgång till mail och kan skicka dokument som PDF.

Det andra i samma avdelning, detta blir först upplyst efter 2 och ½ månads korrespondens.q(;^;)p

För det tredje, tomtkarta, vad med kunder som inte har en tomt än, de skulle så vara utestängda från att kontakta Vimmerby hus.

(Det är inte ovanligt att man tar ett beslut om hus och tomt samtidigt, men först sedan man har fått information genom att ställa frågor). Och igen, detta blir först upplyst efter 2 och ½ månads korrespondens.q(;^;)p

För det fjärde kan man bara spekulera över varför säljaren den 14 juni 2010, skriver att man skall svara på frågor och ta ställning till ändringsförslag, för att sedan en månad senare komma med ovanstående.q(;^;)p

Vi uppfattar i alla fall inte Lars-Erik Larsson annat än som en ”bedragare” och ”lögnare”. q(;^;)pHans egna skrivelser till oss bekräftar den uppfattningen.

Nu kunde man så förvänta att Vimmerby hus och deras ledning tog avstånd från säljaren agerande, men det gör man tydligen inte.

Vi har själva inte blivit kontaktade av Vimmerby hus, men en annan potentiell kund har skickat oss följande citat idag från den 9 augusti 2010 med Staffan Petersson, försäljningschef, som avsändare.
”Jag har bara gott att säga om honom…” Honom är så Lars-Erik Larsson.

Vi kan i alla fall inte uppfatta detta besked på annat sätt än att försäljningschefen godkänner det bedrägliga beteende som säljaren uppvisar och inte minst godkänner att säljaren får ljuga på skrift så vattnet driver…q(;^;)p

Du som potentiell hus- eller stall köpare skall nog ha mycket tålamod, gärna svälja ett par lögner om du skall köpa hus eller stall från Vimmerby hus.

vänlig hälsning

Martin
PS. en av de frågor vi faktisk fick svar på, var att Vimmerby hus ännu inte har tillpassat sina stall lösningar till de kommande EU reglerna. Det är dumt att köpa en stallbyggning som är underkänd om några år…:blushing:

ja det är i dessa klro folk gärna vill hamna ,ja jisses.

Då ska man också beakta att företagen som regel är mest intresserade av att serva kunden innan kontraktet är påskrivet.
Efter påskrift brukar serviceintresset aldrig bil bättre, snarare tvärtom.
Om man har problem med kommunikationen och servicen redan i de inledande diskussionerna så bör man ta en allvarlig funderare på om det är värt att bygga med detta företaget.

Tråkigt att höra om vimmerbyhus, var själv intresserad av "vita villan"...
Men får väl bygga den själv i lösvirke då, men då ska jag nog passa på att göra den större.

Fantastiskt tålamod får man säga! Personligen skulle jag struntat i leverantören efter två påminnelser. När jag jagade hus, gjorde jag det till en regel, annars hade jag säkerligen fortfarande suttit på tomten utan hus.
Och precis som Volvo säger, det blir knappast bättre efter påskrift, så varför slösa tid på det..?

dutchviking skrev:
Hej Martin,

Har det löst sig med dem eller?? kontakta mig gärna:D
Och varför skulle han kontakta dig?

@ Dutchviking,

Beklagar att du inte har fått någon respons, men jag har först nu sett ditt inlägg.
Jag delar administrators nyfikenhet, varför skall jag kontakta dig???:blushing:

@ Storpotaten, du har säkert rätt, vi var tålmodiga, :wow:men vi såg det som fördel att kunna få stall och hus från samma leverantör, men man blir klokare....:P

hälsning

Martin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.