B
Bandbredd: [citat] Tack.
12 svar · 8,2k läst
T
theswede78: Känns tryggt att höra.
2 svar · 2,0k läst
D
dakl: Tack så mycket för svaret. Verkar vara en bra checklista.
2 svar · 1,7k läst
mhg_3
mhg_3: Hej Susanne, Vi ska bygga Wise 10 som sluttningshus om vi bara får bygglovet klart, eller det blir enplanshus med källre enligt kommunen... vår planlösning stämmer inte alls överrens med hur ni vill bygga så jag vet inte hur mycket våra ritningar kan säga er men om du vill kan jag skicka till dig i ett pm?
2 svar · 3,2k läst
P
Picke: Var noga att kolla den beräknade energiförbrukningen som blir en stor del av månadskostnaden när huset är klart. Det är nu ni har chansen att lägga några extra kronor på bra fönster (energiklass A) och tjock isolering i alla sex riktningar. Ventilation med värmeåtervinning (FTX) och energisnåla vitvaror är andra bra investeringar. Vi betalade sammanlagt ca 65000 extra för att få
9 svar · 3,9k läst
B
Brittsbo: Trivselhus har sagt till oss, att först 12 veckors väntetid från det man bestämt sig för att bygga och lämnat in slutgiltiga ritningen till fabriken, innan huset kommer. Under den här tiden planeras findetaljer som vilket golv, färg, badrumsporslin, osv man vill ha. Dessutom markbereds tomten och plattan gjuts. När stommarna kommer och monteras, efter de 12 veckorna, har vi fått veta
8 svar · 5,5k läst
B
bYkICr: Jag tycker att du bör gå igenom och skriva ner hur ni vill ha. Sammanställer det till en leveransbeskrivning, skickar sedan ut det till olika leverantörer. Det finns leverantör som inte ha totalentreprenad men kan tänka sig att ta det pga de vill komma in på den lokala marknaden. I vårt fall tog vi fram ritningen med vårt arkitekt och jag skrev sedan en 30-sidor leveransbeskrivning och
37 svar · 8,9k läst
T
TFAB: Hejsan, Vi håller i nuläget på att bygga ett prefab-hus från en estnisk husleverantör, till ett betydligt lägre pris än ovanstående exempel, och det har hittills gått i princip smärtfritt så vi är oerhört nöjda. Kontakta mig om ni vill ha deras kontaktuppgifter och bilder på vårt bygge! Vänliga Hälsningar, Johanna
19 svar · 14,2k läst
L
LiNca: Hej Apprentice! Tacksam för ditt råd! Ja, den tomten känns bäst, enskild fast ändå nära till grannen =) Så nu väntar vi på vad förhandsbeskedet kommer att säg, nervöst och spännande! så håll tummarna för oss? ;)
14 svar · 3,2k läst
B
Baritz: Hej!Byggde Ugglan 102 (147 tror jag den heter med inredd övån.Lite lägre takvinkel än 159an tror jag),NNF utförande. Jag köpte bort elen,å drog den själv.. Drog massa extra pipor,högtalare+ infrav. till altan. Ljud/bild kanalisation till tv. Bubbelbad,comfort värmegolv,motorvärmare, massa spottar å mycke mer+att jag ljudisolerade alla innerväggar.Mycke kommer man åt uppifrån,kan
7 svar · 1,8k läst
N
nybyggd: värsåsvillans sommarstugor eller en friggebod modell större från sådana tillverkare,tror även att västkustvillan har så små
2 svar · 2,6k läst
B
Bluff: Man kan nog säga att den är bergig och kuperad. Det är två bergknallar på var sida av tomten, men som jag förstod det så skulle inte detta sprängas, utan man fyller upp i mellan bergsknallarna i stället. Det är ett par mindre knallar som måste bort på skaftvägen och "vändplanen". Är det något annat som ser bra eller konstigt ut med offerten? Något som saknas? Tack! /Johan
6 svar · 2,3k läst
·
L
Lindamatsdotter: Vi ska köpa Elitfönster i färgen Sablé svart. Är det någon som har några erfarenheter av dem....det går tydligen ett rykte att Elitfönster inte skulle lämna garantier på svarta fönster vilket verkar konstigt då denna färg finns med som en av de som Elitfönster har i sitt sortiment, d v s inte en självvald NCS kulör.
0 svar · 2,3k läst
J
josefinm: Hej, jag vet att de brukar ha det men jag tänkte att jag skulle kika med en byggfirma direkt och försöka jämföra priserna lite. Några förlag någon?
2 svar · 1,8k läst
Z
Zuzza: Oj, vilken otur nu har haft - det är ju så att man blir mörkrädd!! Vi kommer ju att bygga ett Vimmerbyhus men eftersom vi ännu inte sålt vårt gamla hus så är vi ännu inte igång - hoppas dock att det nu inte skall dröja så länge. Vi bygger med sk. generalentreprenad och vi har inte alls varit inblandade i valet av byggare och andra hantverkare - det hade vi aldrig fixat själva! Vår
31 svar · 11,1k läst
S
Skyflakes: Tätat runt om alla springor vid syllen med fogskum. En stor förbättring blev då jag ledde bort vattnet från avfuktaren till dagvattenavlopp och inte lät det rinna ut under plasten som älvsbyhus rekommenderar.
75 svar · 19,9k läst
thojak
thojak: Har bestämt mig nu. Det blir Vallsjöhus för mitt garage. De var helt enkelt bäst när jag jämförde pris/produkt på byggsatsen. :D Visade sig vara ett mycket stort kostnadsspann på de olika byggsatsofferterna trots att jag hade lämnat med ritningar och specat exakt vad jag ville ha. Problemet är om man inte specar vad man vill ha rätt exakt så blir offerterna väldigt
11 svar · 6,8k läst
M
Malmöbyggaren: [citat] [/QUOTE] Kan tänka mig att byggsatsen blir ngt dyrare per kvm men att det skulle bli dyrare för entreprenaden har jag svårt att se. Borde inte vara mer komplicerat än ett vanligt vinkelhus....
5 svar · 3,3k läst
T
Tessan100: Fördelen med att 2-plan är lättare att sälja beror nog väldigt mycket från kommun till kommun.... Där vi bor hävdar mäklarna att 1-plans hus är jätteeftertraktade just pga att det finns så få av dem. Därmed trissas priserna upp också. Anledningen till detta är att de flesta tomter som säljs ej ger rätt till den byggyta som krävs för att få ett normalstort 1-plans hus och då
3 svar · 2,1k läst
N
nybyggd: läs länken om missnöjda kunden på trivselhus,där kunderna blivit blåsta på löften säljare givit.
3 svar · 1,7k läst
ginnfilt
ginnfilt: Ingen som har något att komma med i denna fråga?
2 svar · 2,2k läst
E
Evi: Fördelar enplanshus enl. hur jag känner: -Allt på ett plan, ev. gamla, sjuka, barn, lättare för dem utan trappa. -Allt bärande av tvätt uppför trappan..jobbigt -Ett enplanshus i vinkel eller hästskoform; goda förutsättningar skärma av ljud och ev. störande aktiviteter, stora avstånd. -Känslan med enplanshus, att bo på marken nära naturen. -Inga balkonger eller fönster på 2:a
15 svar · 5,1k läst
P
pavillion: Hej, Är det någon här inne som har byggt med Bra Hus? Erfarenheter? Dela gärna med Er..
0 svar · 1,2k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Ska ni göra något själva? Stil? Exklusivt? Det finns lite att fundera över innan ni börjar men kolla med någon lokal snickare som har bra ref. välj en enkel lösning och billigt matrl så borde det gå bra. Jag skulle ha byggt en ca 60m2, med loft, kanske med förhöjt väggliv.
1 svar · 2,0k läst
L
LiNca: Hej! Efter ett flertal långa samtal med en prat glad och envis bonde blir det inget köpande av skogstomten :( nu måste vi börja om på på ruta ett eller välja den första tomten, många frågor snurrar i huvudet just nu... Någon som har förslag på någon fin och naturskön tomt, då nära avstånd (ca 1-1,5mil) från Ljungby?
0 svar · 1,1k läst
E
Eljalt: Hej! Skall börja med grunden till en 1 o 3/4 villa, hösten 2011. Då vi skall bygga nytt vill vi bygga energisnålt och miljövänligt. Har börjat kolla på massiva trähus ifrån MHM Scandinavien. Är det någon som har erfarenhet ifrån denna firma och dess byggteknik?
0 svar · 2,0k läst
Z
Zuzza: Kul att höra att ni är så nöjda! Ser också fram emot att få se lite bilder :) Vi ska själva bygga ett Vimmerbyhus men 1-plans. Hoppas snart komma igång - alla papper är klara men vi måste först "bara" sälja huset vi bor i nu! Lycka till med nya huset!
2 svar · 2,2k läst
J
Jerarad: Vi funderar eventuellt på att bygga ett Villa Vårvik, Vårgårdahus. Är intresserad av info och åsikter dels om Vårgårdahus som leverantör, men kanske ännu mer av att komma i kontakt med andra som byggt eller ska bygga ett Villa Vårvik. Har några funderingar jag skulle vilja bolla med andra som stirrat på planlösningen och funderat i timmar, veckor, månader, eller ännu hellre, som
0 svar · 2,7k läst
B
Brittsbo: Är det någon där ute som vet någon som nyligen (senaste 1-2 åren) byggt Mästergården, Grönskär eller Granholmen från Myresjöhus? Erfarenheter ang kvalitet, kontakter osv? Ungefärligt pris nyckelfärdigt? Mvh Susanne:)
0 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.