Hantverkare
Lilla_Tiger: Så nu är vi på gång att skriva kontrakt med den första firman! Inga problem alls att få ett kontrakt, det känns som en bra start då jag har läst mycket i trådarna här och det verkar vara svårt att få en del firmor att gå med på det. Känns som en bra start på det första hantverksjobbet vi ska köpa!
Lilla_Tiger: Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag har samma fundering. Har ett vardagsrum på 24,6 kvadrat och en hall på ca 9 kvadrat som ska tapetseras. Underarbete (tapeter ska skrapas o.s.v.) , lister och tak ska också göras men inte fönsterkarmar då fönstren är nästan nya. Vad är rimlig arbetskostnad tror ni? Har fått ett pris på 11 000 kronor av en firma och jag har ingen aning om
Hemmakatten: Detta ämne har diskuterats tillräckligt och börjar spåra ur. Stänger därför tråden.
Sword64: Nej? Då stänger vi kontoret för inkommande svar, vet ni vad...
Anonymiserad 23608: [citat] Verktyg skall ingå i timpengen och det inkluderar personskydd, sågblad, moraknivar, pennor, tumstockar, bitsar, tvättmedel, arbetskläder osv. Det kan vara befogat att debitera för t.ex. ett Feinblad om brukandet av Feinen sparar tid, och kostnaden för bladet därmed blir lägre än vad timtiden hade kostat om man hade utfört jobbet på "traditionellt" vis. Likaså tar man betalt om
Swetrot: Jenzza: Jag köper ditt resonemang till vissa delar, men har några egna synpunkter. Rinkaby är bra, för de visar att det går att sälja material på ett annat sätt än tidigare. Visst är servicen för en yrkesman säkert inget att hänga i julgranen, men om jag som icke utbildad rörmokare får för mig att åka till en grossist och köpa en bit rör för att flytta utomhuskranen, så är
Ingper: Ja, de var oftast två ! Summa = 38 mantimmar alltså. Kanske var lite otydlig. Annars hade t.o.m. jag insett orimligheten....;-). Bara rena "råmurningen", ingen putsning eller städning. Använde t.o.m. min murarhink.
Beppo: Det beror ju lite på vad som ingår. Finns det väggar och grejer idag eller skall det reglas och gipsas samt spackling och slipning av detta och framdragning av el och sådant eller är det ett befintligt badrum som skall få våtrummsmatta bara? Har ni fönstret eller ingår det i dom 60? Har ni grejer till ventilation eller ingår det i dom 60? Generellt så låter det dyrt. Det blir ju
v-g: Mitt inlägg var generellt menat. Tydligen så är det så att man måste vara som hökar på vissa hantverkare. De kanske "testade" dig helt enkelt se om det gick, nu gjorde det inte det så då vet de liksom. En del folk är såna tyvärr. :(
naresjo: Jag tycker det känns helt jävla beklagligt att i tort sett en hel yrkeskår beter sig som SV*N! Man börjar ju undra om detta betende lärs ut på yrkesskolan?!?!? Någon lärare kan kanske reda ut detta frågetecken... ;) Något fel måste det ju vara... Om det är i huvudet eller inte, svårt att svara på... Men man blir ju rikitgt mörkrädd när en byggare själv inte törs säga ifrån
sirbo: Snackade med min bergvärmeleverantör om vad hans gubbar tjänar, borrare , ingrävare, installatör/röris. Den som tjänade minst hade precis under trettio och det var han som var ingrävare dvs den som slangsätter bergvärmehålet, fyller det etanolblandning, gräver in det till huset och gör hålet i väggen. De hade med sig en ny röris som hade bytt från att varit snickare till just
maggan9: Utan vår KA hade vi varit LOST... Han var jättebra att ha att göra med, hjälpte oss massor, kämpade på vår sida mot det börsnoterade företaget som nyligen besökte Plus... Pga olika orsaker besökte han vårt hus minst 1ggn per vecka, kollade allt, och blev ett bollplank. (han har tidigare arbetat på byggnadstyrelsen i stockholm och vet hur etthus ska byggas) Värd varenda krona... Vi
volvo: [citat] Du har i princip rätt. Om man ska mäta med ett enklare instrument så kommer man att punktera tätskiktet när man sticker igenom mätspetsarna ner till materialet under. För en oförstörand mätning krävs det dyrare utrustning.
mazz: Hej igen Svarar på mitt eget inlägg:) Jag läste igenom en del andra trådar och ser att det inte bara är jag som väntar (naivt att tro det kanske...) Kostnadsbiten däremot skulle vara intressant att få svar på, om någon gjort en liknande tillbyggnad. Tack på förhand M
volvo: [citat] För mig är det självklart att man skall ha en klart formulerad överenskommelse om vad som ingår och vad det skall kosta (antingen fastpris eller timpeng m.m.) Dock har konsumenttjänstlagen formulerats så att den är kondvänlig och entreprenörsovänlig. Kunden har tolkningsrätt. Ni har trumfen på hand. Altså är det er uppfattning om vad som överenskommits som skall gälla
Modig: Ett hett tips är att prata med kommunens konsumentvägledare. De kan dels kolla om firman fått några anmälningar (inte helt ovanligt att ha en eller annan, missnöjda kunder kan man ju råka ut för även om man faktiskt inte gjort något fel, men är det många kan man ju undra ...) eller om den t.o.m. fått smäll på fingrarna av Allmäna reklamationsnämnden. Dessutom kan
Bjarredsbon: Ja, lika bra att rätta sig innan alla Messerschmitts poppas upp: "Byggställning" alltså, och inget annat.
schmidt: Kommer behöva hjälp att anlägga trädgård + markarbete. Skulle behöva lite förslag på hantverkare typ polsk, lettisk mm som gör ett bra jobb till en bra kostnad. Timpeng mellan 50-120 kr tim har jag hört ryktesvägar. Någon som har en bra referens i Malmö området så vore jag tacksam.
Tirilk: Vi behöver hjälp med att konstruera ett mekaniskt till-och frånluftssysten (TFXaggregat) i en fastighet på 250kvm,2 mil utanför eskilstuna i södermanland. ring stoffe på 0736477771 för mer information
Per-Erik: Vad är det för Energirådgivare..? Han rekomenderade en firma. Snacka om Oetiskt. Är dem bröder eller? En opartisk kommun gubbe ska inte rekomendera firmor..
Larsa: Testa JP Elteknik (:: JP Elteknik ::). Jag blev blåst av elektriker och stod första renoveringsdagen utan elektriker. Ringde då efter rekommendation JP och de kom efter ett par dagar och gjorde ett par smågrejor. Sen satte de igång med storjobben inom en vecka..... Detta var dock ett par år sedan
CrilleC: [citat] Jag tolkar det som om ni har anlitat dem med "färgade pengar". Då kan ni ligga risigt till. Hantverkaren kan totalt neka att han har varit hos er, främst om han inte heller har tagit emot några pengar. Tyvärr...
vojma: Jobbade inom databranschen i 10 år men blev så f-bannat less och bytte helt sonika bransch. Jobbade två år som "snickarlärling" och jobbar nu sedan september-06 som isolerare/plåtslagare. Jobbet är mycket mer tillfredsställande när man ser vad man har gjort och får vara stolt över det. Ångrar mig bara en gång i månaden eftersom lönen inte är i närheten av vad jag tjänade inom
sveaman: Förskräckligt utfört. Mil ifrån vad man ser i utställningsmiljöer i kakelbutiker och det är dessa som är min referenser. Själv har jag just råkat ut för uselt jobb av plattsättare/plattskalle. Är inflyttad i en nybyggd lägenhet och var inte nöjd med utförandet i vårt duschrum. Jag hade valt vitt kakel med vit fog på väggarna och mörkgrått klinker med mörkgrå fog på golvet.
ByggaNytt: En släkting har > 40 års erfarenhet av arbete inom Kronofogden och enligt denna så är det INTE ovanligt att egenföretagare någon gång ligger efter med div. skatter/moms/fakturor och det kan ju ha helt "normala" orsaker såsom att vi kunder inte betalar..... Å andra sidan ökar ju detta osäkerheten kring hantverkaren i fråga så konfrontera och bedöm därefter hur du går vidare!
ByggPutte: El golvvärme lägg mest i badrum. Klinkern blir lite kall även på sommaren. Och då är värme systemet nerdraget. Om det är övriga utrymmen skulle jag lagt vatten buret. Mvh Putte
pmk: Kan det vara så att dom mindre har sina jobb. Dom kanske har sina fasta kunder och inte kan eller vill räkna på nya. Eller inte vill räkna på jobb åt privatkunder tex.