11 193 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
Delbetalning = praxis?
Jaja, som sagt det är nu betalt. Dessutom enligt mig misstänkt framtungt (som någon beskrev det). Hur f-n skall jag veta hur mycket som det hittills utförda arbetet och materialet är värt eftersom inget är skrivet/sagt om delbetalning?
Efter detta har jag inte sett till honom på snart 2veckor.
Tänk om.....!!!!
Efter detta har jag inte sett till honom på snart 2veckor.
Tänk om.....!!!!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Då får vi hålla tummarna att det bara beror på semestertider.
Kan väl fylla i med lite knapphändiga minnen från min kurs i affärsjuridik som jag läste för något år sedan. Du tänker att det inte står något om delbetalning i avtalet, men OM det räknas som praxis i branchen med betalning på detta sätt (30-60-90-10), så får hantverkaren med stor sannolikhet rätt rent juridiskt om ni skulle komma i träta angående delbetalning. Detta för att praxis i den branch eller de frågor som saken gäller ofta kan åberopas rent juridisk om inte något annat tillvägagångssätt beskrivits i avtalet. Kortfattat, om inte annat specificerats så gäller "praxis i branchen".
Som någon påpekade tidigare " Att så har man inte gjort i IT-branchen" spelare ingen som helst roll, utan det är vad som är praxis/vanligt förekommande i just den branchen/yrket/verksamheten som fallet gäller.
Skall inte svära vid alla mina fäders gravar med mera att det är exakt som jag skriver, men det är så jag vill minnas det från kursen i affärsjuridik. (minnet har dock svikit förut)
Som någon påpekade tidigare " Att så har man inte gjort i IT-branchen" spelare ingen som helst roll, utan det är vad som är praxis/vanligt förekommande i just den branchen/yrket/verksamheten som fallet gäller.
Skall inte svära vid alla mina fäders gravar med mera att det är exakt som jag skriver, men det är så jag vill minnas det från kursen i affärsjuridik. (minnet har dock svikit förut)
Redigerat:
30-60-90-10 har jag inte hört som någon praxis här omkring inom byggbranchen (vanligare vid maskinleveranser till industri dock).
Men häromkring är det många som kör med debiering efter utförtjobb/levererat material.
Bra för både hantverkare och kund, hantverkaren slipper ligga ut med massa pengar och kunden kan hålla koll på hur långt jobbet gått jämfört med vilket slutpris som är sagt.
Men detta beror själcklrt mycket på storlek på jobb etc.
Har märkst mycket att det varit mycket snurr i byggbranschen och lustiga system/praxisar har dykt upp.
Men häromkring är det många som kör med debiering efter utförtjobb/levererat material.
Bra för både hantverkare och kund, hantverkaren slipper ligga ut med massa pengar och kunden kan hålla koll på hur långt jobbet gått jämfört med vilket slutpris som är sagt.
Men detta beror själcklrt mycket på storlek på jobb etc.
Har märkst mycket att det varit mycket snurr i byggbranschen och lustiga system/praxisar har dykt upp.
En fråga till er hantverkare här inne: Gör ni inte en normal kreditupplysning på era kunder? Tänker på elektrikern som inte fick sina 300000 som Acme berättar om: Tror ju inte en normal person vill riskera att få en sådan skuld hos kronofogden, utan det måste ju vara någon som redan har en dålig kredithistorik så han inte bryr sig. Sådant skulle ju ha upptäckts enkelt med en kreditupplysning för en hundralapp.
Och jag har en mamma som blev blåst av sin hantverkare genom att delbetala. Nu står dom med ett halvfärdigt tak, inga mer pengar och en man som kursat sitt företag. Tack för den typ.. =/ACME skrev:
Det är mycket som inte är okej i andra delar av Sverige men som verkar vara helt ok för enhel del (inte alla!!) hantverkare. Det är ett lustigt skrå, de har ju ett välförtjänt rykte om sig att luras, salta och vara slarviga. Bratar du med ett försäkringsbolag öser de ur skit på hantverkare, 8 av 10 som byggt hus är extremt uttröttade och i princip gått in i väggen.JBa skrev:
Jag undrar hur många fall i en tingsrätt som handlar om hantverkar slarv. Jag vir i Uppsala Tingsrätt i en slarv ärende och när vi satt o väntade var det säkert 4 av 5 upprop med husfirma X mot person Y......entreprenör Y mot firma X...Alla med bygg****nått i namnet. Skulle vara intressant att veta.
BobbyEwing skrev:En fråga till er hantverkare här inne: Gör ni inte en normal kreditupplysning på era kunder? Tänker på elektrikern som inte fick sina 300000 som Acme berättar om: Tror ju inte en normal person vill riskera att få en sådan skuld hos kronofogden, utan det måste ju vara någon som redan har en dålig kredithistorik så han inte bryr sig. Sådant skulle ju ha upptäckts enkelt med en kreditupplysning för en hundralapp.
Det är ganska vanligt att kunden, iaf bostadsrättsföreningar får ställa en bankgaranti före ett arbete startas, sedan så brukar man även använda en lyftplan för betalning där 10-15% hålls inne tills efter slutbesiktning. Jag brukar även göra kreditupplysning vid större jobb alt. kolla med bank att byggkreditiv finns när det gäller villagrunder osv.
Klicka här för att svara
