Som jag har förstått det så blir det kvarskatt för kunden om denne använt för mycket ROT-avdrag, alt inte betalat in nog med skatt.
Om det däremot kommer fram att det utförda jobbet ej var ett sk. "ROT-jobb" så får hantverkaren ej några pengar.. och då kommer han/hon antagligen att fakturera denna summa till kunden.
Om det däremot kommer fram att det utförda jobbet ej var ett sk. "ROT-jobb" så får hantverkaren ej några pengar.. och då kommer han/hon antagligen att fakturera denna summa till kunden.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Exakt så här har jag också uppfattat det hela och det är väl mest logiskt också.Rrrrr skrev:Som jag har förstått det så blir det kvarskatt för kunden om denne använt för mycket ROT-avdrag, alt inte betalat in nog med skatt.
Om det däremot kommer fram att det utförda jobbet ej var ett sk. "ROT-jobb" så får hantverkaren ej några pengar.. och då kommer han/hon antagligen att fakturera denna summa till kunden.
Verkar ju konstigt då det i detta fall rörde sig om att byta hängrännor, stuprör på ett hus.Rrrrr skrev:
Och det måste väl ingå i ROT avdraget om jag inte fattat fel, är ju en renovering.
Men jag skriver inget i sten, du kan ha rätt.
Kanske kan det hänga ihop med arbetsbelastningen på skattemyndigheten?
Åter till min fråga som gör mig förvirrad.Hantverkaren vill inte ange storleken på rotavdraget i offerten.Kan dom sedan vägra ge mig rotavdrag?
Det är ett badrum som ska renoveras.Att det ingår i ROT tycker jag känns självklart.Har jag betalat för lite skatt så får jag kvarskatt. Jag kan inte se några problem för att hantverkaren inte skulle få sina pengar.Varför vägrar han? Att jag ens vill ha dom är pga att de även ska återställa resten av lägenheten efter en vattenskada så det vore mest praktiskt om de tog badrummet också, samt att de har ett bra pris på badrumsrenoveringen.Men detta med rot avdraget krånglar till det för mig.
Det är ett badrum som ska renoveras.Att det ingår i ROT tycker jag känns självklart.Har jag betalat för lite skatt så får jag kvarskatt. Jag kan inte se några problem för att hantverkaren inte skulle få sina pengar.Varför vägrar han? Att jag ens vill ha dom är pga att de även ska återställa resten av lägenheten efter en vattenskada så det vore mest praktiskt om de tog badrummet också, samt att de har ett bra pris på badrumsrenoveringen.Men detta med rot avdraget krånglar till det för mig.
Hus på Arrenderad tomt = problem för hantverkaren om husägaren ej uppger detta, köpekontrakt på huset samt ev arrendeavtal måste finnas med vid ansökan om utbetalning.
Har man uppgett felaktiga uppgifter till hantverkaren som medför att utbetalning ej kommer från SKV så kan man räkna med att bli fakturerad för resten också.
Mvh
Har man uppgett felaktiga uppgifter till hantverkaren som medför att utbetalning ej kommer från SKV så kan man räkna med att bli fakturerad för resten också.
Mvh
Klicka här för att svara