Hej!

Vill börja med att skriva att jag gjort omfattande arbeten på mitt hus från 30-talet. Många hantverkare, alla med fakturor och enligt gällande regler, med blandat resultat, men många riktigt bra killar har passerat genom huset sista året. Är inte bitter på hantverkare generellt, men har ett par olösta problem som jag skulle vilja ventilera.

Undrar vad som är en rimlig tid för slutförande av arbeten utförda av proffs. Efter offert och påbörjande av arbete blir det inte klart. Har en stor firma i mälardalen som har totalentrepenad angående att montera frånluftsventilation i huset. Arbetet påbörjades i april -09, är inte slurfört än.....trots flertalet påstötningar har alltså mer än sju månader förflutit. Semester, felleveranser av mtrl, prioriterar arbete i Sthlm etc.....Chefen hänvisar till sin montör som hänvisar tillbaka till sin chef. Fakturor på utfört arbete betalda i tid, so far....men ventilationen fungerar inte än. Nu har jag stoppat betalningarna och bestridit senaste fakturan för att markera det absurda i situationen OCH få till en dialog med samtliga inblandade......det visade sig dessutom att allt arbete skrevs som gjort innan 30/6. Konsumentlagar?!

Råkade ut för samma sak med elektrikern som nu dragit kablar kors och tvärs, utomhus, efter det att markarbetsfirman dragit gula rör att lägga kabel i enligt elektrikerns anvisning, men elektrikern har inte kopplat in något. Sticker upp kabel ur gräsmattan, ur rör här och där....Saknar således både uttag och belysning enligt ö.k. och har nu dragit skarvsladdar inför årets julpynt...igen.....Han har dock inte producerat fakturor på länge, men inte heller visat intresse att slutföra arbetet.

Vad händer om man nu som jag. gett dem 3 chanser att slutföra arbetet, inte får arbetet utfört och sedan låter annan firma slutföra? Blir jag skyldig dem för utebliven inkomst?! Skillnad om jag tagit det på min firma?! Låte dem få en sista chans där det frramgår att det ÄR sista chansen?

Har gjort allting vitt, med svenska, närliggande hantverkare, men ändå inte fått vad jag beställt.

Tacksam synpunkter och ev hjälp.

/RJ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.