Ineffektiva byggare... eller?

23k läst  67 svar

Nästa tråd i Hantverkare
  1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Är i början av ett utbygge och har anlitat firma för att lösa saken pga tidsbrist, eller snarare att det skulle ta mig 10 ggr så lång tid att göra det själv. Det är min första erfarenhet av att hyra in en byggfirma, eller hantverkare överlag, och jag har lite frågor.

Först och främst så har dom jobbat i en vecka nu, grävt bort gammal betongplatta och satt kantelement och cellplast samt armerat halva nya plattan (15 kvm), fram till igår. Idag har dom inte ens varit där alls. Det jag undrar över är om det är vanligt att det tar sådan tid? Min sambo åker till jobbet kl 08 och då har gubbarna inte dykt upp, min dotter kommer hem kl 14.30 varje dag och då har gubbarna åkt.

Förstår att gjuta platta innebär ett samspel med elektriker och vvs:are också, men brukar man jobba 3 timmar på ett ställe, dra vidare till nästa osv? Känns som vore det mer effektivt att göra färdigt. Jag har armerat färdig kantbalken åt dom (är erfaren betongare) och sparat dom 30 min iaf ;)

Firman har sitt säte ca 45 minuter bort, åker man hemifrån kl 07 eller "ska" man vara på plats kl 07? Vill inte låta kaxig men hade jag gjort det själv, om jag hade en vecka ledigt från mitt vanliga jobb, så hade jag kommit bra mycket längre. Men som sagt, kanske ska passa in med el och vatten-nissarna också.. har fått löfte om gjutning i början på nästa vecka iallafall, allt som allt ska det ta strax under 2 månader (det är ett badrum inkl tätskikt).

Som sagt, min första erfarenhet av att anlita någon så detta kanske är så det går till överlag. Bara nyfiken. Ska sägas att byggfirman jag anlitat snickrar bara, dom i sin tur har anlitat underentreprenörer.

Nåväl, hoppas nån vill svara och hoppas inte jag låter kräsen :rolleyes::)

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 6
    Tycker det lät slött. Håller också på att bygga ut men 60m2. På 1.5v hade de grävt ut, fyllt upp (5-6 lastbilar grus, grovt och fint) , lagt dagvatten och dränering, kantelement, isolering och armering. Röris la golvvärme. Och då är det lite knepigt, får köra upp allt grus 50m runt en lada. Dessutom för ett par v sen när det var -12 och massa snö. De kom prick sju och åkte vid fyra halv fem, de som jobbade här pendlade 40min, firman är 20min bort.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Nivå 9
    Viktigast är väl att gjutningen sker när den skall. sedan är det väl ointressant hur dom löser det.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Ja.
    Ofta gör "småskuttar" på det viset, dels för att fylla tiden när andra urkesgrupper gör sitt, dels för att inte säga nej till någon kund. Man påbörjar och har flera byggen på G samtidigt och åker runt.

5. M
    Medlem Nivå 3
    Det är helt sant, visste dock inte att det skulle ta en vecka till gjutning innan påbörjat byggstart. Dom hade lätt gjort det på 2 dagar om dom jobbat 7-8 timmar. Känns ineffektivt. Sen förstår jag att världen inte kretsar enbart kring mitt bygge. Men som sagt, jag undrar mest, noll erfarenhet av hantverkare :)

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 3
    Jag förstår. Dock ineffektivt kan jag tycka, säg att dom la 2 dagar på att göra klart, då har dom massa tid till de andra jobben samt framförallt slipper restiden fram och tillbaka mellan dessa. Men jag är inte insatt, kanske massa annat som spelar in, mest nyfiken :)

Sen vill jag (såklart man vill men ;)) att dom gjuter så snart som möjligt pga fukt och krympning av betong, när det nu handlar om badrum och tätskikt osv. Trodde helt enkelt att det skulle gå fortare men förstår ditt, och småföretagarnas, resonemang (y)

7. M
    Medlem Nivå 4
    Är det fastpris? Tänker på att det måste bli mer restid på detta viset.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 3
    Ja det är fast pris så borde väl inte oroa mig men man undrar ju :)

9. J
    Medlem · Nivå 8
    Du säger att du har noll erfarenhet av hantverkare....men är ändå en erfaren betongare!?

10. Karl_Pedal
    Besserwisser Nivå 8
    Se bara till så de inte kommer dragandes med den ökända servicebilkostnaden efteråt. Om så är fallet vill man ju att de ska jobba så hela dagar som möjligt.

11. N
    Medlem · Nivå 11
    Det kan ju handla om massa olika faktorer, viss specialkompetens (typ röris) som inte finns tillgängliga just nu, andra byggen som är inne i en mer prioriterad fas och/eller sjukdom bland byggarna osv

Tex när vi byggde upp skalet till vår tillbyggnad så pajade byggarnas kompressor till spikpistolen. Då drog en och fixade reservdelar till kompressor, en stannade kvar och gjorde div annat, medans övriga drog till ett annat bygge resten av den dagen

12. M
    Medlem Nivå 3
    Hej, jag kanske var otydligt men tycker ändå att det framgick att jag inte har någon erfarenhet när det gäller att anlita hantverkare. Oavsett vad så var det just det jag menade. För övrigt, om du tvivlar men kan lita på mitt ord, så har jag ca 12 års erfarenhet inom prefab betong :)

Allt gott!

13. M
    Medlem Nivå 3
    Vad jag förstått på offerterna jag fått till mig (av alla underentreprenörer) så ingår resekostnad i dessa, om det var det du menade?

14. M
    Medlem Nivå 3
    Ja, nej jag förstår. Min undran var mest hur det funkade överlag när man anlitar, men förstår (nu) att det såklart har massa olika faktorer varför dom kanske inte är där full dag eller bara några timmar om dagen. Så länge det blir klart till utsatt datum, men jag är väl lite nojjig av mig antar jag, handlar ju om en del pengar och bygget behöver vara klart inom utsatt tid då vi behöver badrummet :)

• Laddar…
  15. G
    Medlem Nivå 1
    Inte för att vara den men det är ju tidigast 3 månader som plattsättning kan göras på betong så hur den tidsplanen går ihop kan ju diskuteras

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: