1 812 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Behöver jag verkligen betala?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hade nyligigen en hantverkare som totalrenoverade mitt nyköpta hus. Arbetet har vart fortlöpande under de senaste 7 månaderna och vi hade klart och tydligt kommit överens om vad som skulle göras och hur mycket det skulle kosta i slutändan. Så långt är allt bra. Under arbetets gång har jag bett hantverkaren om några små extra saker att göra i huset och nu vill han ha extra betalt för detta. Jag trodde att allt detta var inkluderat i den ursprungliga offerten/ fakturan.
Det som är gjort extra är spackling, målning och tapetsering av övervåningen (2 sovrum och ett kök). Installation av köket på övervåningen. Spackling och målning av alla dörrkarmar och fönster i huset. Byta av tak på farstun och renovering/målning av ett ruttet hörn på huset. Samt montering av lite ”special” designade hyllor och garderober. Det extra arbetet har tagit ca 7 veckor totalt och nu vill hantverkaren att jag betalar lite drygt 170k kr för detta. Vist har jag vetat vad det kostar per timme och han har sagt att allt extra arbete skulle kosta extra men ska jag verkligen betala detta som jag trodde ingick i det ursprungliga arbetet. Han är dessutom inte klar med det ursprungliga arbetet och säger att han inte tänker slutföra detta arbete fören han fått betalt för extra arbetet då mitt beställda extra arbete tagit all den ursprungligt fakturerade tiden i anspråk plus mer där till.
Det som är gjort extra är spackling, målning och tapetsering av övervåningen (2 sovrum och ett kök). Installation av köket på övervåningen. Spackling och målning av alla dörrkarmar och fönster i huset. Byta av tak på farstun och renovering/målning av ett ruttet hörn på huset. Samt montering av lite ”special” designade hyllor och garderober. Det extra arbetet har tagit ca 7 veckor totalt och nu vill hantverkaren att jag betalar lite drygt 170k kr för detta. Vist har jag vetat vad det kostar per timme och han har sagt att allt extra arbete skulle kosta extra men ska jag verkligen betala detta som jag trodde ingick i det ursprungliga arbetet. Han är dessutom inte klar med det ursprungliga arbetet och säger att han inte tänker slutföra detta arbete fören han fått betalt för extra arbetet då mitt beställda extra arbete tagit all den ursprungligt fakturerade tiden i anspråk plus mer där till.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Det låter inte som några "små extra saker" ..
Några små extra saker?
"Det som är gjort extra är spackling, målning och tapetsering av övervåningen (2 sovrum och ett kök). Installation av köket på övervåningen. Spackling och målning av alla dörrkarmar och fönster i huset. Byta av tak på farstun och renovering/målning av ett ruttet hörn på huset. Samt montering av lite ”special” designade hyllor och garderober."
"Det som är gjort extra är spackling, målning och tapetsering av övervåningen (2 sovrum och ett kök). Installation av köket på övervåningen. Spackling och målning av alla dörrkarmar och fönster i huset. Byta av tak på farstun och renovering/målning av ett ruttet hörn på huset. Samt montering av lite ”special” designade hyllor och garderober."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Jag råkade ut för något liknande när jag skulle serva bilen. Vi hade kommit överens om ett pris för servicen. Sen kom jag på att fjädrar, stötdämpare och däck var rätt kass så jag ringde och bad de byta runt om. När jag hämtade bilen var fakturan muckem högre än vi kommit överens om. Mina tilläggsbeställningar borde väl ingå?
De påstod att offerten endast gällde det man kommit överens om och att man var tvungen att betala extra för tillägg. Märkligt.
Samma hände också när jag stannade tre nätter på hotell istället för en. De ville också ha mer betalt.
Det kan finnas spår av ironi i svaret ovan, men baserat på vad vi delgetts så känns det inte så märkligt att man får betala mer.
De påstod att offerten endast gällde det man kommit överens om och att man var tvungen att betala extra för tillägg. Märkligt.
Samma hände också när jag stannade tre nätter på hotell istället för en. De ville också ha mer betalt.
Det kan finnas spår av ironi i svaret ovan, men baserat på vad vi delgetts så känns det inte så märkligt att man får betala mer.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Detta är en trolliknande tråd. Användare Hyttan skriver även under ett annat namn här. Jag tror vi skall se tråden som provocerande ironi.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Stängt av TS och stänger tråden.
/Moderator
/Moderator
Redigerat: