Hej, Jag har haft tidigare erfarenhet av riktigt duktig plåtslagare. Nu blev det såhär. Se bilder. Det jag tycker känns fel är.
1. Varför inte använda vattenpass till kronan ?
2. Varför hänger plåten i luften ? Dvs varför inte bocka ner plåten mer samt ta ut för upphöjningarna i pannplåten. Det blir ju bara snö, vatten å löv mm som drar in där, samt det ser inte så bra ut.
3. Varför sätta överplåten snätt?
Jag har aldrig klagat på en hantverkares jobb hittills, främst för att jag haft turen att ha bra folk.
Min nu första fråga i detta fina forum är om jag har fel?
Är jag för petig?
Dvs. Ska jag klaga över detta?
/C
 
  • Tak med ojämnt monterad plåt och vattenavrinning utan vattenpass, plåten böjs inte ned ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över pågående byggarbetsplats med ställning och ofärdigt tak mot naturlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med plåtjobb där kronan inte är vattenpassad och plåten hänger obockad i luften.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtak med felaktigt monterad takkrona och överplåt som hänger i luften, utan vattenpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med plåtarbeten som visar dålig passform, plåten hänger i luften utan stöd och felaktigt monterad överplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skorstenshuva på ett plåttak med synliga monteringsproblem, inklusive skev överplåt och plåt som inte är nedbockad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Varför är det ingen krage/stos (eller vad det heter) för det övre röret? Som det är nu är det ju meningslöst att dra upp plåten till nocken, det kommer ju ändå att rinna vatten genom hålet och in under skorstenen. Det är ju det absolut allvarligaste felet som måste åtgärdas direkt.
 
  • Gilla
Krumsaxa
  • Laddar…
Just detta är faktiskt inget fel, utan handlar bara om att plåtslagaren bara han med underbeslagen till Imkanal och luftning , så överbeslag och kinahattar kommer på till veckan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.