Hantverkare
JustDoIt: Det ÄR märkligt. Det känns som en personlighetsgrej, det finns ju folk som kan missköta alla möjliga jobb. Kan vara kombinerat med hög belastning såklart men jag tror inte att det är huvudorsaken. Jag har, som många andra, varit med om hantverkare som inte ens klarar av att fakturera överenskommet och utfört arbete. Där har du lätta pengar de inte borde missa. Någon sorts enkla
LinaW123: Hej, vi tänkte dränera huset under våren och söker därför kunnigt företag för detta. Vi bor i Göteborg, Kålltorp, så lera och ca 100 år gammalt hus. Jag har sökt i gamla trådar här på forumet, men hittar inte så mycket. Hoppas ni som har tips på kunniga företag och överlag bra kunskap att ha med sig inför ett sådant här arbete vill dela med er. Stort tack på förhand!
Zixten: Ibland när någon säger att dom skall ringa tillbaka till mig så frågar jag ungefär när, om det är timmar, dagar, veckor eller månader, då vet man hur länge man får vänta, och hur lång tid man själv skall vänta med att ringa och påminna.... Kanske inte alltid uttrycker mig så heller, det kan ju låta lite drygt, men brukar oftast försöka att få en ungefärlig tidsplan på när
myrstack: Men ordnade de något innan de täckte för? Avloppet är givetvis svårt att se men runt golvbrunnen brukar man ofta se om det finns tecken på underliggande kottlingar/förstärkningar genom att det är rätt välskruvat. En närbild på brunnen kan hjälpa och har du minsta springa mellan spånskiva och den röda plattan där du kan se rakt ner i isoleringen så är det fel. Du ska se rakt ner
Violina: [citat] Viktigare är väl ändå att måttsättningar saknas?
Vanbeasten: [citat] Ok. Jag har ingen aning, jag jobbar på kontor. Du tycker dom gör fel, dom tycker dom gör rätt. En oberoende besiktningsman kan avgöra vad som är rätt och fel, och vilka rättigheter och skyldigheter du och entreprenören har.
patbro: Behöver byta några plankor i fasaden, lite figursågning. En hängränna. Kanske ett nockskydd. Någon som har tips? Tack!
Yachti: Vi har nått en överenskommelse att vi delar på oenigheten och satt upp ett regelverk för hur vi ska köra framåt! Att köra fast pris tycker jag ofta är ok men detta var så stort och så oklart i vad det skulle innebära så de priser vi fick in som fasta var helt orimliga. En firma sa 200-250k en annan sa 1500kr/kvm på ett hus som är 300.. på fråga vill du 450k för att dra lite ny el
Fille_89: [citat] Tack för svar. Började praktisera för den snickare som hjälpt till hemma hos oss. Mycket lärorikt och varierande jobb hela tiden. Har gått tre veckor nu men tror inte detta leder till anställning i första taget. Kan nog vara bra som du skriver att nå ut på bred front och se vad som landar. Har tidigare arbetat som rekryteringskonsult och delar din uppfattning kring skicka cv
MPinje: Reglerna har säkert utvecklats en hel del genom åren. Som det är nu har skatteverket en möjlighet att ha lite mer koll på företagen genom uppgifterna man måste lämna vid varje ROT- ansökan. All arbetstid är heller inte rot-berättigad vilket är helt omöjligt för kund att veta. Jag tycker det är bra att man inte kan söka rot själv. Det sätter lite press på firmorna att göra
larsson r: [citat] Googla själv på äta arbeten , finns avtal färdiga att skriva ut , det är sånt som jag har använt vid mängder av arbeten
Toffelhjälten: Miss? Knappast en miss att dörrarna inte mår ner. Man sätter de rakt på distanser för att underlaget sällan är rakt. Sätt en plåt på utsidan och isolera under. Eller skippa det ovan och köp: https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/tatningslister/drevband-bg1-2000030745 som sväller ut och tar springorna.
Bor i trähus från 1920: Jag vill också höra mer om erfarenheter av Avfuktningsteknik - de verkar både trevliga och kunniga. (Hajade dock till på att de är uppdelade i så många mindre bolag med 5 olika organisationsnummer.)
jendapen: [citat] Kul och höra! Jo men precis, det syns knappt vid avstånd.
Staffans2000: Nej. Det blir lite flammigt mörkare bara. Så här ser mina ut i badrummet, när de fått sig en dusch badrumsrengöring. [bild]
Karlia: Pappa är över 80, gör fortfarande det mesta själv. Med stor gård på landet har han valt att betala för en del hjälp vilket jag tycker är bra. Annars håller jag med, göra själv är oftast att föredra.
Åsa Lund: Kolla efter en ventilationsinstallatör. Ring och fråga om de kan alliancefläktar.
martinradbo: Vid ett fastpris är det oerhört viktigt att noga speca vad som ingår. En svår / omöjlig uppgift javisst. Men om hantverkaren inte gjort det som står så är det en reklamation. Men hur är det i fallet med arbeten på löpande räkning? Ofta kanske bara kund och hantverkare kommit överens om att "sätta golvlister", "bygga ett attefallshus", "installera två element" eller vad som helst
ElisabetElisabet: [citat] Tack för ett jättebra och utförligt svar! Som det ser ut nu får vi tillträde till huset i mitten av januari och sen kommer vi ha dubbelt boende fram till slutet av juni. Så 5-6 månader kommer vi ha på oss från tillträdet. Och fram till tillträdet i januari har vi några månader på oss att planera och leta hantverkare. Bra poäng att göra en långsiktig planering av hela
Nyblivenhusägare123: Kolla om dom har Facebook sida med resensioner, eller reco där kan folk lämna omdömen
Angel87: [citat] Ja det blir ju lite chock med över det dubbla, samtidigt som vi bara fick veta 3 av de 16h per mail..
tank77: Vad är detta för en tramstråd? Huset är ju för fan tomt, antingen låter du där stå öppet eller så lämnar du ut två nycklar till hantverkarna, ickeproblemet är löst! Har varit i hundratals lägenheter/hus och aldrig haft problem med nycklar och det bästa är när man använder en liten box med kodlås som man sätter på ett undangömt ställe i alla fall när det gäller en villa
Missy77: Hej Vi bytte värmekälla i våran kåk som är från 1961 till luft/vatten jippi tänkte vi nu slipper man elda för att få duscha..Frid och fröjd. De installera men de kom aldrig nån och besikta efter installation. Efter några månader börja de läcka in vatten i tvättstugan och va fullt på golvet vi fatta ingenting kommer de från tvättmaskin ..vi torka och kolla tvättmaskinen sen va
connywesth: [citat] Ok, det var klantigt formaterat av mig! Får skärpa till mig lite... ;-)
majastinaskar: Hej! Jag jobbar som frilansjournalist och vill göra en efterlysning. Jag skriver för tidningarna Elinstallatören och VVS Forum och letar just nu efter två kombinatörer att intervjua – alltså personer som kombinerar anställning med eget företag. Söker en VVS:are och en elektriker. Känner du någon? Det gäller alltså en intervju över telefon och personerna kan få kika på
Lime113: Du kan alltid bestrida fakturan (då kan den inte gå till inkasso) och hävda att priset inte var överenskommet. Då blir det upp till elux att driva in pengarna via tingsrätt (dit de säkert inte kommer ta det). Då det blir ett småmål pga den låga summan och alla täcker sina egna utgifter. Det är ett alternativ om du kan tänka dig att stå på dig och sitta lugnt i båten.
Staffan_V: [citat] Hittar du en sådan hantverkare ska du se till att hålla hårt i dom. Hade en sådan förut men han började jobba på en forma istället och tar inte längre privatjobb.
connywesth: [citat] Håller med dig detta var ett riktigt klantigt utfört uppdrag. Håller fullkomligt med dig av din nyanserade analys och åtgärdsförslag, helt rimliga åtgärder. Men jag vill även säga att kunden hade gjort ett hyfsat grundarbete genom att begära flera offerter. Men sannolikt var Polackerna som utförde jobbet från en underentreprenör som inte hade den goda historiken som
andersmc: [citat] Att ett företag har F-skatt är ingen garanti för att de (och alla deras anställda) är ärliga. F-skatten är i huvudsak en ren formalitet att söka.