Byggahus.se
Vi ska renovera badrum och det visade sig vara armeringsjärn i gamla golvet. Jag fick då betala extra för att ta bort detta. Rimligt kanske?
Ett problem nu är att det nu uppstått sprickor i färg och murbruk i angränsande vägg i vardagsrummet och eldstaden... Har jag rätt att be dem snygga till detta?
Är förstås också orolig över att huset skadats. Vilken funktion kan cement och armeringsjärn ha haft under ett badrum den 60-talet?
 
Har ni bilat bort armering i ettt rum eller flera? Det kan påverka bärigheten i huset eller så har sprickor kommit från arbetet. Hur långt ner har det bilats?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni bilat bort armering i ettt rum eller flera? Det kan påverka bärigheten i huset eller så har sprickor kommit från arbetet. Hur långt ner har det bilats?
Detta är i ett badrum som ligger på våning ett med källare under, det är alltså inte i husgrunden.
 
Hur är bjälklaget konstruerat? Dvs hur ser ”golvet” ut från där de bilat ur till ner till taket i rummet under? Hur tjockt är detta?

Att bila kan givetvis få vibrationer att fortplanta sig som får murverk och puts i angränsande rum att få existerande sprickor att komma fram. Helt ny sprickbildning är en annan sak dock
 
M myrstack skrev:
Hur är bjälklaget konstruerat? Dvs hur ser ”golvet” ut från där de bilat ur till ner till taket i rummet under? Hur tjockt är detta?

Att bila kan givetvis få vibrationer att fortplanta sig som får murverk och puts i angränsande rum att få existerande sprickor att komma fram. Helt ny sprickbildning är en annan sak dock
Det är ca 10cm breda bjälkar. Sprickorna är nya.
 
  • Golvbjälkar med sprickor och synliga rörledningar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyupptäckta sprickor i 10 cm breda träbjälkar bakom rörisolering och vid väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya sprickor i cirka 10 cm breda bjälkar omgivna av sönderbrutet tegel och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här golvbjälklaget verkar någon byggt på fyllan :( Jag gissar på vibrationer pga dålig stabilitet.
 
Jag förutsätter att allt uppreglat man ser är det gamla som skulle bort, likaså att all avloppsdragning är det gamla. Om det mot förmodan är det nya har vi allvarligare problem som vi måste ge andra råd om

utifrån bilden med armeringsjärnet går det fortfarande inte riktigt att få en uppfattning hur bjälklaget är konstruerat. Bakgrunden till min fråga är att försöka lista ut om de gjort något strukturellt dåligt eller om det bara vibrerat till övriga konstruktionen som genererat lite sprickor. Om det man ser i högen med betongbitar är ett armeringsjärn i ett betongbjälklag så ska man i alla fall fundera lite på vad man sysslar med innan man fortsätter
 
Av bilderna att döma är det ett gammalt hus med plankväggar.
Man har väl helt sonika gjutit en armerad betongplatta uppe på träbjälklaget för att klinkern inte skulle spricka.
Och så klart när dom går loss med rejäl bilmaskin så lär hela bjälklaget vibrera med sprickor i angränsande rum som följd. Visst blir det lite mer jobb att bila sönder en armerad betongkaka än en oarmerad.
 
M myrstack skrev:
Jag förutsätter att allt uppreglat man ser är det gamla som skulle bort, likaså att all avloppsdragning är det gamla. Om det mot förmodan är det nya har vi allvarligare problem som vi måste ge andra råd om

utifrån bilden med armeringsjärnet går det fortfarande inte riktigt att få en uppfattning hur bjälklaget är konstruerat. Bakgrunden till min fråga är att försöka lista ut om de gjort något strukturellt dåligt eller om det bara vibrerat till övriga konstruktionen som genererat lite sprickor. Om det man ser i högen med betongbitar är ett armeringsjärn i ett betongbjälklag så ska man i alla fall fundera lite på vad man sysslar med innan man fortsätter
ja detta är armeringsjärn i gamla konstruktionen, var det alltså fel att de tog bort detta?

M myrstack skrev:
Hur är bjälklaget konstruerat? Dvs hur ser ”golvet” ut från där de bilat ur till ner till taket i rummet under? Hur tjockt är detta?

Att bila kan givetvis få vibrationer att fortplanta sig som får murverk och puts i angränsande rum att få existerande sprickor att komma fram. Helt ny sprickbildning är en annan sak dock
Det är ca 10cm breda bjälkar.
 
GoC GoC skrev:
Av bilderna att döma är det ett gammalt hus med plankväggar.
Man har väl helt sonika gjutit en armerad betongplatta uppe på träbjälklaget för att klinkern inte skulle spricka.
Och så klart när dom går loss med rejäl bilmaskin så lär hela bjälklaget vibrera med sprickor i angränsande rum som följd. Visst blir det lite mer jobb att bila sönder en armerad betongkaka än en oarmerad.
Var det alltså fel att ta bort detta?
 
V Villavilse skrev:
ja detta är armeringsjärn i gamla konstruktionen, var det alltså fel att de tog bort detta?
Ja det som syns är gamla rör och bjälkar som ska bytas ut.

Det är ca 10cm breda bjälkar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det här golvbjälklaget verkar någon byggt på fyllan :( Jag gissar på vibrationer pga dålig stabilitet.
Detta gjordes när huset byggdes 1959.
 
M myrstack skrev:
Jag förutsätter att allt uppreglat man ser är det gamla som skulle bort, likaså att all avloppsdragning är det gamla. Om det mot förmodan är det nya har vi allvarligare problem som vi måste ge andra råd om

utifrån bilden med armeringsjärnet går det fortfarande inte riktigt att få en uppfattning hur bjälklaget är konstruerat. Bakgrunden till min fråga är att försöka lista ut om de gjort något strukturellt dåligt eller om det bara vibrerat till övriga konstruktionen som genererat lite sprickor. Om det man ser i högen med betongbitar är ett armeringsjärn i ett betongbjälklag så ska man i alla fall fundera lite på vad man sysslar med innan man fortsätter
Vad vi kan se fortsatte de borttagna armeringsjärnen inte in i angränsande väggar utan fanns bara i badrumsgolvet och då kan de väl inte påverka hela husets bärighet?
 
  • Ett upptaget badrumsgolv med synlig rördragning och isolering före renovering, inga armeringsjärn synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villavilse skrev:
ja detta är armeringsjärn i gamla konstruktionen, var det alltså fel att de tog bort detta?


Det är ca 10cm breda bjälkar.
Så armeringsjärnen var i den gamla betongkakan som ni bilats bort och denna kakan låg över den uppreglade konstruktionen med avloppsrören mm? Är det korrekt uppfattat?

Och under badrummet så har du då ett träbjälklag med 10cm tjocka bjälkar av oklar höjd?
 
M myrstack skrev:
Så armeringsjärnen var i den gamla betongkakan som ni bilats bort och denna kakan låg över den uppreglade konstruktionen med avloppsrören mm? Är det korrekt uppfattat?
Ja betongkakan med armeringsjärn är borttagen och under ser det nu ut som på bilden:


[bild]

Och under badrummet så har du då ett träbjälklag med 10cm tjocka bjälkar av oklar höjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.