Hantverkare
Sumpan38: Vi beställde installation av en undercentral till angränsande garage. Kabeldragning från huvudcentral till garaget, och där montering av undercentralen samt ett par vägguttag. Inga överraskningar på vägen. Är det rimligt att lägga drygt en timme på att _beställa_ materialet? Kabel, undercentral med dess delar, samt vägguttag. Obs endast beställa, hämtning sker vid annat tillfälle.
Frazzin: Hej, Jag letar efter tips på hantverkare som är verksamma på Öland och som kan gamla hus. Huset i fråga är ett sekelskiftshus fast utan några orginaldetaljer kvar och fula fönster. Skulle vilja börja med en fasadbyte och byte av fönster men planerar att i ett senare skede byta takstolar till ramverkstolar för att få upp takhöjden på övervåningen. Golvet är även det snett så
hattkatt: Här kommer den väldigt odramatiska upplösningen. Ringde imorse och som ni alla var inne på så var det helt okej med honom att betala 10 dagar efter fakturadatum. Han sa bara "Betala när du kan. Trodde fakturaprogrammet skickade iväg fakturor när de utfärdades men jag kanske bara halvsov när jag ställde ut den och programmet skickade automatiskt iväg den senare" och efter det började
ILoveFunkis: [citat] Hej Birgit! Tack för svaret. Köksluckorna har jag lämnat in en gång, men de var fabrikslackerade sedan tidigare. Garderobsdörrarna har varit målade med lackfärg och moddlare, så jag ville anlita någon för ommålning.
LSchoug: tack alla för svar! Ja då får det bli att spara, vi har precis sålt vårt hus vi bor i idag och går där ifrån med en vinst på 900k som ska användas till insats. tyvärr så är huset där vi letar så sjukligt dyra! ett litet ruckel går för 3.5 så vi blir lite stressade iochmed min arbets situation.
Eagles Nest: Jag har en gammal och lång betongtrappa (ca 75 steg), som leder upp till bostadshuset. Trappan är den enda möjligheten att ta sig upp, så den är oumbärlig. Betongen är kraftigt eroderad och delvis trasig och behöver en ganska omfattande ansiktslyftning. Jag har försökt att hitta hantverkare till denna uppgift, men hittills gått bet. Finns det någon betongallkonstnär i
TomasSchwarz: [citat] Ska ringa elsäkerhetsverket och även fråga dem. Min arbetsgivare gick först med på att skriva avtalet men efter att ha fått förklarat för sig att det kommer innebära massa extra jobb för honom plus krav från hängavtalet som han inte gilla . Vad exakt vet jag inte. Låt oss säga att jag jobbar här i två år och sedan börjar på en firma får jag betalt som en
Blåsalvia19: Vi renoverade badrum för ett tiotal år sen. Erfarenhetsmässigt skulle jag dra öronen åt mig om de kommer direkt samt fixar en faktura direkt. Jag får dåliga vibbar. Vi tog en sån firma och jobbet blev inte bra. Idag finns de inte längre... QUOTE="k0rken, post: 4119486, member: 371364"]Hej, husägare sen 2år tillbaka. Kikat mycket här på forumet men aldrig skrivit en tråd men nu är
fremax: Hej! Japp , utan inbördes rangordning. Byggwalle Mgp bygg Byggare bengt SE Bygg Blejson bygg Med vänlig hälsning, fremax
Altaböke: [citat] Eftersom jag själv har bott länge i USA och haft en aning kontakt med media om reklam och sådant så tror jag att detta har mera att göra med produktion av inslaget och marknadsföring. Det är inte som i Sverige att det görs skillnad mellan editoriellt innehåll och reklam. Det är nog så många med för alla betalar en slant för att vara med, varigenom de får reklam.
hempularen: Det kan ju vara så att de gjort många mindre saker samtidigt, som är svåra att beskriva.
Åsa Lund: Takmontage i Dalby har en släkting till mig använt. Helt ok
Pin: [citat] Precis (y) Och som kund är jag inte arbetsgivare och betalar den anställdes lön. Vi bör dessutom skilja på kostnad och värde (och pris). Om priset är högre än kostnaden går företaget med vinst och vill göra affär med kunden. Om värdet är högre priset vill kunden göra affär. Att bara vältra över en massa kostnader på kunden håller inte om det passerar gränsen för
Pin: Det tar inte många minuter för ett proffs att byta blandare. Restid och servicebil och minimidebiteting kommer vara största posterna. Ska du byta flera blandare samtidigt blir det bättre. Bauhaus mfl har det som en fast pris tjänst och tar då betalt ca 1500 kr efter rot vilket motsvarar ca 4 timmars betalning för något som tar en kvart....
wrobel.se: [citat] Ja, 3-4 minuter, sen hantera 2 separata betalningar, meddela Skattev. att du har fått pengar... Det tar ca 3-4 minuter med vanlig faktura. Hela rot processen tar ca 1 timme.
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag skulle själv få krupp om jag inte hela tiden höll undan skiten medan jag jobbade och det sista man gör för dagen när man lämnar kunden är att man städar undan ordentligt och ställer i ordning maskiner, verktyg etc i en hörna för sig själv... (tar typ 10-15min på sin höjd) Man måste tänka på att när kunden kommer hem är de nyfikna på vad som hänt och ska då kunna
wrobel.se: vad kommer de göra med ikea köket i 8 veckor? Stor Stark för foton :) I 8 veckor man kan limma ihop sågspån, pressa den i en skiva, kapa skivan, laminera, bygga stomme, köpa björkved, hyvla luckor, smida beslag :P Kan du inte tacka de? Stockholm?
wrobel.se: [citat] Nice. :rofl::rofl::rofl::rofl:
wrobel.se: Är det en utrymningsväg? Om den är, måste de bygga om altanen (utrymningsdörr måste öppnas utot)
wrobel.se: Man brukar färdigmåla efter golvslipningen...
FinaSnickarn: Vad använder ni för tält när ni är ute hos kund. Har tittat på följande för att skydda verktygen från regn när man måste såga utomhus. https://www.24mx.se/crosstillbehor/crosstillbehor_c405/depatalt_c410/24mx-easy-up-depatalt-3x3m-med-vaggar-svart_pid-21116-18WW?gclid=EAIaIQobChMIuYqSycrB7gIVjLmyCh0iYQHmEAQYAiABEgK7jfD_BwE&gclsrc=aw.ds
saltet: [citat] Problemet är att företag inte vill jobba med delade ansvar. Du vill hålla ner kostnaderna genom att bara få någon att göra delmängder. Där tror jag du har problemet att ingen vill ta jobbet.
Ramex: [citat] [citat] tack för svaret. Ja, jag visste inte och vet nu för nästa gång. En bekant har varit i samma situation. Företaget begärt pengar för hälften av jobbet som de har utfört. Han slängde deras faktura framför företaget och sakt att vi ses i tingsrätten. Han hörde aldrig mer från dem.
seniorkonsult: [citat] Flera ställen, bla i konsumenverket.Sök även på ”anbudsformulär mall”.
JustDoIt: Bestrid fakturan skriftligen på en gång! Jag är inte säker på vad som gäller juridiskt för minimidebitering men nästan ingen lär ju tycka att detta är ok. Varför inte fyra timmar liksom? Om inte annat för att tydligt visa det för firman också.