V
videopac: [citat] Beror väl helt på vilket land personen kommer från. Men eftersom det rör sig om ett skattebrott så kan det kanske vara "risk" för att det kan påverka negativt, många andra brott har jag fått känslan av inte påverkar mer än på marginalen. Vore väl bra att om man begår brott när man kommit hit så blir det automatiskt avslag. Finns ju ingen anledning att uppmuntra brottsligt
121 svar · 49,4k läst
Hep
Hep: Det blir nog så och då är det nämnda formuläret bra att använda tror jag. Lite enklare att få firman att köpa upplägget om jag använder något med fina loggor nederst och inget jag helt fixat själv. Jag kanske återkommer med tips om formuleringar och innehåll.
4 svar · 2,1k läst
F
FGLIN: [citat] Varför inte 110 mm till räckets underkant om det nu duger mellan spjälorna? Låga räckesunderkanter är ett elände när man ska sopa snö.
83 svar · 82,1k läst
·
D
Denvisahatten: Jag har jobbat som arborist i ett par år nu och har fått upp ögonen för snickeri och tycker det verkar väldigt roligt, bygg som finsnickare. Jag har kollat in en utbildning som jag sökt men den har endast 9 platser och är därför lite svår att komma in på... Borde jag bara fortsätta söka och se om jag tillslut kommer in eller tror ni det finns möjligheter för någon som mig utan
0 svar · 2,7k läst
J
Jontha: Hej, jag skrev ihop en liten dikt, eller vad man ska kalla det, tillägnad alla hantverkare där ute som faktiskt är seriösa och ser sitt jobb som en blåljus-tjänst. Fick inspiration att skriva den här texten när jag lämnade min pojk på dagis och såg ett så fint diktkort stå på ett bord. Inser att den kan komma att tas emot som sarkasm med tanke på det negativa sediment som skapats
0 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Jag betalar i snitt 1000:- per gång (efter RUT) för storstädning i hela huset, tre våningar.(Källare, entrévåning, vindsvåning) Vet ej exakt hur lång tid det tar då dom utför tjänsten under min arbetstid, men gissningsvis 5-6h. Jag bryr mig inte speciellt mycket över tidsåtgången bara det blir bra. Vi har den tjänsten rullandes en gång varje månad. Men då torkar dom av allt,
6 svar · 5,2k läst
henrou
henrou: [citat] Ok, tack för svaret! Jag skulle göra det själv om det inte vore för att den ny altandörren är smalare än den gamla så att ytterväggen också behöver kompletteras en del.
4 svar · 2,8k läst
Silver78
Silver78: De dagar jag är på annan ort får jag traktamente på hela 180 kr per dag om det är övernattning annars 90 kr. 90 kr per måltid. Är det dyrare så får jag stå för den kostnaden själv. Övernattar jag på hotell så ingår frukosten endast om den är en obligatorisk del av priset. Detta upplägg är avdragsgillt och skattefritt som jag förstått det. Det är också en del av lagen som
630 svar · 125,9k läst
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Det fanns inte så mycket regler då... O så var nog inte husen så känsliga för lite vatten...
7 svar · 4,9k läst
C
Cwarren79: Hej! Vi har byggt ut, en villa byggd 1946. Totalentreprenaden har inte blivit godkänd under slutbesiktning. Sedan försvann dem. vi söker en hantverkare/entreprenad som kan lämna offert för att åtgärda ett rad brister, små som stora. Följande discipliner/områden ska man kunna uppskatta i en offert: Rör (säkertvatten) Mark (rätt lutning runt grunden) VVS (golvvärme styr enheten ej
0 svar · 2,5k läst
jonas_da
jonas_da: Hoppas innerligt att du skall hitta kontakter! Stort lycka till!
1 svar · 1,6k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Jag jar lagat sprängarens grävmaskin och gjutarens enorma vibbra, snickarens kapågersåg när de pajjat. Gör annars allt själv och minns inte om jag lånat ut verktyg. Förmodligen har jag det. Hantverare har dock lånat ut verktyg till mig, traktorgrävare kapågersåg, (inte samma som jag nämnde) mätinstrument bilmaskiner. Jag tror att om man kan mycket själv så har man lättare att
24 svar · 12,5k läst
·
C
Cambudgie: Hej byggahusare, I samband med att vi lät byta staket på vårt lägenhetshus så ville vi att dom tvättar upp loftgången när staketet ändå var borta men vi är lite oeniga om vad det borde kosta. Vad tycker ni att är ett rimligt pris för att tvätta loftgången och trappan i ett lägenhetshus i samband med byte utav staket? Med åren så blir det ju skit, mossa och alger och då behövs
0 svar · 1,6k läst
·
P
pennybridge: [citat] Uppskattas verkligen! Tack:)
21 svar · 3,2k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Min pappa jobbade ett tag/nåt år bå byggen som använde asbest. När asbestfarligheten uppmärksammades (60-talet, 70-talet?) så blev han ordentligt undersökt och gick sedan på läksrkontroller i många 10-tals år. Alla värden var dock normala hela tiden. Jag tycker att TS nog ändå, även om det var ganska kort exponeringstid men TS var barn/ungdom och inte fullt utvecklad/vuxen, går
3 svar · 3,0k läst
M
Micke899: [citat] Okej ja de låter rätt sä bra, "sliter i en lch ber en kolla en snabb grej"? XD
28 svar · 11,4k läst
1
16386: I Stockholm verkar priserna för fiskbensparkett i massiv ek ligga på/från 1200 kronor per kvadratmeter - efter ROT men inklusive material. Så det pris du fått verkar ju högt. Och varför ska du köpa ekstavarna själv - det låter inte som något en golvläggningsfirma med erfarenhet skulle föredra?
10 svar · 9,2k läst
L
larsnilsson3: [citat] Tyvärr har jag inte sett detta förrän nu. Jag kommer aldrig att rekommendera detta företag efter att ha haft honom som entreprenör vid bygge av eget hus. Opålitlig och håller inte löften. Istället för att lösa konflikter och göra arbetet rätt så säljer han fakturor för ej avslutade / godkända jobb till finansbolag för att slippa göra rätt för sig. En riktig rufflare!
2 svar · 5,4k läst
T
tomasfr: Funkar inte bara "fogtjocklek" för "bond line thickness" då? Efter lite snabbt googlande används tydligen små glaskulor i lim för att uppnå en minsta bond line thickness. Det kan man sedan googla på för att få fram sammanhang med ordet på svenska. [citat] https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/b40066493/ [citat]
3 svar · 2,0k läst
Jontestark
Jontestark: [citat] haha ja. Inväntar en till som kommer imorgon med offert så det ska bli spännande att jämföra.
6 svar · 1,7k läst
P
Anonymiserad 170696: Finns det någon som har anlitat Foam King Sweden AB för sprutning av polyuretanisolering av vind? Man hävdar att materialet är ångtätt så att ingen diffusionsspärr behövs ej heller luftspalt under råsponten utan man uppnår bästa resultat genom att isolera direkt på råspontens undersida. Nu verkar detta företag inte ha något intresse av nya kunder då de ej svarar när man mailar
0 svar · 2,2k läst
P
Anonymiserad 170696: Finns det någon som har anlitat Thermo Logic AB för sprutning av polyuretanisolering av vind? Man hävdar att materialet är konvektionsfritt vid tjocklek över 50mm så ingen diffusionsspärr behövs ej heller luftspalt under råsponten utan man uppnår bästa resultat genom att isolera direkt på råspontens undersida, då ska daggpunkten tvingas till utsidan av takpappen.
0 svar · 1,7k läst
Woodsman
Woodsman: Någon som skulle kunna anställa 30 årig traditionell lärling ganska omgående eller har insikt huruvida man kan gå tillväga? Ideellt sätt hade det varit en snickare som sysslar med timmerhus, eller någon som sysslar med traditionella stenhus typ som man har i Irland, har bondgård eller bor på landet med knäpptyst plats för inneboende. Vill bort från storstäder, byråkrati och lära
0 svar · 2,2k läst
H
Hobby Bob: Jag väljer att ligga lågt till nuvarande arbete är utfört och ställer då frågan ifall jag kan kontakta UE dvs elfirman direkt. Säger han nej i det läget och vill fortsätta tjäna pengar så tar jag nog kontakt med en annan elfirma. Stort tack för input i frågan!
3 svar · 2,3k läst
L
Lowley: [citat] Ja tur jag inte bor i Stockholm. Fast tar hellre bilkö priset ...än pluskjobb= icke fackmannamässigt gjort. För då håller hantverkaren inte på i tre år med ett arbete som skulle ta fyra dagar. Och inte mycket att komma med ang. Lagar om man inte skrivit in när jobbet ska påbörjas och vara klart och avslutat. Om man är medel inkomstagare.
17 svar · 4,4k läst
L
Lowley: [citat] Ja o ja. Men konstigt att ingen påpekat en felskrivning då. När det gjorts annars!
873 svar · 93,9k läst
·
larsbj
larsbj: [citat] Som privatperson är man rätt skyddad vad gäller arbetsmiljöansvar. Så länge man som beställare inte lägger sig i för mycket. Så i fallet att du beställer tvättning av tak och firman löser resten, så har du inget ansvar. Ett exempel brukar vara en badrumsrenovering. Om man får ett pris/avtal på den som helhet och en firma fixar samordning med övriga (vvs våtrum el mm) Då
1 svar · 1,6k läst
A
aekeberg: [citat] Vi har hus från 1934 med plankväggar och invändigt tretex. I ett rum var det senare draget utanpåliggande el. Tror inte det fanns något infällt alls i det rummet (förutom taket) när jag tänker tillbaks (vilket verkar märkligt då det i övrigt finns minst ett infällt uttag per rum i originaltappning.. :thinking:). Men hur som så spårade jag en kanal med cirkelsåg o
17 svar · 7,0k läst
smh
smh: Jo, det tycker jag också. Jag misstänker att huset är lite av ett fuskbygge - är inställd på att upptäcka fler fel och det bästa vore om jag kunde hitta en hantverkare som både kan bedöma vad som behöver göras och göra det. Men vad letar jag efter då? Är det "byggfirma" jag ska googla på? (Ursäkta puckad fråga.)
6 svar · 2,1k läst
W
WFD: Tja, jag hatade dom hantverkarna som renoverade min hyreslägenhet. Väggarna så uselt spacklade att man nästan blir sjösjuk när man tittar på dom. Golvet lagt åt "fel håll" och den stackaren hävdade att dom sparade 40% material. Väggarna började spricka efter sex månader. De snickerier dom orkade måla målade blev inte snygga. Randig målning i vågräta linjer. Företaget hänvisade
31 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.