Byggahus.se
Renoveringsområde med exponerade tjocka rör, isolering och förberedda installationer för dusch och tvättställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M myrstack skrev:
Jag förutsätter att allt uppreglat man ser är det gamla som skulle bort, likaså att all avloppsdragning är det gamla. Om det mot förmodan är det nya har vi allvarligare problem som vi måste ge andra råd om

utifrån bilden med armeringsjärnet går det fortfarande inte riktigt att få en uppfattning hur bjälklaget är konstruerat. Bakgrunden till min fråga är att försöka lista ut om de gjort något strukturellt dåligt eller om det bara vibrerat till övriga konstruktionen som genererat lite sprickor. Om det man ser i högen med betongbitar är ett armeringsjärn i ett betongbjälklag så ska man i alla fall fundera lite på vad man sysslar med innan man fortsätter
Hej, tänker du att nya rör måste dras? Idag har en rörmokare varit på plats och förberett för dusch och tvättställ, men de ursprungliga tjocka rören ligger kvar.
 
V Villavilse skrev:
[bild]
Hej, tänker du att nya rör måste dras? Idag har en rörmokare varit på plats och förberett för dusch och tvättställ, men de ursprungliga tjocka rören ligger kvar.
om din nuvarande rördragning är den som rörmokaren anser vara klar så finns det en del att anmärka på. Kottlingen (förstärkningar) kring golvbrunnen är tex inte i närheten av något regelverk. Och om nu avloppet i hörnet tillhör en tänkt toalett finns det allvarliga problem där med. Dock får jag inte ihop den vattendragningen till det hörnet om den inte tillfälligt går väldigt högt upp
 
M myrstack skrev:
om din nuvarande rördragning är den som rörmokaren anser vara klar så finns det en del att anmärka på. Kottlingen (förstärkningar) kring golvbrunnen är tex inte i närheten av något regelverk. Och om nu avloppet i hörnet tillhör en tänkt toalett finns det allvarliga problem där med. Dock får jag inte ihop den vattendragningen till det hörnet om den inte tillfälligt går väldigt högt upp
Arbetet med golvbrunnen är bara påbörjat, vi vill även ha den längre in i hörnet, så vi kommer vilja att den flyttas, sen måste det ju vara fler träreglar runt den antar jag.
Det kommer bli en vägghängd toalett i hörnet...
 
Då måste toalettens avlopp göras om och där grenen mot toan utgår från huvudledningen måste det vinkelräta avsticker idag ersättas med ett avstick med tex 45 grader så avloppsvattnet leds åt rätt håll.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Då måste toalettens avlopp göras om och där grenen mot toan utgår från huvudledningen måste det vinkelräta avsticker idag ersättas med ett avstick med tex 45 grader så avloppsvattnet leds åt rätt håll.
Ok tack så jättemycket, finns det någon regel/ dokument jag kan hänvisa till? Är svårt att ifrågasätta deras arbete när jag inte själv är VVS:are, svårt att säga att ”någon på internet” har sagt att de gör fel
 
Branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1 som du hittar på https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/EFA76E2C25072111ECB32315E0CAF00C.pdf

Min kommentar kring toans avlopp kommer från 3.2.4 Spillvattenledningar och avsnittet om riktningndringar och mer specifikt ”Liggande ledning (L) ska anslutas till liggande ledning med grenrör med vinkel α ≤ 45°. Se fig. 3.2.4f.”

notera att nya riktlinjer är på väg ut men än så länge gäller säker vatten 2016. I januari gäller 2021 års upplaga men inget i detta avseende förändras som gör att din installation skulle vara mer okay enligt de kommande reglerna
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1 som du hittar på [länk]



Min kommentar kring toans avlopp kommer från 3.2.4 Spillvattenledningar och avsnittet om riktningndringar och mer specifikt ”Liggande ledning (L) ska anslutas till liggande ledning med grenrör med vinkel α ≤ 45°. Se fig. 3.2.4f.”

notera att nya riktlinjer är på väg ut men än så länge gäller säker vatten 2016. I januari gäller 2021 års upplaga men inget i detta avseende förändras som gör att din installation skulle vara mer okay enligt de kommande reglerna
tack!! Har påpekat detta nu, men nu har de redan täckt för...
 
  • Vägg under renovering med synliga rör och sladdar, delvis täckt av en isoleringsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villavilse skrev:
tack!! Har påpekat detta nu, men nu har de redan täckt för...
Vi ville hellre ha avloppet där pappret ligger...
 
Men ordnade de något innan de täckte för? Avloppet är givetvis svårt att se men runt golvbrunnen brukar man ofta se om det finns tecken på underliggande kottlingar/förstärkningar genom att det är rätt välskruvat. En närbild på brunnen kan hjälpa och har du minsta springa mellan spånskiva och den röda plattan där du kan se rakt ner i isoleringen så är det fel. Du ska se rakt ner men efter 22mm ska du stirra in i en träregel för att detta ska vara enligt reglerna. Om du dessutom belastar brunnen med plattan en aning och den rör sig är även det ett tecken på felinstallation.
Illustration av golvbrunnar med korrekt underliggande förstärkning och anslutning till avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har firman säkervatten certifiering? Inte för att det kanske spelar så stor roll men....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.