Vet att de gjort kontroller även när det fakturerats inget eller lite material, då kunden köpt in prylar själv.

Fairlane Fairlane skrev:
Felen jag anser att du gör är följande:
  • att du verkar anse att man ska ha 30% bruttomarginal på alla delar (det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen?)
  • bruttomarginal brukar man använda när man talar om handelsföretag, tillverkande företag och industriföretag. För konsultföretag och tjänsteföretag är det en mindre intressant siffra
  • kunderna reagerar på höga milkostnader, då är det sällan en bra idé att lägga en hög marginal där

I övrigt så är dina byggarevänner troligen rätt usla på att ha beläggning om de tar ut löner under a-kassa. Eller kanske de tar ut mer i form av utdelning?
Vad gäller skattesatserna som man ska betala innan man har pengarna i handen så gäller det samtliga branscher och egentligen oavsett om man har egen firma eller är anställd.

Så vad säger grundkursen i ekonomi om missnöjda kunder?

OBS! Jag säger inte någonstans att hantverkaren inte ska få tjäna pengar, men jag föredrar att de gör det via sin hantverksskicklighet, inte genom påslag på bilen.
Jag har aldrig påstått att det är samma bruttomarginal på alla produkter som hantverkaren säljer. Jag tog upp ett enda exempel av möjligen tusentals varianter man kan välja bland. Men ingen smart företagare över huvud taget säljer sina produkter till inköpspriset, de lägger på en marginal, som kan variera beroende på vad det är för produkt.

Jag har förutsatt att de flesta som läser dessa inlägg/trådar har vanligt bondförnuft och förstår att marginaler, restider, arbetstider, transportsträckor, materialåtgång m.m. kan variera beroende på alla möjliga faktorer.

Men däremot tar de flesta hantverkare ut sitt överskott från materialet, inte från arvodet för deras tjänster, för där är det svårast att få bra marginaler, kunder protesterar direkt de tycker arvodet är högt, men materialet har de större tolerans för bättre marginaler, det är vad mina bekanta inom hantverksyrkena säger, och det är genomgående för samtliga jag känner. Men marginaler har de på allt de säljer, även om det kan variera.

Bruttomarginal har man visst i alla branscher och för alla produkter, det är en ekonomisk term som beskriver skillnaden mellan produktens pris minus den rörliga kostnaden för inköpskostnaden av respektive produkt. Bruttomarginalen används för att täcka de fasta kostnaderna i företaget, de kostnaderna måste också betalas.

Vissa kunder reagerar på transportkostnader, andra på materialkostnader en tredje på timarvodet, en fjärde på att hantverkarna tar fikapaus, en femte tycker hela jobbet var skitbilligt.

Det finns alla sorter och kombinationer av dem. Men det kan variera hur varje hantverkare hanterar kundernas invändningar mot priset. Varje hantverkare är en människa med olika erfarenheter, skickligheter och misstag.

Det finns inte en storlek som passar alla. Varje enskild hantverkare gör sina egna anpassningar som de behärskar.

Mina byggarkompisar har full beläggning, men de är usla på att ta betalt för vad de tillför kunden för värde. De kan ta mer betalt, men gör det inte, därför få de låga löner.

Jag har inte förespråkat "missnöjda kunder" jag har alltid pratat om vikten av att ha "nöjda kunder" som återkommer och beställer mer av leverantören/hantverkaren. Men det har du valt att inte läsa.

Jag förespråkar att man ska sträva efter att ha en relevant bruttomarginal som är noggrant balanserad utifrån de resurser och risker en produkt "kostar" företaget, men jag förstår mycket väl att varje företag måste anpassa sina marginaler bland annat beroende på konkurrenssituation, eller det värde som företaget tillför kunden, men det är komplex historia som inte ryms inom denna diskussion.

Att leverantören tar betalt för sina produkter så leverantören tjänar pengar är en självklarhet, annars kommer leverantören inte överleva som företag och kunderna kan då inte få service, garantier eller tilläggstjänster från leverantörer de tycker är bra och som passar kundens behov.

Inget företag är det andra likt, ingen kund är den andre lik. De har olika behov och de har olika förmågor de kan bidra med.

Ingen tjänar på en hetsig mobbningskampanj mot någon. Jag vill diskutera sakfrågor, inte delta i någon hetskampanj eller mobbnings mobb åt något håll. Jag vill diskutera SAKFRÅGOR.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kulle och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
L lordi skrev:
Vet att de gjort kontroller även när det fakturerats inget eller lite material, då kunden köpt in prylar själv.
Ok... väldigt ofta jag fakturerar material och arbete separat men faktiskt aldrig fått någon förfrågan på det... ännu ;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... väldigt ofta jag fakturerar material och arbete separat men faktiskt aldrig fått någon förfrågan på det... ännu ;)
Det var kunden som fick skicka kvittokopior på materialet. Antar att de misstänker fusk när det t ex står ”komplettering av badrum 8 tim a X kr” och inget material.
Man kanske bör skriva ”montage av av kund tillhandahållet material” eller liknande.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Jag har aldrig påstått att det är samma bruttomarginal på alla produkter som hantverkaren säljer. Jag tog upp ett enda exempel av möjligen tusentals varianter man kan välja bland. Men ingen smart företagare över huvud taget säljer sina produkter till inköpspriset, de lägger på en marginal, som kan variera beroende på vad det är för produkt.
Bra det, då är vi överens om att man inte måste ha en bruttomarginal på 30% på bilen(ett påslag på ~43%- Läser man ditt inlägg #115 kan man annars tro att det är så.
så ska ju hantverksföretaget ha bruttomarginal
Så dela med 0,7 sen ska det adderas moms, då blir det för en konsument ett pris på 50 / 0,7 * 1,25 => 89,29 kr per mil inklusive moms. Så avrundat uppåt bör man debitera ca 90 kr per mil inkl moms för en sån bil, och det är ingen "märkvärdig" debitering utan helt normal.
Jag påstår att det är en märkvärdig debitering och inte normalt.
Men däremot tar de flesta hantverkare ut sitt överskott från materialet, inte från arvodet för deras tjänster, för där är det svårast att få bra marginaler, kunder protesterar direkt de tycker arvodet är högt, men materialet har de större tolerans för bättre marginaler, det är vad mina bekanta inom hantverksyrkena säger, och det är genomgående för samtliga jag känner. Men marginaler har de på allt de säljer, även om det kan variera.
Jag skulle nog säga att toleransen är högre för ett högre timarvode sett på alla trådar vi ser på forumet och vad folk skriver. Här reagerar man på att bilen kostar 65:-/mil (vilket är ett belopp jag kan acceptera) och så tycker du att det borde vara 90:-/mil. Vi ser att folk reagerar på att betala hiskeliga summor på en servicebil. Vi ser att folk reagerar på att vissa använder sig av Ahsells prislistor och ger 20% rabatt på dessa. Vi ser att folk säger att de accepterar ett påslag på 10-25% (inte 42%, inte 300%) och vi ser att folk skriver att de föredrar en högre timpeng och ett lägre materialpåslag. Så någonstans går man i otakt.
Mina byggarkompisar har full beläggning, men de är usla på att ta betalt för vad de tillför kunden för värde. De kan ta mer betalt, men gör det inte, därför få de låga löner.
Har de full beläggning och kanske har ett visst påslag på materialet och samtidigt får en lön under a-kassa i tider som är bra för hantverkare så bör de avveckla sina bolag snarast och ta en anställning. Antingen så tar de får låg timpeng (400 kr/timme räcker för att slå a-kassan, lätt) eller så räknar de fel på fastprisuppdrag eller jobbar ineffektivt och får bjuda på timmar. Något galet är det iallafall om man har full beläggning och inte kan plocka ut en lön högre än a-kassa.

https://www.hantverkarlöner.se/ ger följande löner:
Elektriker: privat 32800 kr/mån, offentligt 32300 kr/mån (genomsnitt)
Snickare: 32000 kr/månad (median)
Målare: 32000kr/mån (genomsnitt)
VVS-installatör: privat 33200 kr/mån, offentligt: 31000 kr/mån (genomsnitt)

Jämförelse med A-kassa: Max 26400 kr/mån (efter en kraftig höjning pga Coronapandemin, gäller 100 dagar), därefter sänks den till 22000 kr/mån

Jag har inte förespråkat "missnöjda kunder" jag har alltid pratat om vikten av att ha "nöjda kunder" som återkommer och beställer mer av leverantören/hantverkaren. Men det har du valt att inte läsa.
Nja, i vilket inlägg har du skrivit det i den här tråden? Jag har läst igenom alla och inte hittat något, men jag kanske missat något? Poängen är att lägger man sig på 90 kr/mil för bilen så får man vara riktigt duktig i övrigt för att få nöjda kunder då den delen kommer reta väldigt många, alldeles oavsett om den är rimlig eller inte. Risken är att man får seminöjda kunder "Jo, de gjorde ett bra jobb, men fasen vad de överfaktuerade för bilen".

Ingen tjänar på en hetsig mobbningskampanj mot någon. Jag vill diskutera sakfrågor, inte delta i någon hetskampanj eller mobbnings mobb åt något håll. Jag vill diskutera SAKFRÅGOR.
Jag håller med dig och om du anser att jag bedrivit någon hetskampanj mot någon eller mobbat någon (dig?) så ber jag om ursäkt. Det har aldrig varit min mening. Jag skulle gärna vilja veta vad jag gjort för fel så jag kan skriva annorlunda i framtiden.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du får väl dra moms på kostnaderna också, så 15 kr/mil ex moms låter högt?
förklara gärna vad du menar med ”dra moms”. För jag förstår inte, likväl som jag inte förstår hur bilsäljare, ska sälja nån supersportbil och skriver i annonsen (avdragbar moms) för jag kan inte begripa hur man förklarar för skattemyndigheten att en supersportbil är nödvändig för verksamheten...

X Xaktly skrev:
förklara gärna vad du menar med ”dra moms”. För jag förstår inte, likväl som jag inte förstår hur bilsäljare, ska sälja nån supersportbil och skriver i annonsen (avdragbar moms) för jag kan inte begripa hur man förklarar för skattemyndigheten att en supersportbil är nödvändig för verksamheten...
Kolla på Daily Driven Exotics på Youtube så ser du hur man kan använda superbilar i verksamheten. Har dock inget med hantverkarbilar som detta handlar om att göra :)

Fairlane Fairlane skrev:
Bra det, då är vi överens om att man inte måste ha en bruttomarginal på 30% på bilen(ett påslag på ~43%- Läser man ditt inlägg #115 kan man annars tro att det är så.
Jag har som sagt aldrig påstått att alla företag "MÅSTE" ha exakt samma bruttomarginal, 30% var ett exempel. Jag kunde valt 10% eller 50% som exempel också, men det var inte marginalens "nivå" i sig jag ville illistrera utan att det behöver finnas en viss marginal så företaget kan göra ett överskott för att överleva på sikt.

Det finns ju många oseriösa företag som drivs av oseriösa personer som skiter i att lägga på en vettig marginal, men sen skiter de i att betala lön, arbetsgivaravgifter, pension eller skatt över huvud taget. det finns även de som skiter i att betala sina materialleverantörer, eller underentreprenörer. Så visst finns det oseriösa aktörer på marknaden. Inget snack om det.

Jag gillar däremot seriösa företag som gör vinst och finns kvar på marknaden under många år, kanske generationer. (oj då, nu slank det in lite känslor igen.... :-))

Fairlane Fairlane skrev:
Jag påstår att det är en märkvärdig debitering och inte normalt.
Jag försöker undvika känslor och åsikter (även om det kan slinka igenom ibland) utan försöker hålla mig till att diskutera fakta.

Jag menar då att varje företag behöver ha tillräckliga marginaler för att överleva på sikt och då kan man inte sälja till "självkostnad". Sen kan varje leverantör ha olika stora marginaler generellt och på specifika produkter(en "produkt" kan då vara en "vara" eller en "tjänst") också.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog säga att toleransen är högre för ett högre timarvode sett på alla trådar vi ser på forumet och vad folk skriver. Här reagerar man på att bilen kostar 65:-/mil (vilket är ett belopp jag kan acceptera) och så tycker du att det borde vara 90:-/mil. Vi ser att folk reagerar på att betala hiskeliga summor på en servicebil. Vi ser att folk reagerar på att vissa använder sig av Ahsells prislistor och ger 20% rabatt på dessa. Vi ser att folk säger att de accepterar ett påslag på 10-25% (inte 42%, inte 300%) och vi ser att folk skriver att de föredrar en högre timpeng och ett lägre materialpåslag. Så någonstans går man i otakt.
Jag redovisar bara mina erfarenheter. Jag påstår inte att det gäller "alla"....

Fairlane Fairlane skrev:
Har de full beläggning och kanske har ett visst påslag på materialet och samtidigt får en lön under a-kassa i tider som är bra för hantverkare så bör de avveckla sina bolag snarast och ta en anställning. Antingen så tar de får låg timpeng (400 kr/timme räcker för att slå a-kassan, lätt) eller så räknar de fel på fastprisuppdrag eller jobbar ineffektivt och får bjuda på timmar. Något galet är det iallafall om man har full beläggning och inte kan plocka ut en lön högre än a-kassa.
Timpengen brukar ligga en bit under 400 kr/tim. Men det finns fasta kostnader som inte täcks av arvodet.

Fairlane Fairlane skrev:
[länk] ger följande löner:
Elektriker: privat 32800 kr/mån, offentligt 32300 kr/mån (genomsnitt)
Snickare: 32000 kr/månad (median)
Målare: 32000kr/mån (genomsnitt)
VVS-installatör: privat 33200 kr/mån, offentligt: 31000 kr/mån (genomsnitt)

Jämförelse med A-kassa: Max 26400 kr/mån (efter en kraftig höjning pga Coronapandemin, gäller 100 dagar), därefter sänks den till 22000 kr/mån
Jag har en bekant byggare (ca 35 år och jobbat som byggare hela livet) som har en bruttolön motsvarande ca 25000 kr per månad (dvs ca 18000 efter skatt). Han har nära nog full beläggning hela tiden.

Fairlane Fairlane skrev:
Nja, i vilket inlägg har du skrivit det i den här tråden? Jag har läst igenom alla och inte hittat något, men jag kanske missat något? Poängen är att lägger man sig på 90 kr/mil för bilen så får man vara riktigt duktig i övrigt för att få nöjda kunder då den delen kommer reta väldigt många, alldeles oavsett om den är rimlig eller inte. Risken är att man får seminöjda kunder "Jo, de gjorde ett bra jobb, men fasen vad de överfaktuerade för bilen".
Den här tråden är inte den enda jag skrivit inlägg i. Jag deltar i många forum på internet, jag skriver mycket ofta om vikten av att leverera kvalitet och att skaffa sig långsiktigt nöjda kunder, Den billigast emarknadsföring man kan skaffa sig som leverantör (i alla branscher) är att ha så nöjda kunder att de frivilligt blir leverantörens "ambassadörer" som gladeligen berättar hur nöjda de är med sin leverantör (oavsett om det gäller hantverkare eller andra leverantörer).

Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med dig och om du anser att jag bedrivit någon hetskampanj mot någon eller mobbat någon (dig?) så ber jag om ursäkt. Det har aldrig varit min mening. Jag skulle gärna vilja veta vad jag gjort för fel så jag kan skriva annorlunda i framtiden.
Jag har inte heller "anklagat" just dig för att bedriva hetskampanjer mot mig. Däremot finns det andra som bedrivit hetskampanjer mot hantverkare som yrkesgrupp. Finns till och med de som "hänger ut" enskilda personer eller företag.

Så fort jag personligen skriver något sakligt om hur marknaden fungerar för företagare eller hantverkare i synnerhet så blir jag omedelbart påhoppad om att jag är oseriös eller att jag är en "hantverkskramare" (min omskrivning). Som propagerar för att leverantörerna ska skaffa sig "missnöjda kunder" (ursäkta men där citerade jag en av dina formuleringar, men jag har läst mycket värre än den).

Jag ursäktar inte "dåligt beteende" av någon part, jag försöker bara hålla diskussionen på en saklig nivå, där vi som vuxna människor ska kunna diskutera "sakfrågor" på ett "sakligt och faktabaserat sätt".

• Gilla
kest
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Fairlane
Conny känner sig nog upprörd över följande inlägg från mig:
[länk]
Nej, det inlägger gjorde mig varken upprörd eller att jag känt mig mobbad. Jag svarade också så sakligt jag kunde på dina konkreta frågor.

Jag har sett betydligt värre saker... Du framförde som jag tycker "legitima" frågor, så därför gjorde jag så gott jag kunde för att besvara dem på ett sakligt sätt.

Nej, det inlägger gjorde mig varken upprörd eller att jag känt mig mobbad. Jag svarade också så sakligt jag kunde på dina konkreta frågor.

Jag har sett betydligt värre saker... Du framförde som jag tycker "legitima" frågor, så därför gjorde jag så gott jag kunde för att besvara dem på ett sakligt sätt.
Ah, du har dessvärre misslyckats i din formattering, så dina svar ligger inom citatrutorna.

Ah, du har dessvärre misslyckats i din formattering, så dina svar ligger inom citatrutorna.
Klantigt av mig...

Men menar du inlägg #173? det ser bra ut för mig!

Otydligt av mig.
Menar detta inlägg i andra tråden:
[länk]
Ok, det var klantigt formaterat av mig! Får skärpa till mig lite... ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.