40 724 läst ·
78 svar
41k läst
78 svar
Vill inte göra ROT avdrag
Fel, går inte längre.Helena Lillarve skrev:
Det här låter ju så off.... skriftlig offert på svart arbete?? Under förutsättning att du har betalat skatt i förhållande till ROT-avdraget så är det inga problem att yrka det själv i deklarationen, med fakturan från hantverkaren som underlag om det blir en granskning. Dock är ju förutsättningen att hantverkaren har F-skatt och att inte ni har kommit överens om ett svartjobb. Det är ju liksom lite av vitsen med ROT-avdrag. Alla seriösa hantverkare erbjuder att söka rotavdrag vilket innebär atg du som kund/skattebetalare slipper att ligga ute med skatten och får den reglerad direkt vid betalning av fakturan. (Jmf jämkning av räntekostnader som var vanligt förr då räntan var största delen av boendekostnaden). Dock med förbehållet att kunna kräva kunden på mellanskillnaden om inte rotavdraget går igenom ( i allmänhet beroende på att utrymmet för avdrag för kunden redan är utnyttjat.
Det står klart och tydligt att du INTE söker själv utan att utföraren gör det. Tom en anställd på Skatteverket har dementerat dina uppgifter i den här tråden. Vänligen plocka fram kälfakta!Helena Lillarve skrev:
Så kan man absolut inte göra eftersom det är hantverkaren som ansöker om rot åt kunden.H hempularen skrev:Det fungerade så under första året med ROT. Idag måste hantverkaren interagera med skatteverket.
Jag skulle nog hävda att formuleringen om "inte inkluderat ROT" avdrag, skall tolkas som att firman skall göra ROT avdrag.
Dra av ROT från fakturan innan du betalar, och så får det bli upp till hantverkaren att lösa det. Troligen är det en kolsvart firma, din faktura går troligen inte in i någon bokföring överhuvudtaget.
Väljer de att stämma dig för att få in det avdragna, så får du väl i värsta fall betala, men jag tvivlar på att en sådan firma vill ha med rättsväsendet att göra.
Det är en annan sak om det tydligt deklarerar att de inte gör ROT arbeten. Då får man acceptera det eller välja en annan firma.
Sedan som det påpekats här, en firma som vill ha svart betalning idag, bör man välja bort.
Jag är hemskt ledsen att jag lämnade fel info och ber om ursäkt för det. Fler ROT-avdrag har vi gjort på det här viset, men det var uppenbarligen i början när ROT-avdraget kom. FörlåtVavacon skrev:
Reglerna har säkert utvecklats en hel del genom åren. Som det är nu har skatteverket en möjlighet att ha lite mer koll på företagen genom uppgifterna man måste lämna vid varje ROT- ansökan.
All arbetstid är heller inte rot-berättigad vilket är helt omöjligt för kund att veta.
Jag tycker det är bra att man inte kan söka rot själv. Det sätter lite press på firmorna att göra rätt på många plan.
All arbetstid är heller inte rot-berättigad vilket är helt omöjligt för kund att veta.
Jag tycker det är bra att man inte kan söka rot själv. Det sätter lite press på firmorna att göra rätt på många plan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden