bonnier
bonnier: Vi köpte en tomt som hade styckats av för drygt 15 år sedan, grannen och vi satte gemensamt upp en thuja-häck mellan oss. 2007 flyttade vi därifrån, grannen året efteråt, då var den hög och fin. Häromdagen åkte jag förbi, häcken hade nu växt högre än husen. Det såg helt tokigt ut och båda dagens ägare måste lida av att ingen tagit ansvar och stoppat när den började ränna
9 svar · 14,1k läst
mg765
mg765: Bild 4 är brunört. Bil 3+5 är jag osäker, men den är väldigt lik jordrevan, åtminstone de runda bladen. Det ser ut att vara spår av någonting annat där också med lite mer avlånga och uppåtstående blad som jag inte känner igen. Strollern ska fungera mot båda men jag har inte haft någon vidare utdelning tyvärr. Jag har gått över till punktbehandling med importerade ogräsmedel
6 svar · 6,2k läst
M
Matstj: Ok, den är en sälg, då vet jag det. Tack för alla tips.
11 svar · 7,1k läst
·
yonna
yonna: Klippning av thuja smaragd är betydligt lättare än brabanten. Jag vet av erfarenhet - i min förra trädgård hade jag brabant som krävde 2 klippning/säsong med stora lass att frakta till tippen. Smaragden behöver bara putsas och är dessutom vackert grön även på vintern.
10 svar · 9,1k läst
R
Roland112: Du kan ju bara säga till grannen att de är ok att ta ner dem men att du inte vet hur man gör och att grannen gärna isåfall får ta dit yrkesfolk som tar ner dem på hans bekostnad. Kostnaden ska ju inte falla på dig eftersom du inte är i behov av att ta ner tallarna. Att han får morgonsol ökar ju avsevärt värdet på hans fastighet så på det viset blir det en billig värdeökning för
16 svar · 3,6k läst
harry73
harry73: [citat] Du kan också borra hål i stubben för att påskynda nedbrytningen
13 svar · 2,7k läst
Kalle B
Kalle B: Men häftiga är dom, stora frodiga löv med exotiskt utseende. Man kan behandla med roundup i flera omgångar men man får vakta i flera år för plötsligt kommer det upp nya skott igen när man trodde den var död
3 svar · 2,2k läst
Oldboy
Oldboy: Jag gödslar inte direkt våra heller, annat än ngn liter aska var el vartannat år. Å andra sidan behövs det inte heller eftersom vi har en näringsrik fukthållande lerjord. God skörd i år också, trots att de inte är beskurna på 5-10 år nu... Om det som blommar pollineras och blir bär, men det är generellt lite blommor, så skulle det ju kunna vara som Räknenisse ovan skrev: för
12 svar · 14,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Såvitt jag vet så är inte måbärshäckar lämpliga/rekommenderade om man vill ha en högre häck. Funkar bra upp till en meter el drygt det. De kan bli upp till ett par meter, men eftersom det inte är rekommenderat med måbär om man vill ha såpass höga häckar så är det sannolikt för att det är svårt att få snygga höga häckar. Förmodligen av de skäl som nämns ovan.
2 svar · 2,8k läst
A
Avemo: Där jag bor finns det gränsmarkeringar som stämmer med staketen som är synliga på hitta.se. Därför går det ganska bra att se att gränsen enligt hitta.se ligger 5-6 m fel. Med eller utan gränsutsättning borde det inte vara fel att prata med grannen. Om du är osäker på var gränsen går så kan grannen också vara det.
6 svar · 7,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Har också en äkta kastanj, i zon 3, som är 15-20 år gammal, ca 7 m hög med ögonmått. Är fin, och blir översållad i juli med vita "blomstänglar" som humlor och bin älskar. Doftar typ honungssött. Ställer man sig under det låter det som man står inne i en bikupa. Det blir kastanjer, men små. Tveksamt om de är värda besväret att försöka preparera och äta, men det beror kanske
5 svar · 3,7k läst
·
pacman42
pacman42: Myror? Jag fick knappt några körsbär ifjol. Myror hade lagt upp en stig upp i trädet och odlade bladlöss i det, detta fick nog trädet att bli sämre på att ge frukt. Myrorna åt också upp de få bär som började bildas, så de ramlade av innan de mognat. Även getingar (finns ju dock nästan inga i år) brukar vara duktiga på att äta körsbär redan innan de mognat. I år satte jag upp
4 svar · 5,1k läst
L
Linderödsåsen: Vi har en thujahäck som granne (mot jordbruksfastighet). Vid inflyttande var den ca +8 meter hög och tog bort en hel massa damm och vind men också ljus. Jordbruket tog ner den ca 2 meter för en 4 år sedan och efter 2 år såg man inte dessa hemska avkapade stammar längre, nya friska toppar hade bildats. Nu har de kapat så att häcken är kanske 3+ meter hög, det ser f..j.... ut men om
3 svar · 2,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Samma sak här i nacka, var värre ifjol. Någon typ av insekt som är i farten. Skadar inte träden skrev dom i tidningen ifjol.
1 svar · 1,0k läst
·
svartöra
svartöra: Jag har provat för någon månad sedan - ingen effekt vad jag kan se. Däremot har normal spridning med spridarvagn gett mycket bra effekt på jordreva. Här är en bild där man ser var jag missade med vagnen: [bild]
1 svar · 14,9k läst
·
J
jochen84: Nån som vet vad denna växt heter? Den står hos grannen (har tyvärr ej möjlighet att fråga henne), och fram tills jag bestämde mig för att ta en bild idag var den full med vita blommor. Bara för att ja bestämde mig för att fråga här lyckades den tappa alla! :) Satt 2 blommor kvar ifall det räcker för att nån ska se vad det är. [bild] [bild]
0 svar · 2,9k läst
·
Kalle B
Kalle B: Svårt att se på bilden men det skulle kunna vara någon av arterna i släktet "pandemis". En lösning till nästa år kan vara att sätta upp en fågelholk nära trädet, de där insekterna ser ut som något som småfåglarna skulle uppskatta.
1 svar · 9,2k läst
·
Kalle B
Kalle B: Helt klart ett valnötsträd, inte ofta man hittar förvildade sådana i Sverige. Det är stort nog för att bära nötter men denna kalla sommar är det tveksamt om de hinner mogna. Ful skada på stammen men det är bara att vänta och se hur det utvecklar sig. Trädet kan säkert läka det på några års sikt.
4 svar · 4,2k läst
·
L
Lutte: Bdx ockrarna skulle ha 4400kr för ett lass dvs 13T, monopol suger
12 svar · 39,0k läst
Gruvanna
Gruvanna: Nej inga nya träd. Tänkte plantera syrenhäck och göra staket där de stod. Frugan ska plantera andra träd på tomten. Tror det blir äppelträd. Hela tomten var igenväxt med träd och sly för några år sedan. Har tagit ner många granar och rensat området rätt rejält. Helt annat nu. Ljuset kommer in och mindre fukt.
24 svar · 13,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.