holmberg87
holmberg87: Hej! Jag har en del sly ikring tomten som har vuxit yvigt och dessutom blivit väldigt långa stammar utan grenar och löv. Jag måste röja för att få in sol men samtidigt vill jag ha kvar träd och buskage fast på lägre höjd med mera löv och grenar. Det jag då undrar är när jag ska röja det här utan att träden riskerar att dö eller blöda sönder. Det är mest lövträd, björk och
0 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har flera oxelträd på vår tomt, både stora och små. Tycker att TS träd har för mycket grenar och växer inte riktigt som våra träd gör. En av de äldsta oxlarna vi har är ganska stympad. En av tre tjocka grenar har förmultnat och har sågats ned. Det som finns kvar av trädet ser nästan skulpturalt ut. Vågar inte säga säkert men tror inte att TS träd är en oxel. Om det är
12 svar · 2,6k läst
·
AXS
AXS: Här kan du få väldigt bra hjälp: http://www.hagens.se/ Visst, det ligger lite långt bort, men trädet står nog för större kostnad än frakten i vilket fall.
8 svar · 1,8k läst
T
thella82: Åh, det här är ju så drygt. 17 grams duk blir nog för tunn, skulle behöva 30-35 men då finns det inte 3 meter breda. Min häck är ungefär 1,20 hög så det räcker inte med 2 meter i bredd.
6 svar · 12,5k läst
M
MagHam: Som Anna_H också skrev innan i tråden: Det där har jag själv sett på björkar som träffats av blixten.
18 svar · 9,5k läst
·
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Tack för bra svar
6 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Du förlorar bara en halv säsong - sätt nya, krukade, nu till våren. Optimalt är höstplantering men jag skulle ändå satsa på nya så snart som möjligt och inte ens försöka rädda de gamla, som antagligen är körda.
9 svar · 2,1k läst
·
elpaco
elpaco: Varför inte åka till ett vanligt uthyrningsställe, typ Cramo, och hyra en stor flistugg själv? Borde ju vara ett relativt snabbt jobb.
22 svar · 14,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det blev den med mothåll. http://www.grunda.se/products/wc656468/stangsax-mothall-multistar-rc-m-wolf-garten Fungerar ganska bra, men med tjockare grenar glider grenen lätt ur saxen. Om den släta ytan varit lätt sågtandad skulle den fungerat ännu bättre. Staffan
4 svar · 6,1k läst
elpaco
elpaco: [citat] Nu är vi ju olika, men om det är vackra gamla ekar som i övrigt passar in bra, så skulle jag kunna tänka mig 50 000 styck ..
34 svar · 7,7k läst
H
HeloBE: Vi är nyinflyttade i en villa i en Stockholmsförort. I somras planerade jag tre stycket olika vinrankor i bredvid en spalje som står mellan uteplatsen och gräsmattan. Nu gissar jag att det är dags att beskära, så jag googlade och fann en beskrivning på odla.nu "Ska den spalters...". Så då undrar jag hur man avgör om den ska spaljeras och om inte, vilka andra alternativ finns det. Vilka
0 svar · 2,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det som kan frysa eller ruttna är rötterna. Rötterna är den minst vinterhärdiga delen av vedartade växter inklusive rododendron. Rododendron har dessutom rötter som vill stå väldränerat. Så säkrast vinterförvaring sker om krukan tas av och rotklumpen ställs i genomsläpplig och väldränerad jord (t ex sandjord). Har man lera så kan man ställa klumpen på marken och fylla upp med
5 svar · 15,0k läst
yonna
yonna: Thuja bör klippas när den tänder igen - maj? Du har inte nämnt var i landet du bor. De flesta häckar kan klippas nu men inte thuja. Just thujan är känslig och tänder inte på gammal ved så du bör inte hoppa över klippningen igen.
5 svar · 6,7k läst
yonna
yonna: Kan vara vettigt att sätta nät vid rot/stam om ni har harar o kaniner i området. Det är bara när trädet är ungt som det kan behöva skyddas.
3 svar · 3,5k läst
S
Sanjoh: Hej, kommunen har ansvaret. Men, du borde ju ha rätt att ta bort de delar av trädet som är över din tomt, vilket även borde räcka för att kortsiktigt minska risken att de faller. Långsiktigt blir väl risken större dock. Jag hade nog polisanmält kommun för att sätta lite press på dom, om det hade varit mina barn som varit i närheten. Ett träd har ju faktiskt fallit, vilket gör det
11 svar · 4,4k läst
arneri68
arneri68: [citat] Det ser ut att vara grenkragar som växer över snittytorna. Bara för att det gick att såga nära stammen i det här fallet behöver det inte vara så i andra fall.
6 svar · 5,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Aha, trodde det kanske kunde vara rapsbaggar om lådan var gul... Tyvärr ingen annan gissning :-(
3 svar · 4,1k läst
Strip
Strip: Hmmm... om man googlar Nigra Magnolia så har de onekligen väldigt mycket mer blad tillsammans med blomningen än Susan. Jag får väl vänta till våren o släpa mig dit med en kamera :)
7 svar · 6,7k läst
·
arneri68
arneri68: På Odla.nu brukar de ha koll på sådant. Trädet verkar ha mycket mossa och lav, men det behöver inte påverka trädet negativt. Det finns en hel del ohyra som kan angripa trädet och frukten. Vårat päronträd har råkat ut för pärongallmygga vilken inte är helt enkel att bli av med.
2 svar · 5,4k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: När jag var på Plantagen sist hade de väldigt mycket fejkväxter. Ikea har också. Frågorna om spots lämnar jag till någon annan.
1 svar · 2,3k läst
Moving
Moving: Lutar åt samma, speciellt på puts, men det är snyggt. Man får ha spalje.
2 svar · 1,9k läst
·
elpaco
elpaco: Riva upp en avenbokhäck .. You crrrrazy .. ! :) den har ju de vackraste bladen som finns .
11 svar · 9,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.