Häckar, Buskar & Träd
Claes Sörmland: Det måste vara en uråldrig flaska - godkännandet upphörde 1990: http://webapps.kemi.se/BkmRegistret/Kemi.Spider.Web.External/Produkt/Details?produktId=4403&produktVersionId=4404 Produkten innehåller två standardherbicider för bredbladiga växter i jordbruket som aktiva komponenter. Du kan läsa om dem här: https://en.wikipedia.org/wiki/2,4-Dichlorophenoxyacetic_acid
Buford: Jag fick hjälp av en riktigt duktig kille, som hade försäkringar och allt. Fällde 27 stora träd, mestadels granar som hamnade precis där de skulle. Gick på 5000kr totalt.
vectrex: Det är olika i olika kommuner. Här tar de emot olika sorters massor, inga problem! Du kan inte använda det själv för att fylla ut med, är ju allra enklast, blir snabbt väldigt stora mängder!
dennisson: Jag tackar er för alla svar. Idag åker klippare och trimmer fram. Trevlig sommar :-)
Anna_H: Det där är ju någon sorts insekt, troligen larver, som äter på det.
hevi: [citat] Ureakväve är ett ganska dåligt val för svenska förhållanden då det krävs en varmare jord än vad som normalt finns i Sverige, för att nedbrytningen till användbara kväveföreningar skall kunna ske innan urean helt lakats ur. Det gör väldigt lite för gräsmattan, men desto mer för övergödningen i våra sjöar...
Atom: Om man inte vill gräva själv... Är det sten, är det ok. Annars upp till dig. En sak kan jag rekommendera. Att gräva ner en bevattningsslang och köra med en dator. Guld värt.
pelleprognos: Om det nu inte går att klippa och även få blom på dom så är blomningen inte det viktigaste för mig. Blomningen pågår för det mesta 2-3 veckor och är sedan över, däremot är det ju själva busken som jag ser resten av tiden och då är storleken/formen kanske viktigare för mig. Att påta i trädgården har jag inget emot, utan kan tycka att det är ganska behagligt att ansa mina
Kingcool: Hej! Nu har thujorna stått nästan 10 månader, och ingen har direkt dött.. Dock så har några av dom fått enstaka kvistar som dött, är det något att oroa sig för? Några har även blivit brunprickiga längst ute på barren eller hur man säger. Är dessa på väg att dö? Något man kan göra åt det?
Klicka: Får se vad man orkar göra. Har kollat på nätet hur de gräver ett grunt dike och lägger i sement och lägger på gatsten och sen fogar mellan stenarna. Får se om man någon gång skulle orka göra det.
jochen84: Sådde gräs (nysådd på matjord) dagen innan midsommar, följt vädret NOGA innan och det skulle regna lite smått..perfekt tänkte jag. Blev inte så, tror aldrig de kommit så mycket regn på så kort tid, blev sjöar o floder över hela tomten. Resultatet blev högar med frön där pölarna hamnat samt att vågar nog gissa på att minst 50% har regnat av tomten. I denna tråd kan man se
Kalle B: [citat] Nja, man kan inte ha krukorna inne på vintern, plantorna måste få vintervila, de måste ha kyla. Optimalt är 0-5 plussgrader, är det frost kan rotsystemet frysa sönder eftersom kylan kommer åt mycket bättre från alla håll runt en kruka. Jag har själv mina krukor i tvättstugan där jag nätt och jämnt håller frostfritt, det funkar ganska bra. Man måste se till att hålla
ÖdmarkWikman: [citat] Hmm, jag är ju så rädd för att den ska dö. Särskilt som jag inte har jättegröna fingrar än. På en del ställen finns inte alls nå skott, har dock inte synat häcken ordentligt än, men törs jag kapa den även där? Eller är risken stor att den då dör? Vad är bästa sätt att få den tät om jag inte kapar? Ska jag plantera nya skott så den tätnar och sen kapa nästa år?
anders07: Jo, någon form av havtorn tror jag. Frågan är bara vilken. Den är väldigt tät och bladen ca. 35-45 mm långa.
Oldboy: Förmodligen är det fågelbär, dvs artmodern till alla sötkörsbär. Det är vildväxande träd som finns i södra halvan av Sverige. Vi har sådana här. Små mörka brunrödsvarta bär med mycket kärna, men söta och goda. Jag har också grävt upp och flyttat några sådana. Har gått hur bra som helst.
Oldboy: Klipp ner så att den bara har ett par blad kvar på varje gren. Då har du minskat bladmassan (=vattenbehov) rejält, men busken/trädet bör ha goda förutsättningar att återfå sin form med tiden.
mekar-anders: Tack för era svar! Precis som jag tror att det är pga den kalla våren. Men konstigt nog är mina andra äppelträd fulla med blad. Å andra sidan, bara de senaste dagarna nu när värmen kommit kommer det mer och mer blad på det lite kala trädet.