Moving
Moving: [citat] Men lär inte vara kvar om Hagtorn dör.
46 svar · 15,8k läst
·
holmberg87
holmberg87: Jag rekommenderar att åka till en lokal trädgårdsbutik/plantskola. Dom har ofta riktigt bra kvalitét om det är en bra butik. Och nu är det dessutom halva priset hos många. Om man beställer på nätet kan du heller inte välja ditt träd, i butiken kan du kolla på trädet och välja ett fint exemplar:)
5 svar · 6,4k läst
Anna_H
Anna_H: Odla.nu är ett bra forum för så avancerade trädgårdsfrågor.
2 svar · 2,4k läst
A
AronD: Bra tips. Hade hoppats att det fanns någon mer pernanent lösning men det verkar det alltså inte göra. Får väl ta ett snack med grannen om det.
6 svar · 2,1k läst
·
svartöra
svartöra: Är det något som har ändrats i omgivningen eller på tomten under senare år? Trädet kan ju inte alltid ha haft det svårt, då skulle de vara döda nu.
20 svar · 26,1k läst
·
Kalle B
Kalle B: Håller med "öringen", det ser ut som skorv.
5 svar · 12,6k läst
·
B
bakterie: Tack för feedback! Det lutar nog åt att vi sätter den lite mer än 50cm in på vår tomt eftersom det som kommer klättra i spaljén äter lite av utrymmet. Vi försöker sätta den så man har 1m efter att växterna har vuxit upp.
3 svar · 3,3k läst
M
MagHam: Det går knappast att döda en syrenhäck. Själv har jag, med gott resultat, kapat hela häcken nästan ner till marknivå på vårvintern och sedan gödslat när växtsäsongen börjat. Enda nackdelen är såklart att de gamla stammarna med blommor försvinner så du får inga blommor alls på några år. /M
3 svar · 2,2k läst
J
jokomoko: [citat] Det är en lite tillfört 30/90 krossmaterial men mest natursten tagen från tomten allt från 1dm till 1m dia blandat. Ingen näring direkt, men jag kan ösa lite material från muddringen på stenpirens kant, i så fall mest lera & sand. Med tiden eroderar detta material dock bort, antar jag.
2 svar · 1,7k läst
V
Villan32: Har kollat lite och det lutar åt bladfallssjuka, då jag konsulterade med kunnigt folk på Zetas och plantagen. Men att få bort det lät mindre kul om det ens skulle gå, utan då måste häcken kasseras. Så då får man hitta på något nytt. Hmmm men vad....
3 svar · 6,8k läst
·
svartöra
svartöra: Det är säkert fråga om någon svamp som lever på att bryta ner död ved. Den är med andra ord ofarlig för häcken. [citat] Låter som det kan vara vårmusseron. Den växer ofta som häxring i gräsmattan.
5 svar · 6,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag kan bara bekräfta att måbär är mycket lätt att sticklingsföröka. Jag tog rotsticklingar genom att hugga av rötterna till rotskott med en spade perifert i häcken. Sen var det bara att flytta de små plantorna med en rotstump - de växte till bra redan första året. Om du ska köpa måbär - vara medveten om att det finns flera olika fröstammar och sorter på marknaden. De kan växa
12 svar · 5,4k läst
·
A
Andreas Ludde Lundell: Jag har funderat länge på att göra äpplemust, mitt problem är bara att jag inga äpplen har. Är det möjligen någon här som har massa äpplen de inte vill eller orkar ta hand om som jag kan få? Gärna runt kungälv //Andreas
0 svar · 1,0k läst
Kalle B
Kalle B: Antagligen, den kämpar redan för att komma tillbaka från nedklippningen så att få rötterna störda också kommer bli ett hårt slag.
18 svar · 9,6k läst
·
elpaco
elpaco: Som sagts redan så är det sent för såväl ogräseffekten som gödseleffekten i stroller kombi. Om du vill kan du spruta på importerat ogräsmedel i ren form, men då får du skynda dig. Lägg hellre på höstgödsel nu och spara den dyra kombin till maj/juni. Följ då instruktionerna slaviskt! Lägg hellre på två omgångar med fyra v mellanrum än dubbel dos. Kombi är kombinerat med
3 svar · 1,7k läst
Satsuki
Satsuki: [citat] Jag håller absolut med, ville väldigt gärna ha idegranshäck på framsidan, men utrymmet är begränsat och vi har en väg som saltar utanför valde vi bort det förmån för bok som klarar förutsättningarna bättre....
15 svar · 6,8k läst
A
AndersS: Men åter till frågan utifrån mig som privatperson och sågkörkort. Har kollat på Säkerskog och deras tolkning är den utifrån att man är yrkesverksam? Men frågan är ju tudelad, jag som privatperson och fastighetsägaren. Hjälper jag en granne på en vanlig bostadsfastighet med att fixa att såga hans ved kontra att såga en annan grannes ved på en skogsfastighet som hamnar under
12 svar · 12,2k läst
Kalle B
Kalle B: Ja, september är bra för plantering, då hinner trädet börja lite med rötterna innan det blir för kallt i marken
3 svar · 2,1k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Aha!
6 svar · 2,6k läst
mg765
mg765: Pyretal brukar fungera fint mot småkryp. Sprayas på med duschflaska. Aldrig använt mot större larver, men du får kolla upp om det biter mot dem.
1 svar · 2,1k läst
·
nikasp
nikasp: Har pratat med grannen nu och han är 60+. Indikerade att de skulle ha klippt lite förra året och att de var måna om att vi också skulle få en fin häck, hade lite hälsoproblem och verkade lite lätt putt över att jag dragit en lina mellan tomtpinnarna så man tydligt ser att häcken går in 70 cm som värst på vår 4 meter smala skaftväg. Ska ses imorgon för att prata om vad som
13 svar · 3,3k läst
·
Janus82
Janus82: Jag håller med om att det ser ut som rosenspirea. Jag har själv tagit bort några sådana vid olika tillfällen och det var inga större problem. Med en hyfsat bra spade så hugger man ju lätt av de enstaka rötter som är lite grövre.
2 svar · 2,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Ja. JAS-månaderna (juli, aug, sept) är bästa tiden för i stort sett all beskärning av vedartade växter (buskar & träd). Då är träden fortfarande aktiva och sätter igång läkeprocessen.
1 svar · 2,9k läst
Kalle B
Kalle B: Tunnare grenar kör man enkelt genom en kompostkvarn så slipper man åka iväg med dom. Grövre grenar gör man ved av, de är bästa delen av en gran. Sedan är det inget bra att såga upp trädgårdsträd till brädor eftersom de ofta brukar innehålla spik från gamla fågelholkar, tvättlinor och annat. Om man bara kapar till kubbar har man bättre chans att missa spiken.
11 svar · 9,2k läst
·
C
clko: Hej! Ny på forumet och hittar ingen lämplig tråd för detta. Har en ny tomt med ca 100 träd varav 90% är vad jag förstår säljbar tall. Resten massaved. Varit i kontakt med flertalet större firmor för att få dem att ta bort allt och i bästa fall få en slant tillbaka. Men då det är liten volym så är det svårt att få någon på kroken om de inte är i närheten. Är det någon som
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.