Kalle B
Kalle B: Man kan egentligen ansa när man vill på året när det bara är småkvistar man kapar. Nu vet vi ju inte hur det ser ut under de där löven men om du måste kapa grövre ved är det bättre att vänta till JAS - juli, augusti, september. Vårvintern är också en extra bra tid. Men det var en väldigt tät och fin oxelhäck, ta det försiktigt så du inte förstör den.
1 svar · 12,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Jaså, Oxeln bildar inte en genomgående stam. Där ser man. Å andra sidan så är det inte så knussligt med en bokhäck heller. Vi har en som var klippt knähög när vi tog över. Har släppt upp den till drygt metern nu. Enda gången det syns lite att stammarna inte är genomgående är på vintern, och inte heller då övertydligt eftersom bladen till stor del sitter kvar. Så det är väl
5 svar · 5,2k läst
·
L
laufera: Jag vet inte.
4 svar · 1,8k läst
·
A
Atom: Alt.2 är att såga ner, förborra lite i stuben och pensla på, hälla i koncentrerad roundup. Toppa med en upp och nervänd plastkopp.
3 svar · 7,9k läst
T
Tegeltorpet: Jag ska anlägga en liten körsbärslund med bigarråträd på GiSeLa-stam (s.k. pysslingträd). Träden uppnår halva höjden hos ett vanligt surkörsbärsträd, så jag räknar med 4-5 meter på sikt. Hade tänkt att sätta ett par stycken framför huset. Frågan är hur tätt man kan plantera dem? Ni som har en körsbärslund, hur har ni gjort? Vilka sorter har ni?
0 svar · 3,8k läst
M
missk79: Tack för svar... Har funderat på syrén, men den är väl bara fin en kort tid, när den blommar... Nu måste jag googla resten av era förslag, spännande! tusen tack
3 svar · 4,5k läst
K
kuwi: Ah, tack! Jag såg en 20fots-container framför mig :-)
5 svar · 4,9k läst
M
missk79: Tack för svar allihopa. Nu lutar det åt att vi köper buskar och sätter en häck i nedre delen av slänten. Funderar även på att be grannarna om att hålla efter slänten, men det känns ju som ett lite trist ämne för första kontakten med grannen... Kan nog bli trevligt med buskar!
12 svar · 4,3k läst
J
jejja32: Tack för ditt svar! trodde nästan det då jag inte hittar någon info om att göra så. Men tanken kom upp och tänkte att jag måste ställa frågan. Det blir att plantera dem var för sig :)
2 svar · 1,9k läst
U
Uppsaladröm: Tack för era svar! Lutar nu åt snöbollsbuske eller bärhäggmispel. Men det är inte lätt att välja för jag har aldrig sett nån av dessa i verkligheten. Borde nog gå runt på lite plantskolor och i villaområden och kika på folks häckar. :)
9 svar · 4,9k läst
·
R
Roland112: näver! och en annan statusrapport, all min kirskål är död och borta, länge leve Roundup!
31 svar · 21,3k läst
M
maghall: Köpte nyss 75meter av häcken Blåtry, planterar kommande lördag. 3 plantor per meter. :)
7 svar · 4,0k läst
A
Flyttad
A
Flyttad
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag lyfter detta igen, för jag tycker att körsbärsträd är så fina! Någon som känner igen detta? [bild] Under Körsbärsträdet, en berättelse av Astrid Lindgren i boken Kajsa Kavat. Utgiven 1950. Detta exemplar är signerat av min kära hustru "Kajsa Lena 1952". Troligen en julklapp när hon var sex år. Det är hennes färgläggning med spritpennor på bilden som har kladdat ner
10 svar · 7,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: http://lawline.se/answers/14886
1 svar · 2,2k läst
leby
leby: Borde inte göra något att blanda men har dom stått still längre tid är det bättre att hälla ut, kondens kan ställa till det. 2 takts drivmedel i en 4 taktare gör inget som ni skriver tidigare, lite sot och rök bara...
12 svar · 3,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Där jag handlar så ser priserna ut så här. http://www.sorab.se/index.asp?id=4&id2=6&page=jord_taby Det finns billigare om man kollar runt men detta är runt knuten för mig.
9 svar · 2,1k läst
Oldboy
Oldboy: Mora - zon 5 Orsa - zon 6 Leksand - zon 4
8 svar · 1,4k läst
Kalle B
Kalle B: En meter fungerar bra, då kommer det bli som en stor, långsmal buske med tre stammar. Det kommer bli massor av bär i alla fall, om de inte får något ljus på en sida för att det står en annan buske där så växer de åt andra hållet istället.
6 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.