Någon som vet vad detta är?
Är rädd att det är någon vidrig invasiv sak.

Har nämligen upptäckt ett mindre bestånd av Parkslide i mitt nyköpta hus. Och en olycka kommer ju sällan ensam bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är plymspirea.

Tack!

Den behöver du inte oroa dig för.

måstr fråga igen.
Ska man klippa ner dom här helt nu på hösten så de växer upp igen fint i vår eller ska man bara låta dom vara?

Jag klipper ner mina på hösten.
Jag har även klippt ner dem på våren några gånger, funkar utmärkt.

Jag klipper ner mina. För det växer upp nya på våren och de gamla är bara torra, fula och i vägen för de nya.

ok. tackar
Så man klipper ner dom hela vägen ner alltså. Och jag riskerar inte att de inte blir lika gröna och fina nästa år då.

jag klipper ner mina så att det blir 5-10cm kvar.
Och de har alltid växt upp igen lika fina, oavsett jag klippt ner dem på hösten eller våren.

Hej, Har lite växter jag tänkte fråga om vad de heter och hur jag ska sköta dom.

Vi börjar med min häck.
2015-09-10 18.37.34.jpg
Skapa konto

Någon buske som jag trodde var en vinbärsbuske först?
2015-09-10 18.37.49.jpg
Skapa konto

En jätte ful sak? Hade små röda bär i sommras.
2015-09-10 18.38.32.jpg
Skapa konto

Denna har jag fått höra namnet på många gånger men glömmer det alltid.. hur som när ska den klippas och vad heter den?
2015-09-10 18.39.23.jpg
Skapa konto

Tobias Pettersson skrev:
Hej, Har lite växter jag tänkte fråga om vad de heter och hur jag ska sköta dom.

Vi börjar med min häck.
[bild]
Ser ut som Aronia.

Den med de stora, vita blommorna är nog en hortensia

Tvåan tillhör ribes-släktet, antagligen rödvinbär. Håller med övriga om ettan och fyran.

Jag gissar också på aronia på den första. Jag hade två sorter innan, detta ser ut som svart-aronia. Blir c:a 2 meter hög och är full med s.k. superbär som olika företag paketerar och säljer dyrt.

Ser ut som aronia när jag googlar på det.
Hittar detta "Beskärningstid: Juli-september (jas-perioden) och på vårvintern." Men jag hittar inte hur mycket den ska beskäras. Står att den blir upp till två meter. Min är ca 2,5meter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.