En bekant säger att man skall ta bort snön från vintergröna växter för att de på så sätt skulle klara vintern bättre?

Min tanke faller på en stor buske (thuja liknande, vet inte vad det är för något) men iaf den blev väldigt brun efter förra vintern? Har det något med min bekantas påstående?

Förra året var den täckt med snö i månader... Och det värkar inte bli mindre i år... Jag trodde att snön isolerade mot kylan?

Det har jag fått veta med. Att man ska låta snön vara just pga att den isolerar. Det är bara mot mekaniska skador som den kan tas bort. För mycket tungt blött snö kan knäcka växterna.

Thuja som blir bruna blir det ofta pga vattenbrist på vårvintern. Med strålande vårsol fast fortfarande tjäle i marken är det svårt för dem att få vatten. Ett tips jag fått är att vattna jorden ordentligt sent på hösten innan snön kommer. Tror också det är bra att det är snö runt om som isolerar marken (=högre temp i marken).

Vissa thujasorter blir automatiskt gulrisiga på vintern - typ Brabant. Smaragd klarar sig bättre. Jag borstar av snön tung, blöt snö - främst för att häcken inte ska knäckas. Har råkat ut för att häcken i Malmö - ca 250 cm hög - la sig pga tyngden. Om det nu är thuja du menar ... Det är inte fel att borsta just på grund av snötyngden men när vårsolen kommer påverkas inte färgskiftningarna av snön utan av den starka vårsolen. Har du en enstaka paradbuske som du är rädd om kan du lägga över tunn odlingsduk när vårsolen börjar bränna. Oftast hämtar sig växterna även efter tunga vintrar som nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.