Efter höstens omdränering ser gräsmattorna ut som f#n. Verkar vara enda rätta att beställa en br aomgång jord och så nytt. finns ju också mkt sättningar i mattan men undrar om det är ngn som har bra tips om hur jag ska gå till väga ?

Ett tips jag fick var att slita upp gräsmattan lite med ogräsknivar på gräsklipparn , sedan ut med ny jord ( eller toppdress ? vad är skillnaden ? ) och sedan så på gräs. Frågar man handeln kräver de långt mer arbete.

ngn som har erfarenhet?

Hur stora är skadorna?

Toppdress och "lägga på ny jord" är, för mig, två väsentligt olika saker. Toppdressa en gräsmatta är att man "matar" en gräsmatta inför säsongen med exempelvis sand eller jord/kompost. När man toppdressar läggs ett ganska tunt lager på gräsmattan som sedan krattas eller sopas ut i gräsmattan. Det handlar om några centimeter. Sedan kan man kanske lägga på lite mer om små håligheter eller mindre nedsjunkna partier uppstått men det handlar inte om några stora repareringar.

Jag inbillar mig att i ditt fall är det både uppgrävt och kanske t o m spår av maskiner som kört upp gräsmattan och då krävs det mer arbete. Om maskiner inte kört sönder själva grässvålen men lämnat nedsjunkna spår kan man tänka att gräva upp själva svålen och lägga åt sidan, fylla i spåren med bra jord och sand och därefter lägga tbx svålen och vattna. Försök att inte använda för tunga maskiner mer för jorden packas och skadas (för så gott som all framtid). Är det djupa spår och lera är det lika bra att förnya det området med en bra grund och därefter så nytt. Där är mina rekommendationer att inte så ny i vår utan ta det till hösten och ägna tiden till att ordna en bra grund för gräsmattan.

ja gräsmattan ser inte så rolig ut, mer som en jordplätt. Läste ngnstans att gräsmattan skulle vältas upp med jordfräs och sedan på med ny jord men detta låter som fantastiskt merarbete. ska det behövas?

Jag har samma problem, dränerade i November.

Jag tänkte köra dit lite anlädnningsjord på området runt huset och sedan så på det. Eventuellt så kör jag ut lite anläggningsjord där det är som lerigast och slänger ut lite gräsfrön...

Vi har just nu en leråker i trädgården efter dränering, eller nej det är värre än en leråker det är ren blålera. Planen är att låta det torka ut något för att sedan på med jord (vilken typ?), köra med jordfräs för att blanda det något och på med ett tunt lager av matjord överst för att sedan rulla ut gräsmatta. Vad tror ni om det?

Nja...om det behövs är väl beroende hur upprivet/kört det är. Om det "bara" är grässvålen som är skadad är det inte alls säkert att du behöver göra en helt ny anläggning. Hade jag varit du så skulle jag vänta tills det torkat upp och tillväxten satt igång. Att kladda nu är ingen mening. Sannolikt får du nog tänka minst i banorna at lägga på en liten frisering och säkert så på gräsfrön men det kan du, som sagt, vänta med till hösten (kan slippa en del vattning).

Grunden för en schysst gräsmatta är en hyfsad jord och gräs gillar när det är väldränerat. Det är jättebra om man kan lägga en 10 cm matjord (eller mer) som man kan blanda med den befintliga jorden. Därefter kan man tillföra bra mullrik jord (en 5 cm eller så) samt sand och grus (lika mycket) som man kör ner. Kan tänkas att man måste tillsätta lite mer beroende på hur lerig jorden är. Det är bra att använda torv då gräs gillar ett ph kring 6. Om detta görs på vår/försommar är mina rekommendationer att låta det vara till hösten. Under hela sommaren kan man kratta, rensa och kanske fylla på om man ser att det sjunker till håligheter. Därefter under hösten kan man så. Välj därefter gräsfrö efter läge och inte efter billighetsprincipen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.