Byggahus.se

Stor stubbe

1. B
    Medlem · Skåne, Sjöbo · 6 999 inlägg

BigGitt

Medlem
    Går det att komma fram med en hjullastare? LT90 med klor bör fixa den!

2. S
    Medlem · Stockholms Län · 555 inlägg

Sailorman

Medlem
    Jag eldade upp 3 st lönnstubbar under väldigt kontrollerade former. Började med att såga och borra så mycket jag kom åt. La sedan upp en rejäl bädd med grillkol/briketter, lite (ok ganska mycket) tändvätska. När man har fått fyr och värme på detta så spädmatades det med diverse spillvirke som jag hade liggandes och var torrt. Fick hjälpa till med lite diesel ibland me n inte speciellt mycket.

Det gick inte speciellt fort men tre eldningsdagar senare var det, enligt vår bedömning, tillräckligt lite kvar. De rötter som fanns kvar sattes det ekoplugg i.

Återstår att se om det funkar men än så länge har vi inte sett några lönnskott och de brukar ju vara ganska så snabba.

3. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem
    Vi grävde ner en ganska så stor rot i jorden när vi planerade trädgården för litta mer än 4 år sen.. Enklaste sättet att bli av med den när man ändå har grävare i trädgården.
    Nu efter "alla" dessa 4 år har marken sjunkit 20mm i en ring runt där roten är nergrävd.. fast det är bara att fylla på etferhand.. så klarar man sig ett par år till... osv.osv.

4. M
    Medlem · Västra Götaland · 282 inlägg

Mad_Man

Medlem
    Efter att ha läst här om problemene med stubbfräsar och stenar så är jag rädd för att det kommer att gå åt ganska många klingor. Det finns gott om småsten runt och på stubben.

5. P
    Medlem · Bohuslän · 2 600 inlägg

pbengtsson

Medlem
    Du får väl fundera på vilket som är enklast, gräva bort stubben eller putsa till ned till 10cm så att stubbfräsen kommer åt. Jag vet inte vilka trådar du läst, men i ditt fall låter det överdrivet, det är en björkstubbe och dessa brukar ligga grunt och är lätta att ta ned ca 10 cm under marknivå.

Är du riktigt osäker så ta in en firma att göra jobbet, kostar kanske 2000 SEKoch då får de stå för risken.

6. M
    Medlem · Västra Götaland · 282 inlägg

Mad_Man

Medlem
    Började anfalla stubben idag med yxa och spett. De första 6-7 cm "runt" om subben gick bra, men sedan var stubben för blöt för att det skulle hända något.

Efter det så sågade jag några vertikala snitt med motorsågen, men det gav ingenting heller, stubben var för blöt. Och några vertikala snitt fick jag inte till med sågen.

7. tallmilan
    Medlem · 1 772 inlägg
    Kan någon länka till trådarna med "problem med stubbfräsning"

(Jag har fräst ca 80 stubbar på min tomt och förutom en träbit på smalbenet så har det inte hänt något intressant alls förutom resultatet)

8. Benny_o_Lina

Benny_o_Lina

Medlem
    Har också sett diverse fräsning där dom aldrig grävt runt stubben utan bara fräst.. då även ner i gräsmatta och intill liggande jord.. Och inte bytt klinga. Dom här maskinerna tuggar på bra.

• Laddar…
  9. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 3 007 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
  10. tallmilan
    Medlem · 1 772 inlägg
    De första 30 stubbarna jag fräste så tog jag inte heller bort något runt stubben, men jag märkte ganska snabbt att man håller skärpan på stålen längre genom att göra så

11. Benny_o_Lina

Benny_o_Lina

Medlem
    Jo sant. Visst håller det längre.. så e de ju med det mesta av såna här maskiner men ska man bara ha bort ett par stycken är den ingen större fara.. 30+ stubbar e ganska mycket i en trädgård som du hade.. Inte ofta man har de :)

12. tallmilan
    Medlem · 1 772 inlägg
    130 stubbar and counting ... skapade 13 nya förra helgen, så det är en backlog på 50 stubbar puh ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.