Hur sköter/beskär man vinrankor?
De har gett fin skörd i år och växer mot en södervägg. Hur gör vi med dem för att de ska överleva vintern och ge druvor även nästa år?

mitt tips är att gå in på odla.nu eller annat växtforum, här är det mest byasten och gräsmattor. Jag gör inget speciellt med min, men jag bor i skåne. De som har gett frukt kan beskäras.

Om den blivit för stor kan du beskära det vedartade när det inte finns löv på rankan (december). För att få riklig skörd nästa år, låt högst 2 skott växa för att få vinrankan större (längre). Beskär alla de övriga skotten efter första klasen.

Jag utgår från att vinstocken inte är nysatt och därför har överlevt och varit med ett tag.

Gällande beskärning kan vinstockar beskäras på två olika sätt. Det ena är när man beskär de vedartade delarna och det görs nu under senhösten och absolut INTE under vår/sommar! Vilken form som man vill ha på stocken är ju lite ens eget val. Under sommaren kan man dock beskära de gröna partierna, alltså de skott som växt ut ifrån huvudstammarna (en s k pincering). Det görs (enkelt beskrivet) en till två blad efter en klase eller två led av de skott som inte har någon klase (alltså huvudstam - skott - två blad - knipsa). Sedan är det alltid bra att kunna gallra bland klasarna oxå för att få riktigt goda druvor.
Gällande gödslingen på våren är det tacknämligt för stocken att få sig en skjuts av näring och det kan vara lämpligt med vanlig hederlig stallgödsel eller roddisgödsel beroende på om det är en vinifera eller labruskastock du har.

Hej! Har läst era inlägg och då jag gör mat av vinrankebladen så "beskär" jag den veckovis. Men för att få skörd så är det mycket vatten och sol det är allt jag har, Har 10 stycken vinrankor av olika sorter. Har fått frukt på 7-8 av dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.