9 152 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Gräsmattan växer alldeles för fort!
Yrrol skrev:Jag har en zon som är sjukt snabbväxande, rik på mossa, så tung så jag kör sönder åkgräsklipparen.
Om jag slänger ut kalk, dödar inte det mossan?
Någon kemikalie kan väl göra så växtligheten inte mår bra nog att hålla samma takt?
Så kvarliggande klippt gräs/mossa blir som gödning?
-har multiklipp så blir inte så mycket men i zonen är det såpass tungt så då blir det mosshögar...
funderar på mossrivare eller gräsuppsamlare... eller byta till en åkgräsklippare i kommun-klassen, dvs stor..
Köp en 15kg säck Ferrogent på Granngården. Det knäcker mossan.
Yrrol skrev:
Direkt efter man vattnat ut det så kan det bli lite brunt (ljust rostförgat) beroende på koncentration. Sen så blir mossan svart och skrumpnar liksom bort. Efter det så blir gräset grymt mörkgrönt och jäkligt tjusigt.
Mossan försvinner så har man grymt mycket mossa och inget gräs så blir det naturligtvis kala fläckar men det var tips på hur man får bort mossan du var ute efter.
Om du lägger på Ferrogenten för koncentrerat så finns det stor risk att det fastnar på skorna och att man drar med sig det till tex plattläggning som då blir missfärgad. Tänk även på att det inte skall hamna på fasad, hussockel mm.
Dom som vet säger ca 2dl spätt i 10 liter vatten som vattnas ut på ca 50 kvadrat gräs. Senast blandade jag högkoncentrerat (2dl / liter) och använde en injektor från en Mossa GTI, den blandningen blev så mild att det inte missfärgade alls, kanske lite för mesig tom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden